با تشدید حملات و قتل‌های مبتنی بر جنسیت در مکزیک، فعالان حقوق زنان در این کشور خواستار اعتصاب سراسری زنان شده‌اند.

حضور زنان در یکی از اعتراضات

اتحاد گروه‌های فمینیستی در مکزیک خواستار اعتصاب ۲۴ ساعته جمعیت زنان این کشور در روز ۹ مارس شده‌اند. این مطالبه ناشی از افزایش خشونت علیه زنان و دختران، از جمله دو قتل هولناک اخیر است.

این اقدام در اعتراض به خشونت مبتنی بر جنسیت، نابرابری، فرهنگ ماشینیسم و ​​با هدف حمایت بیشتر از حقوق زنان صورت می‌گیرد و با هشتگ UNDÍASINNOSOTRAS، (یک روز بدون ما) انجام خواهد شد.

برگزارکنندگان امیدوارند که این اعتصاب، نه یک رویداد محدود که یک لحظه تاریخی در دوران مدرن مکزیک باشد.

آروسی اوردا، سخنگوی گروه لاس بروژاس دل مار که متشکل از جمعی از فمینیست‌هاست گفته:

«بنابراین بسیاری از شعارهای ما مانند “انقلاب فمینیستی خواهد بود “یا” آینده فمینیستی است”، در مورد این لحظه صحبت می‌کنند.»

در یک سال گذشته، فعالیت‌های فمینیستی در مکزیک که بخشی از آن از جنبش جهانی MeToo الهام گرفته، شدت یافته است.

زنان در خشم و ناامیدی در اعتراض به خشونت مبتنی بر جنسیت و نگرش‌های ماشینیسم به خیابان‌ها رفته‌اند. این اعتراضات بسیار شدید و گاه خشونت آمیز بوده است. شرکت‌کنندگان پنجره‌ها را شکسته‌اند و بناهای عمومی -از جمله کاخ ملی- را با شعارهای فمینیستی رنگی کرده‌اند.

این جنبش پس از قتل وحشتناک یک زن و یک دختر به اوج خود رسیده است.

مدتی قبل، اینگرید اسکامیلا، ۲۵ ساله، ساکن مکزیکوسیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت. جسد او ۹ فوریه پیدا شد و عکس‌هایی از بدنش در صفحات اول برخی نشریات زرد منتشر شد که بر خشم عمومی افزود.

در ۱۱ فوریه، فاطیما سیسیلیا آلدریگت، ۷ ساله، از مدرسه ابتدایی خود در مکزیکوسیتی ربوده و جسد او در یک کیسه پلاستیکی در کنار یک محل ساخت و ساز در حومه پایتخت کشف شد.

اوردا، سخنگوی لاس بروژاس دل مار گفته که این گروه فعال فمینیستی «در اثر این مرگ و میرها» به خود لرزید و با گروه‌های دیگر دیدار کرد تا تصمیم بگیرد چگونه به این روند پاسخ دهد.

در نهایت آنها تصمیم گرفتند به جای اشغال فضاهای عمومی که رویکرد سنتی اعتراضات است، عملیاتی انجام دهند که نمادی از ناپدید شدن زنان از عرصه‌های عمومی است.

دستورالعمل شرکت در اعتصاب ۹ مارس ساده است: در خانه بمانید. این اعتصاب یک روز پس از روز جهانی زن صورت خواهد گرفت؛ روزی که طی آن انتظار می‌رود معترضان به خیابان‌های سراسر کشور بروند.

بسیاری از شرکت‌ها حمایت خود را از اعتصاب اعلام کرده و گفته‌اند که کارمندان زن خود را که برای آن روز مرخصی گرفته‌اند مجازات نمی‌کنند.

شورای هماهنگی تجارت مکزیک، ائتلافی با نفوذ از گروه‌های تجاری بیانیه‌ای صادر کرده و از شرکت‌ها خواسته تا از کارکنان شرکت‌کننده در اعتصاب حمایت کنند.

این شورا با اشاره به بحران خشونت علیه زنان گفته:

«بدون تردید پاسخ مقامات در چند سال گذشته کافی نبوده است. ما همه به عنوان یک جامعه ناکام بوده‌ایم.»

یک گروه بزرگ تجاری در مکزیک، تخمین زده که اعتصاب یک روزه برای اقتصاد مکزیک ۱.۳۷ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

بسیاری از نهادهای دولتی نیز حمایت خود را از کارمندان شرکت‌کننده در اعتصاب ابراز کرده‌اند.


  • در همین زمینه