سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در سخنانی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه دولت را مسئول ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر دانست. رئیسی ادعا کرد که افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین به عنوان یک سیاست تورم‌زا یک اقدام قانونی است که می‌بایست توسط دولت پنج سال قبل اجرا می‌شود اما به نحو دیگری. در همان روزنامه ایران که روزنامه دولت است نوشت به دلیل اعتراضات سراسری در دی ۹۶ و وقوع زلزله در سرپل‌ذهاب، دولت موفق به افزایش قیمت بنزین نشد.

سران قوا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی

سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه دوشنبه ۲۷ آبان در چهارمین روز اعتراضات سراسری به افزایش قیمت بنزین، گفت:

«اصل طرح [افزایش قیمت بنزین]، مبنای کاملاً قانونی دارد و در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین سیاست‌های کلی نظام مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آن تاکید شده است. البته این طرح باید در سال گذشته به صورت متناوب توسط دولت انجام می‌شد.»

سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی سران قوا در چهار روز گذشته سبب اعتراضات مردمی در برخی شهرهای ایران شده است. به گفته انوشیروان محسنی‌ بندپی، استاندار تهران در نخستین روز اعتراضات مردم به افزایش قیمت بنزین در ایران از ۳۱ استان، ۲۲ استان درگیر بودند.

رئیس قوه قضاییه شیوه اجرای افزایش قیمت بنزین را سبب نگرانی مردم و بروز اعتراضات دانست و در انتقاد از دولت روحانی گفت:

«ضرورت داشت افکار عمومی در این زمینه روشن شود. امروز هم ضرورت جدی وجود دارد که رسانه‌ها، اقتصاددانان، وزرای مربوطه، مسئولان اجرایی و مسئولان مطلع، از هر طریق ممکن ابعاد طرح را برای مردم تبیین کنند زیرا یکی از جلوه های مهم شفاف‌سازی همین است.»

اتخاد سیاست‌های اقتصادی تورم‌زا مانند افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرِژی، میلیاردها تومان رانت به جیب صاحبان دارایی‌ها می‌ریزد و در همان حال فشارهای اقتصادی مضاعفی را بر تولیدکنندگان و خانوارها تحمیل می‌کند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری روز دوشنبه خود مسئولیت افزایش قیمت بنزین را متوجه قوه قضائیه هم کرد:

« اصلاح قیمت بنزین با تصمیم سران سه قوا بود و مقام معظم رهبری نیز موافقت خود را با آن اعلام کردند. دولت می‌دانست این اقدام تبعاتی برای محبوبیتش دارد. در عربده‌کشی‌ها صدای به حق کمتر شنیده می‌شود. روحانی خود را فدای مصالح کشور کرد.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته در درس خارج فقه خود از تصمیم سران قوا برای افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین دفاع کرد و گروه‌هایی از معترضان را از زمره «اشرار» دانست. همزمان مجتبی‌ ذوالنوری و تعدادی دیگر از نمایندگان اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی در حال جمع‌آوری امضا برای استیضاح حسن روحانی، رئیس دولت و نیز طرح کنار گذاشتن علی لاریجانی از ریاست مجلس هستند.

روزنامه ایران نوشت به دلیل اعتراضات سراسری در دی ۹۶ و وقوع زلزله در سرپل‌ذهاب، دولت موفق به افزایش قیمت بنزین نشد. روحانی پیش از این گفته بود که عده‌ای قصد داشتند قیمت بنزین را پنج برابر افزایش دهند اما دولت مخالفت کرده است.

بیشتر بخوانید: