در ادامه تحولات سوریه، آنکارا با انتقاد از واشنگتن برای به‌رسمیت شناختن مظلوم عبدی، فرمانده ارشد نیروهای سوریه دموکراتیک، خواهان استرداد او درصورت ورود به آمریکا شد. از سوی مقابل مظلوم عبدی در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که کردها همه بندهای توافق سوچی را نپذیرفته‌اند. وزیر خارجه روسیه اما می‌گوید توافق سوچی با موافقت کردها انجام شده است.

براساس توافق سوچی روسیه نیروهای خود را در مناطق شمال سوریه مستقر می‌کند. نیروهای نظامی روسیه در راه کوبانی – عکس از AFP

به گزارش خبرگزاری رویترز عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه جمعه ۲۵ اکتبر/۳ آبان اعلام کرد؛ مقامات ایالات متحده آمریکا باید مظلوم عبدی کوبانی، فرمانده ارشد نیرو‌های سوریه دموکراتیک را به محض ورود به خاک آمریکا بازداشت کرده و به آنکارا تحویل دهند. ترکیه مظلوم عبدی را یک «تروریست» خوانده و به‌شدت به واشنگتن برای به‌رسمیت شناختن این فرمانده به‌عنوان «یک چهره سیاسی مشروع» انتقاد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با تلویزیون دولتی ترکیه، مظلوم عبدی را «تروریست تحت تعقیب» خواند و گفت:

«این مرد یک تروریست محکوم تحت نظر اینترپل است و آمریکا باید او را به ما تحویل دهد».

سناتور‌های ایالات متحده روز چهارشنبه از وزارت امور خارجه در خواست کرده بودند سریعا برای عبدی ویزا صادر کند تا او بتواند برای گفت‌وگو درباره سوریه به آمریکا سفر کند.

وزیر دادگستری ترکیه به خبرنگاران گفت: وزارت خارجه این کشور درخواست استرداد مظلوم عبدی را به واشنگتن ارسال کرده است.

عبدی پنج‌شنبه شب در در کنفرانس خبری در شهر حسکه اعلام کرد؛ کردهای سوریه هنوز توافق میان روسیه و ترکیه مبنی بر خروج نیروهای سوریه دموکراتیک از مرز ترکیه و سوریه را نپذیرفته‌اند چرا که با آن‌ها مشورتی صورت نگرفته بود و ملاحظاتی دارند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اما در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر خارجه نروژ گفت: همه طرفین از جمله یگان‌های مدافع خلق کرد با توافق سوچی موافقت کرده‌اند. به نوشته خبرگزاری روسی اسپوتنیک لاورف تاکید کرد:

«دولت سوریه و یگان‌های مدافع خلق کرد با توافق سوچی که ضامن حقوق همگان از جمله کردهاست موافقت کرده‌اند. توافق‌هایی میان روسیه و ترکیه وجود دارد که دمشق و کردها از آن حمایت می‌کنند که باید اجرا شود».

«همه بندهای سوچی را نپذیرفته‌ایم»

روسای جمهوری روسیه و ترکیه سه شنبه ۲۲ اکتبر/۳۰ مهر در سوچی بر سر توقف شش روزه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و تسهیل خروج نیروهای سوریه دموکراتیک از این مناطق توافق کردند.

 شبکه خبری «روداو»، نزدیک به حکومت محلی کردستان عراق به نقل از فرمانده ارشد نیروهای سوریه دموکراتیک نوشت:

«ما گام‌های روسیه را مثبت می‌دانیم اما نظرات خودمان را درباره بندهای این توافق‌ داریم. در روزهای آینده به گفتگو با نمایندگان روسیه ادامه می‌دهیم و به آن‌ها خواهیم گفت چه مواردی از این توافق باید تغییر کنند».

مظلوم عبدی روز چهارشنبه با وزیر دفاع روسیه به صورت ویدیو کنفرانس گفت‌وگو کرده و از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به‌خاطر تلاش‌هایش برای «نجات» کردها از تهاجم ترکیه تشکر کرده بود. کردها پس از اینکه ارتش ترکیه و نیروهای حمایت آن تل‌ابیض و راس‌العین را تصرف کردند، مجبور به ترک این مناطق شدند.

عبدی به خبرنگاران گفت:

«ما آتش‌بس در این مناطق را که به ما اجازه می‌داد از جاده ام۴ عقب‌نشینی کنیم پذیرفتیم، اما ۱۳ بند توافق را که در رسانه‌ها منتشر شده است نمی‌پذیریم. این توافق با مشورت با ما انجام نشده و ما هنوز همه بندهای آن‌را قبول نکرده‌ایم».

«در معبر مرزی سیمالکا می‌مانیم»

براساس توافق سوچی نیروهای نظامی روسیه در برخی از مناطق شمال، از جمله کوبانی گشت خواهند زد و با نیروهای ترکیه در شرق راس‌العین (بجز قمیشلی) گشت مشترک خواهند داشت. نیروهای روسیه روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در کوبانی و قمیشلی مستقر شدند.

مظلوم عبدی درباره توافق با نیروهای دولتی سوریه برای کنترل مرزها گفت:

«معبر سیمالکا (در مرز با کردستان عراق) اکسیژن روژاوا به حساب می‌آید و واگذاری آن غیرقابل مذاکره است. توافق پیشین میان نیروهای سوریه دموکراتیک و ارتش رژیم سوریه برای واگذاری کنترل مناطق مرزی به نیروهای رژیم اسد تنها برای جلوگیری از هجوم ترکیه انجام شده است».

وبسایت النشره نیز به نقل از او نوشت:

«تحریم‌های آمریکا ترکیه را وادار به آتش‌بس کردند و ما از کشورهای ضامن آتش‌بس می‌خواهیم به وظایف خود عمل کنند. روابط ما با آمریکایی‌ها در شرق سوریه ادامه دارد و ما از آمریکایی‌ها می‌خواهیم اشتباهات قبلی را جبران کنند».

ایالات متحده آمریکا پیش از توافق سوچی با ترکیه به توافق رسیده بود تا عملیات نظامی آنکارا در شمال سوریه به مدت پنج روز متوقف شود. به‌رغم تاکید کاخ سفید بر خروج کامل نیروها از سوریه، تعداد محدودی از سربازان این کشور در میادین نفتی سوریه باقی خواهند ماند.

بیشتر بخوانید: