دونالد ترامپ روز جمعه ۱۵ نوامبر/ ۲۴ آبان همزمان با حضور سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین در جلسه شهادت برای تحقیقات استیضاح رئیس جمهوری، او را در توئیتر خود به باد انتقاد گرفت. دموکرات‌ها این اقدام ترامپ را «تهدید و ارعاب شاهد» تلقی کردند.

ماری یووانویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین

ترامپ در حساب کاربری توئیتری خود نوشت:

«هر کجا که ماری یووانویچ پا گذاشته، اوضاع خراب شده. او کارش را با سومالی شروع کرد. نتیجه چه شد؟ بعد به اوکراین می‌رسیم. رئیس جمهوری جدید اوکراین در دومین مکالمه تلفنی‌اش با من نظر مساعدی نسبت به او نداشت. این حق بدون قید و شرط رئیس جمهوری است که سفرا را منصوب کند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در جریان جلسه شهادت ماری یووانویچ، توئیت دونالد ترامپ را برای او خواند و نظرش را جویا شد.

سفیر سابق آمریکا در اوکراین هم این حمله توئیتری را رفتاری «بسیار رعب‌آور» خواند.

ماری یووانویچ گفت:

«نمی‌توانم در مورد آن‌چه رئیس‌جمهوری می‌خواهد انجام دهد صحبت کنم، اما به نظر من اثر آن بسیار رعب‌آور است.»

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان هم تاکید کرد که برخی از اعضای مجلس نمایندگان، موضوع «ارعاب شاهدان» را «بسیار بسیار جدی» تلقی می‌کنند.

ترامپ اما کمی بعد بار دیگر در توئیتر خود نوشت که حرف‌هایش به هیچ‌ عنوان مرعوب کننده نیست.

او گفت بخش‌هایی از جلسه شهادت را دیده و آن را مایه ننگ خواند.

ماری یووانویچ ماه می/ اردیبهشت سال جاری از سمت خود به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین برکنار شد.

رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ که به دنبال تشویق دولت اوکراین به انجام تحقیق در مورد جو بایدن بود از ماری یووانویچ انتقاد کرده بود.

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان بر این باورند که کاخ سفید با برکناری ماری یووانویچ قصد داشته تا امکان اعمال فشار بر دولت اوکراین را برای تحقیق در مورد جو بایدن فراهم کند.

تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ درباره مکالمه تلفنی دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین است که در جریان آن ترامپ از زلنسکی خواسته بود در ازای کمک‌های مالی، اطلاعاتی درباره جو بایدن، یکی از نامزدهای اصلی حزب دمکرات در کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، و پسرش، هانتر بایدن در اختیار او قرار دهد با این هدف که در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آن اطلاعات را علیه رقیب خود به کار گیرد. نمایندگان دمکرات احتمال دادند که ترامپ در این مکالمه تلفنی با سوءاستفاده از قدرت و مقام خود تلاش کرده نتیحه انتخابات را به سود خود تحریف کند.


  • در همین زمینه