حزب سوسیال دموکرات آلمان از پیشنهاد وزیر دفاع این کشور بابت همکاری بین‌المللی در ایجاد «منطقه امن» شمال سوریه انتقاد کرد. وزیر دفاع آلمان دیروز گفته بود که وضعیت کنونی در سوریه نیازمند «مداخله قوی‌تر اروپا» است، در غیر این صورت کشورهای غربی صرفاً باید شاهد گفتگوی روسیه و ترکیه در این خصوص باشند.

This picture taken on October 13, 2019 from the Turkish city of Ceylanpinar shows smoke rising and explosions in the Syrian border town of Ras al-Ain as fighting rages along the border on the fifth day of a Turkish offensive in Syria against the Kurdish People's Protection Units (YPG) that has provoked an international outcry and left dozens of civilians and fighters dead. - The Syrian Observatory for Human Rights said the capture of Tal Abyad today left the town of Ras al-Ain as the only other major target remaining in the initial phase of the five-day-old Turkish assault. (Photo by Ozan KOSE / AFP)
تصویری از شهر راس‌العین واقع شده در «منطقه امن» ترکیه/ ۱۳ اکتبر ۲۰۱۹/ عکاس: اوزان کوزه؛ خبرگزاری AFP

آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر وزیر دفاع آلمان در مصاحبه با دویچه‌وله گفت که آلمان با همکاری ترکیه و روسیه خواهان ایجاد «منطقه امن بین‌المللی» در سوریه است. این سیاستمدار ارشد از حزب دموکرات مسیحی گفته است که ایجاد منطقه امن بین‌المللی با هدف «ایجاد ثبات در منطقه» است. او افزود که در این صورت «آنها که فرار کردند می‌توانند داوطلبانه بازگردند.»

این پیشنهاد حزب دموکرات مسیحی که دولت را در اختیار دارد، برای اجرایی شدن باید ابتدا از سوی کابینه و و پارلمان (بوندستاگ) به تأیید برسد.

به گزارش خبرگزاری دویچلندفونک، حزب سوسیال دموکرات آلمان از پیشنهاد آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر، رئیس حزب دموکرات مسیحی برای ایجاد «منطقه امن» تحت کنترل نیروهای بین‌المللی در شمال سوریه انتقاد کرد.

اما انتقاد فریتس فلگنتروی، سخنگوی کمیسیون دفاع در پارلمان از سخنان وزیر دفاع بیشتر ناظر به توان نظامی آلمان بود. این نماینده بوندستاگ گفت که کمک به چنین طرحی از عهده آلمان برنمی‌آید و ارتش این کشور در حال حاضر در مرز ظرفیت خود قرار دارد.  فلگنتروی همچنین تصریح کرد که نمی‌داند چگونه ۲۰۰۰ سرباز برای اعزام به شمال سوریه پیدا خواهد شد.

رئیس «اتحادیه دموکرات‌های بین‌الملل» اما از طرح ایجاد «منطقه امن بین‌المللی» دفاع کرد. او گفت که ترکیه همیشه خواهان چنین طرحی بوده، اما حالا جامعه بین‌الملل این کشور را تنها گذاشته است. اتحادیه دموکرات‌های بین‌الملل یکی از لابی‌های حزب عدالت و توسعه، حزب در مسند قدرت در ترکیه، است.

آنکارا پیش از این کشورهای اروپای غربی از جمله آلمان و فرانسه را تهدید کرده بود که در صورت عدم حمایت از ایجاد منطقه امن، مسیر ورود پناهجویان برای ورود به اروپا را خواهد گشود. ترکیه در حال حاضر میزبان سه و نیم میلیون پناهجوی سوری است و قصد دارد بخش بزرگی از این پناهجویان را در «منطقه امن» مورد نظر خود اسکان دهد.

با وجود مخالفت‌های اولیه کشورهای اروپایی با حمله ترکیه به شمال سوریه این طور به نظر می‌رسد که ورق در حال برگشتن است.

وزیر دفاع آلمان گفت که طرح ایجاد منطقه امن با شورای امنیت و دفاع فرانسه-آلمان و در همکاری با بریتانیا بررسی خواهد شد. او تصریح کرد که روسیه و ترکیه نیز نقشی موثر در این گفتگوها خواهند داشت.

کرامپ-کارن باوئر به دویچه‌وله گفت: «روسیه یکی از مهمترین بازیگران در سوریه است، چه بخواهیم چه نخواهیم، این واقعیتی است که باید با آن مدارا کنیم.»

او افزود که اگر این طرح اجرا نشود، کشورهای اروپایی و ناتو باید بنشینند و گفتگوهای ترکیه و روسیه را تماشا کنند.

گفتگوی ترامپ و اردوغان در سوچی

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه امروز با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار می‌کند. اردوغان دوشنبه گفته بود که بعد از دیدار با پوتین «گام‌های لازم» را برمی‌دارد.

ظاهراً نتیجه این دیدار که در سوچی برگزاری خواهد شد، بر سرنوشت مردم و گروه‌های سیاسی فعال در شمال سوریه نقش به‌سزایی خواهد داشت.

اوایل این هفته مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته بود که موضوع اجلاس سوچی، خارج کردن یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) از شهرهای شمالی سوریه از جمله منبج و کوبانی است.

وبسایت کرملین نیز موضوع دیدار اردوغان و پوتین را «مقابله با گروه‌های تروریستی و تقویت فرایند ثبات سیاسی» عنوان کرده است.

امروز بعد از ظهر، مهلت آتش‌بس در سوریه تمام می‌شود. ترکیه خواسته است که تا آن زمان، نیروهای سوریه دموکراتیک از منطقه امن عقب‌نشینی کنند.

وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه اخیر خود گفته که نمی‌خواهد در پایان مهلت آتش‌بس «حتی یک نیروی ی.پ.گ» را در «منطقه امن» ببیند.

یگان‌های مدافع خلق، نیروی نظامی «نیروهای سوریه دموکراتیک» که اداره و کنترل خودگرانی شمال شرق سوریه را در اختیار دارد، به شمار می‌رود.

ارتش ترکیه با وجود مخالفت‌های جهانی چهارشنبه ۹ اکتبر عملیات نظامی «چشمه صلح» را با هدف ایجاد منطقه امن و عقب راندن نیروهای سوریه دموکراتیک آغاز کرد.

در جنگی که ترکیه برای ایجاد «منطقه امن» آغاز کرده است، تا‌کنون بیش از ۲۰۰ غیرنظامی کشته و حدود ۳۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

بعد از گذشت بیش از یک هفته از این حمله و افزایش انتقادها و هشدارها نسبت به تبعات آن، ترکیه پنج‌شنبه گذشته پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس پنج روزه را پذیرفت. شرط آنکارا برای این آتش‌بس عقب‌نشینی کامل نیروهای «ی.پ.گ» از «منطقه امن» است. با وجود اعلام آتش‌بس موقت، موارد متعدد نقض آتش‌بس و کشته شدن غیرنظامیان گزارش شده است. هر دو طرف یکدیگر را به نقض این آتش‌بس متهم کرده‌اند.


در همین زمینه: