گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی که در یک کنفرانس خبری ارائه داد، از تداوم نقض حقوق بشر در ایران گفت و از ادامه این روند ابراز نگرانی کرد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران

جاوید رحمان در این نشست خبری که روز ۲۲ اکتبر/ ۳۰ مهر ماه برگزار شد، با اشاره به نقض حقوق مدنی و سیاسی در ایران گفت که در سال گذشته، شاهد ادامه تاثیر منفی وخامت اوضاع اقتصادی بر تحقق حقوق اقتصادی و اجتماعی در ایران بوده است.

او گفت از طرف دیگر، جمهوری اسلامی حقوق مدنی و سیاسی شهروندان را به طور مداوم محدود می‌کند.

به گفته جاوید رحمان، کسانی که در ایران خواستار احترام به حقوق بشر و حمایت از آن هستند، از جمله مدافعان حقوق بشر، اعضای گروه‌های اقلیت، وکلا، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق کارگری و افراد معترض به حجاب اجباری، مورد تهدید، آزار، اذیت و بازداشت قرار گرفته‌اند.

او با اشاره تلویحی به نقض حقوق اقلیت‌های دینی از جمله بهائیان در ایران گفت:

«نگرانی من درباره اقلیت‌هایی است که در قانون به رسمیت شناخته نشده‌اند.»

آمار اعدام‌های صورت گرفته در ایران در سال جاری میلادی از دیگر نکات مورد توجه گزارشگر ویژه سازمان ملل در این کنفرانس خبری بود.

به گفته جاوید رحمان اگرچه تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال پیش از آن کاهش چشمگیری داشته است، اما این شمار همچنان یکی از بالاترین آمارهای جهانی است، چنانچه در سال ۲۰۱۸، ۲۵۳ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

او با ابراز نگرانی از این مساله گفت همچنان نگران تداوم اجرای حکم اعدام در ایران است.

جاوید رحمان با اشاره به اعدام دو کودک ۱۷ ساله در سال ۲۰۱۹ در ایران گفت که اعدام اطفال توسط مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

یکی دیگر از موضوعات اصلی گزارش اخیر جاوید رحمان مربوط به نقض سیستماتیک حقوق اقلیت‌های قومی در ایران بود. او ضمن ارائه گزارش در این زمینه از افرادی که به دلیل قومیت خود در ایران دچار تبعیض شده‌اند تحت عنوان «قربانیان تبعیض قومی» یاد کرد.

جاوید رحمان همچنین مساله حقوق زنان و موضوع حجاب اجباری در ایران را مورد توجه قرار داد و گفت:

«زنان و مردان معترض به قوانین اجباری در مورد نقض قوانین حقوقی همچنان با دستگیری و بازداشت روبه‌رو هستند. بسیاری از آنها به جرائم مربوط به امنیت ملی متهم شده‌اند که نشان‌دهنده افزایش فشارها بر زنانی است که خواهان احقاق حقوق خود هستند.»

او همچنین از صدور مجوز ورود به ورزشگاه از سوی دولت ایران استقبال کرد و گفت:

«اگرچه از مجوز کنونی دولت برای حضور زنان در مسابقات فوتبال ملی استقبال می‌کنیم اما این تنها یک گام است.»

جاوید رحمان در پایان با اشاره به تداوم تبعیض علیه زنان در ایران گفت که تبعیض گسترده علیه زنان در قانون و در عمل همچنان ادامه دارد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران پیشتر در نشست‌های خبری دیگری بر قصد خود برای همکاری و ایجاد گفت‌وگویی سازنده با حکومت جمهوری اسلامی به منظور بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران تاکید کرده بود.

او در این نشست هم با تاکید دوباره بر این موضوع و اینکه درخواست سفرش به ایران از سوی جمهوری اسلامی بی‌پاسخ مانده، بار دیگر خواستار دریافت حق و فرصت سفر به ایران شد تا بتواند ماموریت خود را مستقیم و بی‌واسطه به انجام برساند.

در واکنش به نشست خبری روز گذشته گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران اما خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) با متهم کردن جاوید رحمان به تفرقه‌افکنی در ایران از طریق حمایت از گروه‌ها و اقلیت‌های قومی-‌مذهبی، او را سرباز پیاده‌ای دانست که قرار است در راستای سیاست فشار حداکثری آمریکا بر جمهوری اسلامی ایفای نقش کند.

به نوشته ایرنا، جاوید رحمان با نادیده گرفتن نص صریح قانون اساسی در به رسمیت شناختن حقوق اقلیت‌ها به ویژه یهودیان، «صهیونیست ستیزی و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس را نفرت‌پراکنی علیه یهودیان» قلمداد کرده که در اساس، بخشی از «یک کارزار سازمان یافته ایالات متحده برای “شیطنت و تفرقه” در ایران» است.


  • در همین زمینه