ایالات متحده آمریکا و طالبان در مذاکرات دوحه قطر به حصول توافق درباره کاهش خشونت‌ها در افغانستان نزدیک شدند. این توافق اولیه می‌بایست زمینه‌ساز توافق آتش‌بس بین آمریکا و طالبان و همچنین سرآغازی برای گفت‌وگوهای بین افغان باشد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان ـ عکس از آرشیو

یک منبع که در جریان روند مذاکرات دوحه قرار دارد با اعلام این خبر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت طرفین توافق کردند که به مدت یک هفته خشونت‌ها در افغانستان را کاهش دهند. چنانچه کاهش خشونت‌ها پایدار بماند، انتظار می‌رود که آمریکا و طالبان توافق آتش‌بس را امضاء کنند و سپس مذاکرات بین افغان آغاز شود. طالبان اعلام آمادگی کرده است که با کسانی که در دولت افغانستان حضور دارند اما رسماً دولت را نمایندگی نمی‌کنند بر سر میز مذاکره بنشینند. طالبان همچنان هرگونه مذاکره با مقامات رسمی دولت افغانستان را رد می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که مذاکرات با طالبان در دوحه قطر همچنان ادامه دارد اما درباره توافق احتمالی و جزئیات آن ترجیح داد سکوت کند. یکی از موارد ابهام این است:  آیا «کاهش خشونت‌ها» شامل شهرهای کوچک و مناطق دورافتاده افغانستان نیز می‌شود؟

نخستین بر در اواسط دسامبر ۲۰۱۹ در دوحه بحث «کاهش خشونت» به جای «آتش‌بس» مطرح شد. امرالله صالح، رئیس سابق سازمان استخباراتی افغانستان (ریاست عمومی امنیت ملی) و از مشاوران محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری آن کشور با انتشار پیامی در توییتر در انتقاد از عبارت «کاهش خشونت‌ها» نوشته بود:

«طرح حکومت افغانستان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح، تأمین آتش‌بس است. کاهش خشونت معنای دقیق نظامی، حقوقی و جنبه‌ عملی ندارد. هدف ما از آتش‌بس، همانند آتش‌بسی است که دو سال پیش، در روزهای عید در کشور برقرار شد و تعریف واضح داشت.»

سه‌شنبه ۱۱ فوریه/ ۲۲ بهمن اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اما اعلام کرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی از احتمال حصول توافق با طالبان درباره «کاهش خشونت‌ها» به مدت یک هفته او را مطلع کرده است. غنی گفت:

«آقای وزیر پیشنهاد طالبان برای کاهش خشونت‌ها را به اطلاع من رساند.»

غنی، پمپئو و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در هفته جاری در حاشیه برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

طالبان در سه ماه آخر سال ۲۰۱۹ در مجموع ۸۲۰۴ حمله انجام دادند. حجم حملات طالبان به این ترتیب در مقایسه با سال ۲۰۱۸  حدود ۱۷ درصد افزایش داشت. در سال ۲۰۱۹ جنگنده‌های آمریکایی نیز ۷۴۲۳ بمب بر سر افغانستان ریختند. حجم بمباران ارتش آمریکا بیش و کم با حجم بمباران‌ها در سال ۲۰۱۸ یکسان بود.

توافق احتمالی صلح بین آمریکا و طالبان امکان خروج بخشی از سربازان آمریکایی از افغانستان را فراهم می‌کند. این موضوع یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ است. از هم‌اکنون نیز مدتی است که خروج سربازان آمریکایی از افغانستان آغاز شده. در حال حاضر ۱۳ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان حضور دارند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که نیروهای نظامی این کشور می‌توانند به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش یابند و مأموریت اصلی مبارزه با تروریسم و ​​همچنین مشاوره و آموزش محدود نیروهای افغان را پیش ببرند.

بیشتر بخوانید: