هرچند مسئولان ارشد جمهوری اسلامی معترضان را به سرکوب تهدید کرده اند، اعتراض‌های سراسری که با افزایش سه‌برابری قیمت بنزین آغاز شد، یکشنبه ۲۶ آبان ادامه پیدا کرده و به شب کشیده شده است. بر اساس ویدئوها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان در شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان، کرج، کرمانشاه، ورامین، تبریز، شیراز، بوشهر، اسلام‌شهر و بوکان به خیابان‌ها آمده اند.

اعتراض‌ها در شیراز،‌ یکشنبه ۲۶ آبان ــ عکس: شبکه‌های اجتماعی

براساس تصمیم سران سه قوه در جلسه موسوم به هماهنگی سران قوا نرخ بنزین از بامداد ۲۴ آبان در ایران ۳۰۰ درصد افزایش یافت. این آغازگر اعتراض‌هایی سراسری شد که شعارهای آن فراتر از گرانی بنزین هستند و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله ولایت فقیه را هدف قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری «فارس»، نزدیک به سپاه پاسداران، تا شب گذشته دست‌کم در «۱۰۰ نقطه کشور» اعتراض‌ها به گرانی بنزین صورت گرفته است. اعتراض‌ها امروز (یکشنبه ۲۶ آبان) نیز ادامه یافت.

در کرج، اعتراض‌ها پس از تاریکی هوا نیز ادامه یافته است. ویدئوی زیر با توضیح اعتراض‌ها در خیابان درختی منتشر شده:

ویدئوی زیر نیز از کرج از وضعیت پس از اعتراض‌ها منتشر شده است:

شیراز صحنه اعتراض‌های شدیدی بود. این اعتراض‌ها در معالی‌آباد به شب هم کشیده شد.

بر اساس تصاویر منتشرشده،‌ معترضان در طی روز در معالی‌آباد شیراز شعار می‌دادند: «مرگ بر اصل ولایت فقیه».

در تبریز، دانشجویان دانشگاه از ساختمان مرکزی تا مسجد دانشگاه تبریز راهپیمایی کردند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان پلاکاردهایی همچون «نه به گرانی» و «دانشجو زنده است» در دست داشتند.

تجمع اعتراضی دانشجویان تبریز، ۲۶ آبان ــ عکس: شبکه‌های اجتماعی

مقام‌های امنیتی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها را برای جلوگیری از گسترش اعتراض‌ها تعطیل کرده اند. هر چند محمد تقی‌زاده، معاون استاندار تهران یکشنبه اعلام کرد که تمام مدرسه‌ها در تمام پایه‌ها دوشنبه دایر خواهند بود.

ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی اما نشان می‌دهد که در دانشگاه تهران نیز دانشجویان به اعتراض‌های سراسری پیوسته اند:

خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) در این باره نوشت: «دانشجویان دانشگاه تهران عصر امروز (یکشنبه) با تجمع در پشت درب های این دانشگاه موازی با خیابان انقلاب و طرح شعارهایی از جمله “ایرانی با غیرت حمایت حمایت” و “دانشجو آگاه است دانشگاه بیدار است ” نسبت به اتفاقات اخیر واکنش نشان دادند. تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در فضایی کاملا آرام و در شرایطی برگزار شده که ماموران نیروی انتظامی در بیرون دانشگاه حضور داشته و با هدایت مردم در پیاده روی مقابل دانشگاه به سمت خیابان مانع از شکل گیری هرگونه برخوردی شدند.»

ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی دانشجویان دانشگاه تهران را در حال راهپیمایی و سردادن این شعارها نشان می‌دهند: «بنزین گرون‌تر شده، فقیر فقیرتر شده»؛ «دانشجو، کارگر، ایستاده‌ایم در سنگر».

در خود شهر تهران، رانندگان معترض بزرگراه «امام علی» را مسدود کردند.

ویدئوهایی نیز از حضور نیروهای امنیتی در سطح شهر منتشر شده است. ویدئوی زیر مربوط به «چهارراه ولیعصر» است:

در اصفهان نیز ویدئوها حاکی از بسته شدن بزرگراه‌های اصلی و بسته بودن بازار هستند. ترافیک شدیدی در خیابان‌های شهر اصفهان گزارش شده بود.

در سه‌راه آدران، در اسلام‌شهر نیز اعتراض‌هایی مشابه اعتراض‌های روز گذشته (۲۵ آبان) ادامه یافته است.

یک ویدئو از بوشهر منتشر شده که آتش‌گرفتن یک پمپ بنزین را نشان می‌دهد.

ویدئوی دیگری از بوکان نشان می‌دهد که معترضان خیابان‌ها را مسدود کرده اند. محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان در اعتراض به نقش نداشتن مجلس در تصمیم‌گیری بر سر افزایش قیمت بنزین استعفای خود را یکشنبه تقدیم هیئت رئیسه کرد.

ویدئویی نیز از ماهشهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که لاستیک‌های شعله‌ور در خیابان‌ها را نشان می‌دهد و از جو امنیتی خیابان‌ها حکایت دارد.

ویدئویی از ورامین نیز منتشر شده که نشان می‌دهد شعبه‌ای از بانک ملی در اعتراض‌های شب گذشته طعمه حریق شده است.

اعتراض‌ها در حالی ادامه یافته اند که مسئولان ارشد جمهوری اسلامی، پس از سخنان علی خامنه‌ای، معترضان را به سرکوب تهدید کردند.

رهبر جمهوری اسلامی یکشنبه ۲۶ آبان در درس خارج فقه معترضان را «اشرار» خواند. ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز پس از آن در بیانیه‌ای از دادستان‌ها خواست در برابر معترضان شدت عمل نشان دهند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «برخورد با اشرار را وظیفه خود می‌داند».

اینترنت در ایران به دستور شورای امنیت کشور (شاک) دست‌کم برای ۲۴ ساعت از دسترس خارج شده است. گزارش‌ها از مسدودشدن پیام‌رسان‌هایی همچون واتس‌اپ خبر می‌دهند. بر اساس برخی گزارش‌ها، اختلال در شبکه تلفن‌ همراه و مسدودشدن تماس‌های خارجی با ایران نیز بخشی دیگر از استراتژی حکومت برای کنترل اعتراض‌های مردمی است.

بر اساس آمار غیررسمی از تصویرها و گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، بین ۱۵ تا ۱۹ تن تا کنون در اعتراض‌ها کشته شده اند.

بنا به گزارش وب‌سایت خبری «هرانا»، وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، تا کنون یک‌هزار تن در جریان اعتراض‌ها در سرتاسر ایران بازداشت شده اند. بیش از ۱۵۰ بانک و فروشگاه بزرگ نیز در جریان اعتراض‌ها به آتش کشیده شده اند.

آمار رسمی اندکی از قربانیان خشونت‌ها منتشر شده است. نورالله طاهری، فرماندار شهریار یکشنبه از مجروحیت ۶۰ تن در اعتراض‌های شنبه شب خبر داد. در جلسه غیرعلنی مجلس اما به گزارش «اعتمادآنلاین»، محمد محمودی‌شاه‌نشین، نماینده شهریار گفت که یک تن به دلیل پرتاب سنگ در اعتراض‌های شهریار جان باخت.

نیروی انتظامی اهواز اما هر گونه تلفات جانی در اعتراض‌ها را رد کرده است.

در کرمانشاه یک افسر نیروی انتظامی (ناجا) در درگیری‌ها کشته شده است. علی اکبر جاویدان، فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه گفت که این مأمور کلانتری ۲۴ الهیه در درگیری مسلحانه با کسانی که قصد تصرف کلانتری را داشتند، هدف گلوله قرار گرفته است.

  • توضیح: این گزارش به تدریج با ویدئوها و خبرهای جدید به‌روز شد.

در همین زمینه: