مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته است که آنکارا و مسکو هفته آینده در اجلاس سوچی درباره خارج کردن یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) از شهرهای شمالی سوریه از جمله منبج و کوبانی مذاکره خواهند کرد.

مولود چاووش اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه/ عکس از آرشیو

به رغم مخالفت‌های گسترده جهانی علیه حمله نظامی ترکیه به مناطق اغلب کردنشین شمال سوریه، رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه ۹ اکتبر از آغاز عملیات نظامی «چشمه صلح» در شمال شرق سوریه خبر داد.

بعد از گذشت بیش از یک هفته از این حمله و افزایش انتقادها و هشدارها نسبت به تبعات آن، ترکیه پنج‌شنبه گذشته پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس پنج روزه را پذیرفت. شرط آنکارا برای این آتش‌بس عقب‌نشینی کامل نیروهای «ی پ گ» از «منطقه امن» است که ترکیه در نظر دارد در سرتاسر مرز شمالی سوریه به عمق ۳۲ کیلومتر ایجاد شود.

چاووش‌اغلو یکشنبه ۲۰ اکتبر/ ۲۸ مهر در مصاحبه با شبکه کانال ۷ ترکیه گفت که آنکارا انتظار دارد «ی پ گ» از مناطقی که اکنون نیروهای دولت سوریه به پشتیبانی مسکو در آن مستقر شده‌اند، خارج شود.

او همچنین گفته است که آنکارا و مسکو هفته آینده در اجلاس سوچی در مورد این مسئله مذاکره خواهند کرد.

نیروهای سوریه دموکراتیک هفته گذشته با دولت بشار الاسد توافق کردند که برای جلوگیری از حمله ترکیه و حفاظت از غیرنظامیان، نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان حامی دولت وارد شهرهای شمالی از جمله منبج و کوبانی شوند.

رجب طیب اردوغان سه‌شنبه آینده به سوچی خواهد رفت تا با همتای روس خود دیداری اضطراری بر سر مسئله سوریه داشته باشد.

 وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه اخیر خود گفته که نمی‌خواهد در پایان مهلت آتش‌بس «حتی یک نیروی ی پ گ» را در «منطقه امن» ببیند.

یگان‌های مدافع خلق یا «ی.پ.گ» نیروی نظامی نیروهای سوریه دموکراتیک که اداره و کنترل خودگرانی شمال شرق سوریه را در اختیار دارد، به شمار می‌رود.

در جنگی که ترکیه برای ایجاد «منطقه امن» آغاز کرده است، تا‌کنون بیش از ۲۰۰ غیرنظامی کشته و حدود ۳۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

با وجود اعلام آتش‌بس موقت، موارد متعدد نقض آتش‌بس و کشته شدن غیرنظامیان گزارش شده است. هر دو طرف یکدیگر را به نقض این آتش‌بس متهم کرده اند.


در همین زمینه: