در یک ساله گذشته، تعداد زیادی از فعالان مدنی عرب در استان خوزستان به دلایل مختلف از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شدند و گزارش­‌هایی نیز از اعدام برخی از این فعالان به اتهام­‌های مختلف منتشر شد. فشار بر فعالان عرب و سرکوب آنها توسط نهادهای امنیتی پس از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز به تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ شدت گرفت و در جریان سیل ویرانگر بهار ۹۸ به اوج خود رسید.

تاکنون آمار مشخص و دقیقی از تعداد و اسامی فعالان بازداشت شده عرب منتشر نشده است، اما بازداشت­ فعالان عرب با شدت عمل و خشونت بسیاری همراه بوده و همین امر هراس از هر گونه اطلاع‌­رسانی در مورد آنها را در پی داشته است.

در جریان سیل اخیر در استان خوزستان، بسیاری از فعالان مدنی در فقدان امدادرسانی به موقع به مردم سیل‌­زده از سوی دولت و نهادهای مربوط، به صورت مستقل درصدد سازماندهی امدادهای مردمی و کمک­‌رسانی به سیل‌­زدگان برآمدند. اما بسیاری از آنها، علی‌­الخصوص فعالان عرب در اهواز، توسط نهادی امنیتی با اتهاماتی همچون «نشر اکاذیب»، «دخالت در کار نهادهای دولتی»، «شرکت در برگزاری اعتراضات خیابانی» و اتهاماتی دیگر از این دست بازداشت و زندانی شدند.

ماهر دسومی، یکی از همین فعالان مدنی عرب است که در جریان کمک‌­رسانی به سیل­‌زدگان در شهر اهواز و دلیل فعالیت­‌های مدنی‌­اش به همراه چند تن دیگر از فعالان مدنی عرب از جمله ناجی سواری، علی عبیداوی و احمد دغاقله بازداشت شد.

ماهر دسومی، نویسنده، پژوهشگر، از بنیان‌­گذاران موسسه فرهنگی «جمعیه الهلال الثقافیه» و معلم یک مدرسه غیرانتفاعی در شهر کوچک شیبان واقع در شمال اهواز است.

ماهر دسومی متولد سال ۱۳۶۹ است و یک دختر دو ساله دارد. او فارغ‌التحصيل مهندسى نقشه‌بردارى و از اهالی کوی پاستوریزه اهواز است.

ماهر دسومی، معلم و فعال مدنی عرب

دسومی جزو کسانی بود که در جریان سیل اهواز برای کمک به مردم سیل‌زده کمیته‌های مردمی را سازماندهی کرد. او در تاریخ ۹ اردیبهشت ۹۸، هنگامی که در کلاس درس مشغول تدریس بود، توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت شد.

یک منبع آگاه در گفت­‌وگو با زمانه نحوه بازداشت ماهر دسومی را این­‌گونه توضیح می‌­دهد:

«حدود ساعت ۱۲:۳۰ توسط یکی از معلمان همکارش به ما خبر رسید که یک ماشین با شیشه­‌های دودی به مدرسه آمد و ماهر را بازداشت کرد. او را از کلاس با بی­‌احترامی و کتک بیرون کشیده بودند. مدیر مدرسه به ما گفت که او را با احترام برده­‌اند اما بعد از چهار ماه که موفق شدیم بالاخره ماهر را ببینیم، به ما گفت که من را به زور و با کتک سوار ماشین کردند.»

به گفته این منبع آگاه، ماهر دسومی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و در پرونده او اتهام «معاند نظام» ذکر شده است. این منبع می‌­گوید اتهام اصلی ماهر دسومی و همکاران بازداشت شده‌­‌اش، فعالیت‌­هایشان در موسسه فرهنگی الهلال است اما در پرونده هیچ اشاره­‌ای به آن نشده است.

این منبع آگاه می‌­گوید:

«یک سال بعد از بسته شدن موسسه الهلال، تک تک اعضای آن را بازداشت کردند.»

اعضای ارشد موسسه الهلال که بازداشت شده بودند

موسسه فرهنگی-هنری الهلال فعالیت‌های خود را در سال ۱۳۹۳ آغاز کرد و تا سال ۱۳۹۶ به کارش ادامه داد. از سال ۱۳۹۶ با فشار نیروهای امنیتی این موسسه ممنوع‌الفعالیت و بسته شد.

ماهر دسومی، ناجی سواری، علی عبیداوی و احمد دغاقله، از اعضای ارشد موسسه الهلال بودند که همگی در جریان سیل بهار ۹۸ بازداشت شدند.

موسسه الهلال یک موسسه مستقل بود که در زمینه مسائل فرهنگی، پژوهشی و تهیه و تولید محصولات فرهنگی همانند کتاب آموزش عربی، سی‌دی‌­های آهنگ برای کودکان به زبان عربی، تهیه کتاب ادبیات زنان عرب در اهواز و دیگر محصولات فرهنگی فعالیت می­‌کرد.

لوگوی موسسه فرهنگی-هنری الهلال

ماهر دسومی و دیگر فعالان بازداشت شده، مدتی طولانی بعد از بازداشت بدون امکان ملاقات با خانواده و وکلایشان به سر بردند. به گفته این منبع آگاه آنها نهم هر ماه به دادگاه انقلاب اهواز واقع در خیابان پهلوان در منطقه کیان‌­پارس برده می‌­شدند.

این منبع می­‌گوید در پرونده ماهر دسومی به اسم قاضی رسیدگی کننده پرونده اشاره­‌ای نشده است، اما بعدا شخصی به نام «کامبیز هاشمی» به عنوان قاضی ماهر دسومی به آنها معرفی می‌شود.

این منبع آگاه اظهار می‌­دارد که آنها بعدا متوجه شدند «کامبیز هاشمی» اسم واقعی قاضی پرونده آقای دسومی نیست.

این منبع آگاه در گفت‌­وگو با زمانه در مورد محل نگه‌داری و مدت بازداشت ماهر دسومی می­‌گوید:

«به گفته خود ماهر، او به مدت سه یا چهار ماه در زندان مرکزی شیبان اهواز در اتاقی که هیچ چیز نداشته -از جمله دست­شویی- حبس بوده. سپس در زندان شیبان به جای اینکه او را به بند زندانیان سیاسی منتقل کنند، به بند مجرمان فرستاده‌اند.»

این منبع آگاه می‌­گوید که تا چندین ماه ماهر دسومی را بلاتکلیف نگه داشته بودند و به خانواده و وکیل او هیچ اطلاعی در مورد وضعیتش داده نمی­‌شد و امکان ملاقات حضوری نداشتند. همچنین به آنها اجازه داده نمی­‌شد که به پرونده ماهر دسومی دسترسی داشته باشند و آن را مورد بررسی قرار دهند

او همچنین به اذیت و آزار و شکنجه ماهر دسومی در طول مدت زندان اشاره می­‌کند و می‌­گوید در مدت بازداشت او را شکنجه­‌ کرده‌اند:

«ماهر به ما گفت بعد از بازداشت یک روز تمام او را کتک ‌زده‌اند و به او گفته‌اند که بنویس! هر چه هست بنویس. او به آنها گفته که چیزی ندارد که بنویسد. همین کار را با دیگر دوستان بازداشت شده­‌اش هم کرده‌اند. آنها را هم شکنجه کرده‌اند و به تک­‌تک آنها گفته‌اند که هر چه هست بنویسند.»

اکنون بعد از گذشت نزدیک به ۶ ماه بازداشت موقت، چهارشنبه دهم مهر ماه دادگاه با آزادی ماهر دسومی با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موافقت کرد و او روز شنبه ۱۳ مهر ماه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

پیش­ از این هم علی عبیدوای در تاریخ اول مهر با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی و ناجی سواری در تاریخ ۱۰ مهر ماه با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

احمد دغاقله، دیگر معلم و فعال مدنی بازداشت شده اما همچنان بلاتکلیف در زندان به سر می‌برد و از وضعیت او اطلاع دقیقی در دست نیست.


  • در همین زمینه

پنج ماه بلاتکلیفی دو معلم عرب اهوازی در زندان شیبان