شیوع کرونا وضع مشهد را بحرانی کرده است. شهردار مشهد از شهروندان خواست که از خانه بیرون نیایند. در همان حال وزیر بهداشت از طرحی رونمایی کرد که بر اساس آن شهروندان مبتلا به کووید ۱۹ در خانه‌هایشان قرنطینه می‌شوند. این طرح در آلمان با موفقیت اجرا شده است.

حرم رضوی و معضل شیوع کرونا در مراکر تشیع در ایران

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد با انتشار پیامی در توییتر نسبت به شیوع گسترده کروناویروس جدید در مشهد هشدار داد. کلایی از مردم خواست که از منزل خارج نشوند:

«از همه مردم مشهد می خواهم که اگر ضروری نیست از منزل خارج نشوید. آژیر قرمز در مشهد به صدا درآمده. اگر مردم مسئله را جدی نگیرند دچار مشکل خواهیم شد.»

سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی دو روز قبل در انتقاد از تعطیلی نماز جمعه در ده‌ها شهر ایران از جمله در مشهد گفته بود:

«درحالی‌که شهر و کشور در قرنطینه نیست و اجتماعات در مشهد در فضای باز و صحن‌های حرم مطهر به‌وسیله مسئولان پزشکی تجویز شده است، تعطیلی این فریضه الهی توجیهی ندارد.»

بر اساس آمار غیر قابل اتکای وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۸۵ مورد جدید از ابتلا به ویروس کووید ۱۹ (کرونا) در ایران به ثبت رسیده است و ۱۱ نفر دیگر به دلیل ابتلا به این ویروس فوت کردند. بر پایه آماری که ظهر یکشنبه ۱۱ اسفند اعلام شد، تا به حال ۵۴ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در ایران جان باخته‌اند و ۹۷۸ نفر نیز به این ویروس مبتلا هستند.

بر اساس دستور معاون درمان وزارت بهداشت، کلیه بیمارستان‌های تحت پوشش این وزارتخانه اعم از بیمارستان‌های دولتی، بیمارستان‌های عمومی غیردولتی، بیمارستان‌های خصوصی و خیریه،به جز بیمارستان‌های تک‌تخصصی، موظف به پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند.

طرح تازه وزارت بهداشت: قرنطینه مبتلایان در منازل

در همان حال سعید نمکی، وزیر بهداشت در یک نشست خبری که یکشنبه ۱۱ اسفند برگزار شد از طرح تازه وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا رونمایی کرد. بر اساس این طرح به جای آنکه شهرها قرنطینه شوند، بیماران در خانه‌ها شناسایی و در منازل خود قرنطینه می‌شوند.

وزیر بهداشت گفت از سه‌شنبه ۱۳ اسفند با کمک سازمان بسیج ۳۰۰ هزار اکیپ در سطح کشور تشکیل می‌شود. این اکیپ‌ها برای یافتن بیماران به تک تک خانه‌ها مراجعه می‌کنند. نمکی از شناسایی افراد پراکنده و آماده‌سازی مراکز بهداشت و درمان و بیمارستان‌هایی که پذیرای این بیماران باشند در سراسر کشور در تکمیل این طرح خبر داد. وزیر بهداشت خطاب به مردم گفت:

«خواهش من از مردم این است که از برگزاری مراسم جمعی امتناع کنند. مراسم ختم، عروسی، سالن‌هایی که در هم تنیده و شلوغ است، مراسم‌هایی که در مساجد برگزار می‌شود را به حداقل تراکم برسانند. ستاد اقامه نماز این هفته همراهی کرد. این همکاری این هفته هم ادامه خواهد داشت. این همکاری‌ها کمک بسیار بزرگی است تا این مساله ای که همه مردم را آزار می دهد را کنترل کنیم.»

پیش از این دولت آلمان در غرب آن کشور در شهر هاینزبرگ با موفقیت طرح مشابهی را به اجرا درآورد. بیش از هزار نفر از شهروندانی که با یک زن و شوهر مبتلا به کرونا در ایام کارناول در ارتباط بودند در خانه‌هایشان شناسایی و قرنطینه شدند. بخشی از این اشخاص علائم بیماری را نشان ندادند و اکنون می‌توانند خانه‌های خود را ترک کنند.

وزیر بهداشت صبح یکشنبه در نامه‌ای به حسن روحانی اعلام کرده بود که برخی از سودجویان ماسک‌هایی را که می‌بایست در اختیار وزرت بهداشت قرار گیرد، به دست آورده و احتکار کرده‌اند و حالا وزارت بهداشت ناگزیر است آن اقلام را از دلالان با قیمت گزاف تهیه کند. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری اعلام کرد روحانی از وزارت اطلاعات خواسته است این موضوع را در اسرع وقت پیگیری و متخلفان را به دستگاه قضائی معرفی کند.

بیشتر بخوانید: