بارندگی‌های سیل‌آسا در استان هرمزگان و قشم در جنوب ایران، مردم را با مشکلات تازه‌ای روبه‌رو کرده است. سیل در خیابان‌ها جاری شده و توفان زندگی را مختل کرده است. مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند. بارندگی همچنان در این مناطق ادامه دارد.

سیل در استان هرمزگان ـ عکس از شبکه اطلاع‌رسانی هرمز
سیل در استان هرمزگان ـ عکس از شبکه اطلاع‌رسانی هرمز

بارندگی شدید در شهرهای استان هرمزگان، به‌ویژه بندرعباس و همچنین قشم از روز گذشته پنج‌شنبه ۱۹ دی آغاز شد و همچنان تا شامگاه امروز جمعه ۲۰ دی ادامه داشت.

سازمان هواشناسی گفته است که از شب گذشته تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه جمعه بیشترین بارندگی در قشم به میزان ۱۰۱,۸ میلی‌متر ثبت شد.

همچنین تا این زمان در بندرعباس ۸۲,۹، رودان ۴۰,۴ میلی‌متر باران باریده بود. سیریک، سردشت بشاگرد، کیش، میناب، سیری، بستک، لاوان، جاسک، بندرلنگه  و خمیر نیز از جمله شهرستان‌های بودند که بارش در آن‌ها شدید بود.

روز جمعه موج بارندگی شدید در هرمزگان ادامه داشت و در خیابان‌های شهرهای مختلف آبگرفتگی ایجاد شد. مناطق دریایی استان نیز شاهد وزش تندبادهای شدید جنوب شرقی بود که سبب مواج شدن دریا شد و شرایط رفت وآمدهای دریایی را ناامن کرد.

ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان از مردم خواست که روز جمعه از رفتن به مناطق مرتفع، رفت‌وآمدهای غیرضرور جاده‌ای و رفتن به ارتفاعات خودداری کنند.

سازمان هواشناسی گفته است که سامانه فعال بارشی تا شنبه در هرمزگان به‌ویژه مناطق شرقی فعال خواهد بود و سبب بارش‌های شدیدی خواهد شد. بنا به پیش‌بینی سازمان هواشناسی این وضعیت تا اوایل هفته آینده ادامه خواهد داشت و معابر عمومی دچار آبگرفتگی خواهند شد.

به‌دلیل  بارش سنگین باران و آبگرفتگی معابر قشم و پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر ادامه این وضعیت در روز شنبه، تمام مدارس نوبت صبح این شهرستان در همه‌ مقاطع و تمام دانشگاه‌های شهرستان به‌جز دانشگاه پیام نور، تعطیل و امتحانات لغو  شد. مدارس و دانشگاه‌های بندرعباس نیز تعطیل شدند.

امتحانات دانشگاه پیام نور به دلیل سراسری بودن امتحانات در سراسر کشور لغو نشده است.

با توجه به سیلابی شدن رودخانه‌ها سازمان هواشناسی از مردم خواسته است که از رفتن به کنار رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

با وجود هشدارهای روز پنج‌شنبه سازمان هواشناسی و اعلام آمادگی مسئولان برای مقابله با مشکلات، روز جمعه پس از چند ساعت بارندگی شدید، اغلب معابر شهر بندرعباس دچار آبگرفتگی شد.

بارش‌ها در قشم، بندرعباس و رودان بیش از سایر مناطق است و موجب شده این شهرها در تخلیه آب‌های سطحی با مشکل مواجه شوند.

خبرگزاری تسنیم نوشته است سوء مدیریت شهری، طراحی نامناسب شیب‌بندی خیابان‌ها و بی‌توجهی به پاکسازی کانال‌های تخلیه آب از سطح معابر، اصلی‌ترین عواملی هستند که برای شهروندان مشکل ایجاد کرده‌اند.

این خبرگزاری نوشته است که به همین دلیل پارک آزادگان بندرعباس غرق در آب شده است و امکان تخلیه آب‌های سطحی وارد شده به این پارک وجود ندارد.

همچنین خورهای بندرعباس که کارکرد اصلی‌شان تخلیه آب‌های سطحی است نتوانسته‌اند مانع از آبگرفتگی خیابان‌ها شوند و بسیاری از خیابان‌های اطراف این خورها دچار آبگرفتگی شده‌اند.

یکی از شهروندان جزیره قشم به سایت شبکه اطلاع‌رسانی هرمز گفته است که شدت بارندگی‌ها به میزانی است که افزون بر آبگرفتگی معابر و کوچه‌ها، باعث ایجاد سیل در مناطقی از جزیره از جمله محله چابهار شده و باعث ورود آب به خانه‌ها و ادارات این منطقه شده است.

به‌گزارش این سایت خبری، بارندگی و مسدود شدن معابر موجب سرگردانی مسافران در بندر چارک نیز شده است و به دلیل مسدود شدن راه‌های خروجی شهر، مسافران مجبور شده‌اند که در شهر بمانند و بندر چارک ظرفیت اسکان این حجم از مسافر را ندارد.

شبکه اطلاع‌رسانی هرمز می‌افزاید بندر چارک در آستانه بحران قرار گرفته و اگر شرایط به همین شکل پیش برود قطعاً دچار بحرانی مانند سیل خواهد شد.

بخشی از جاده ساحلی قشم به دلیل شدت باران و آبگرفتگی تا اطلاع بعدی مسدود اعلام شد و جاده‌های دو روستای تورگان و رَمکان نیز به دلیل تخریب جاده بر اثر بارش مسدود شدند.

در آذرماه گذشته نیز با بارش شدید خیابان‌های اهواز در استان خوزستان دچار آبگرفتگی شد و فاضلاب به خیابان‌ها و حتی به برخی خانه‌های شهروندان سررزیر کرد و احتمال شیوع وبا و سالک در اهواز، به‌ویژه در میان کارگران شهرداری، افزایش یافت. سرریز شدن فاضلاب به برخی مناطق شهر اهواز از جمله کوت عبدالله، زندگی ۲۰۰ هزار نفر را تحت تأثیر قرار داد.

چهارم دی‌ سال جاری دادگستری استان خوزستان، خبر از احضار شهردار و مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب اهواز به دلیل سوءمدیریت به دادسرای این شهر داد.

بیشتر بخوانید: