جمعی از فعالان سیاسی و مدنی ایران با انشار نامه‌ای به حکم‌های صادرشده در مورد نویسندگان و حامیان بیانیه موسوم به «۱۴ نفر» اعتراض کردند. امضا کنندگان این بیانیه‌ خواهان «استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران» و «برگزاری انتخابات آزاد» شده بودند.

۱۴ فعال مدنی که خواهان استعفای خامنه‌ای شده‌اند.

جمعی از فعالان سیاسی و مدنی ایران یکشنبه ۲۷ بهمن با انتشار نامه‌ای خطاب به ملت ایران به صدور حکم‌های سنگین برای امضاکنندگان و حامیان بیانیه موسوم به «۱۴ نفر» اعتراض کردند و خواهان آزادی فوری آن‌ها شدند. محمد ملکی، محمد سیف زاده، جعفر پناهی، گوهرعشقی (مادر ستاربهشتی)، خدیجه قوامی (مادر محمد نوریزاد)، فاطمه ملکی، صدیقه مالکی فرد، حشمت الله طبرزدی، شعله پاکروان ، ژاله نوری زاد، زرتشت احمدی راغب و محمد کریم بیگی از جمله امضا کنندگان این نامه‌اند.

نویسندگان بیانیه‌ موسوم به «۱۴ نفر» که ۲۲ خرداد سال جاری منتشر شد، نوشته بودند در ایران «نه از جمهوریت خبری است و نه از آزادی.» به نوشته این فعالان مدنی‌ـ‌سیاسی چانه‌زنی فعالان مدنی «بدون استعفای سید علی خامنه‌ای و تغییر قانون اساسی – خاصه اصل ۱۷۷» راه به جایی نمی‌برد.

در نامه فعالان، با اشاره به احکام سنگینی که برای نویسندگان بیانیه و حامیان صادر شده، آمده است:

«جمعی از هموطنان دردمند و آزادیخواه که اوضاع کشور را شدیدا بحرانی می دیدند، طی بیانیه ای موسوم به بیانیه ۱۴ نفری، بر مبنای وظیفه ملی و حقوق مدنی، خواستار استعفای رهبر و برگزاری انتخابات آزاد شدند. ولی با کمال تاسف، این درخواست مدنی و قانونی، چنان مورد غضب هیات حاکمه قرار گرفت، که نه تنها نویسندگان بیانیه را به اسارت بردند، بلکه قوه قضائیه تحت امر رهبری، برای ۱۴ تن از امضا کنندگان بیانیه مذکور جمعا ۱۵۳ سال و سه ماه حبس، ۱۲۴ ضربه شلاق، ۶ سال تبعید، و ۶ سال ممنوع الخروجی صادر نموده‌اند».

امضاکنندگان با ابراز نگرانی درباره وضعیت سلامتی محمد نوریزاد که به ۱۵ سال زندان، ۳ سال تبعید و ۳ سال ممنوع الخروجی محکوم شده است، از حاکمان کشور خواسته‌اند «دست از تهدید و ارعاب آزادیخواهان ایران برداشته، نامبردگان را که گناهی جز آگاهی و آزادیخواهی ندارند، فورا آزاد کنند. در غیر اینصورت مسئول مستقیم فجایعی هستند که برای آنان رخ دهد».

متن کامل نامه در تریبون زمانه:

در همین زمینه: