اصفهان و بهبهان در چهلمین روز درگذشت برخی از کشته‌شدگان در اعتراضات آبان ۹۸ شاهد برگزاری مراسم عزاداری بود. شمار زیادی از مردم یزدانشهر و بختیاری‌های مقیم اصفهان در مراسم چهلم ساسان عیدی وندی شرکت کردند. همزمان در اصفهان مراسمی هم برای چهلم آرشام ابراهیمی برگزار شد.

هیأت‌های عزاداری در اصفهان

بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مردم اصفهان و بهبهان پنجشنبه ۵ دی همزمان با چهلم برخی از کشته‌شدگان در جریان اعتراضات آبان ۹۸ با راه‌اندازی هیأت‌های عزاداری در خیابان ها یاد و نام جان‌باختگان را گرامی داشتند.

از صبح پنجشنبه در اصفهان فضای امنیتی با حضور نیروهای یگان ویژه، بسیج و لباس شخصی‌ها بسیار سنگین بود. علاوه بر اصفهان، در سنندج، کرمانشاه، شیراز، اراک، خرم‌آباد، رشت، ساری و در شیراز و به ویژه در تهران و شهرستان‌های اطراف پایتخت از جمله در قلعه حسن‌خان (شهر قدس) و شهریار فضای کاملاً امنیتی برقرار بود. با این‌حال در اصفهان و بهبهان مردم هیأت‌های عزاداری به راه انداختند. حضور بختیاری‌های مقیم اصفهان و عزاداری آن‌ها برجسته بود.

هیأت‌های عزاداری در بهبهان

در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی هم از عزاداری بر مزار آرشام ابراهیمی با حضور شمار زیادی از مردم منتشر شده است.

آرشام ابراهیمی متولد ۱۳۷۷ دانشجوی سال اول رشته دندانپزشکی شنبه ۲۵ آبان در حال بازگشت از محل کارش به خانه بر اثر شلیک مستقیم گلوله مأموران کشته شد. پدر او از جانبازان شیمیایی جنگ هشت ساله با عراق است. تحت فشار نهادهای امنیتی، خانواده ابراهیمی ناگزیر شدند جنازه فرزندشان را  شبانه در گورستان بابوکان اصفهان در حضور چهار مأمور امنیتی به خاک بسپرند.

بر اساس گزارش‌های تأیید نشده برخی از مغازه‌های اصفهان در روز پنجشنبه برای همدردی با خانواده جانباختگان تعطیل بود.

چهلم نوید بهبودی هم در روستای گوراب زرمیخ برگزار شد. دوازده نفر از افرادی که در این مراسم حضور داشتند بازداشت شده‌ وبه مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

همچنین پدر نوید بهبودی از کشته‌شدگان آبان ماه احضار شد.

در شهرهای دیگر هم چهلم جان‌باختگان بر سر مزار آن‌ها برگزار شد. صبح پنجشنبه گروهی از مردم برای ادای احترام به جانباختگان در جریان اعتراضات آبان در بهشت سکینه کرج بر سر مزار پویا بختیاری گرد آمدند. بر اساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نیروهای یگان ویژه با بالگرد در محل حاضر شدند و حاضران را بازداشت کردند.

به گزارش دیده‌بان جهانی اینترنت یک روز قبل از چهلم جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ سطح دسترسی تلفن‌های همراه به اینترنت در ایران ۵ درصد کاهش یافت. این وضع همچنان ۵ دی بعد از ۲۴ ساعت ادامه دارد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با شبکه فرانس ۲۴ درباره قطع اتصال ایران به شبکه اینترنت جهانی در طی اعتراضات آبان ۹۸ گفت:

«اگر جاده یا شاهراهی وجود داشته باشد و تروریست‌ها بیایند و کاری انجام دهند، اولین کاری که با آن شاهراه می‌کنید چیست؟ آن را می‎‌بندید.»

یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناروی اطلاعات روز گذشته به خبرگزاری ایلنا گفته بود سطح دسترسی به اینترنت به دستور «مراجع امنیتی» کاهش یافته و این محدودیت تنها مربوط به ترافیک بین‌المللی است و ترافیک داخلی را شامل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: