دونالد ترامپ با این توجیه که سربازان را به خانه بازمی‌گرداند بر عقب‌نشینی همه‌جانبه واحدهای نظامی آمریکایی از شمال سوریه تأکید کرده بود. اکنون به‌نظر می رسد تغییر دیگری در تاکتیک آمریکا در سوریه در حال ظهور است. چندین رسانه آمریکایی گزارش داده‌اند که  پنتاگون قصد دارد نیروهای نظامی دیگری را برای محافظت از میادین نفتی در شرق سوریه اعزام کند اما شمار آن‌ها زیاد نیست.

رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند تانک‌های «آبرامز» به‌زودی در میادین نفتی شرق سوریه مستقر خواهند شد. (عکس از آرشیو)
رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند تانک‌های «آبرامز» به‌زودی در میادین نفتی شرق سوریه مستقر خواهند شد. (عکس از آرشیو)

نشریه نیوزویک با استناد به یک مقام پنتاگون نوشته است که وزارت دفاع آمریکا می‌خواهد حدود ۳۰ تانک «آبرامز» و شماری از سربازان را برای محافظت از میادین نفتی به شرق سوریه بفرستد. کاخ سفید باید درباره این نقشه عمل موافقت کند. با این حال شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد که این طرح باید «نسبتاً سریع» اجرا شود.

مقام پنتاگون روز پنج‌شنبه به وقت محلی گفت این اقدام به‌منظور جلوگیری از کنترل دوباره میادین نفتی تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) به شبه‌نظامیان تروریستی گروه «دولت اسلامی» (داعش) یا «سایر بازیگران بی‌ثبات‌کننده» منطقه طراحی شده است.

شمار دقیق سربازان اعزامی مشخص نیست، اما برای استقرار ۳۰ تانک نیاز به زیرساخت قابل توجهی در این مکان‌ها است. تانک‌ها باید محافظت، سوخت‌گیری و نگهداری شوند. افزون بر این، بعید است که ایالات متحده بدون پشتیبانی هوایی، تانک‌ها را جابه‌جا کند.

براساس برآوردهای رسانه‌های مختلف آمریكا، شمار نیروهای مورد نیاز می‌تواند حدود یک‌هزار سرباز خارج‌شده از شمال سوریه باشد كه بسیاری از آن‌ها نیروهای ویژه هستند. از این رو استدلال ترامپ مبنی بر عقب‌نشینی سربازان آمریکایی و خروج کامل آن‌ها به سختی می‌تواند معتبر باشد.

مقام پنتاگون گفت برنامه تقویت نیروها «با هماهنگی نیروهای سوریه دموکراتیک، شرکای ما» انجام خواهد شد. بازپس‌گیری میادین نفتی از داعش یکی از مهم‌ترین دستاوردها در مبارزه با شبه‌نظامیان این گروه بود.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا نیز به فاکس‌نیوز گفته است این نیروها و تجهیزات به نزدیکی دیرالزور اعزام خواهند شد. فاکس‌نیوز افزوده است که نیروهای تقویتی از واحدهایی که پیش از این در خاورمیانه مستقر بوده‌اند خواهند آمد.

هدف دور نگه داشتن داعش، دولت سوریه، ایران و شبه‌نظامیان متحد آن‌ها از میادین نفتی است.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، از منتقدان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه  پس از نشستی با مقامات بلندپایه نظامی گفت: «طرحی در دست انجام است که از منافع اصلی ما در سوریه حفاظت می‌کند».

دونالد ترامپ نزدیک به سه هفته پیش نیروهای آمریکایی را از مناطق مرزی سوریه با ترکیه خارج کرد. در پی این عقب‌نشینی، ترکیه حملات نظامی خود به یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) گروه اصلی نیروهای سوریه دموکراتیک در شمال سوریه آغاز کرد. این نیروها از متحدان آمریکا در نبرد با داعش بودند.

پس از عقب‌نشینی یگان‌های مدافع خلق از بخشی از مناطق مرزی با ترکیه ترامپ در روز چهارشنبه اعلام کرد که آنکارا به حملات خود پایان داده است. ترکیه نیز اعلام کرد که پس از توافق با روسیه، نیازی به ادامه حملات نظامی نیست.

روز چهارشنبه ترامپ اعلام کرد که در ابتدا «شمار کمی» از نیروهای آمریکایی در میادین نفتی باقی می‌مانند. ایالات متحده از نفت محافظت می‌کند، «و ما در آینده تصمیم خواهیم گرفت که با آن چه خواهیم کرد». روز گذشته (پنج‌شنبه) رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر نوشت، هرگز اجازه نمی‌دهد كه داعش دوباره میادین نفتی را تصرف كند. او در توئیت دیگری نوشت: «شاید زمان آن رسیده باشد که کردها راهی مناطق نفتی شوند!»

روز گذشته، همزمان با برقراری آتش‌بس در شمال سوریه و خروج تدریجی کردها از مناطق مرزی، پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواهان تحریم ترکیه و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه با نظارت سازمان ملل شد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز اروپا را بار دیگر با موضوع پناهجویان مورد تهدید قرار داد و گفت: «زمانی که می‌گوییم درهایمان را [به روی پناهجویان] باز می‌کنیم (اروپائیان) گُر می‌گیرند. گُر نگیرید، زمانش که برسد آن درها باز خواهند شد.»

بیشتر بخوانید: