قایق پناهجویانی که از ترکیه عازم یونان بودند در دریای اژه دچار سانحه شد و کودکی که در آب افتاده بود، جان خود را از دست داد. مقامات یونان اعلام کردند این کودک نخستین قربانی در بین پناهجویانی است که در پی گشوده شدن مرزهای ترکیه رهسپار کشورهای اتحادیه اروپا شده‌اند.

دوشنبه ۲ مارس/ ۱۲ اسفند یک قایق با حدود ۳۰ پناهجوی افغان وارد جزیره لسبوس شد  (عکس: توییتر)

 دو منبع امنیتی ترکیه به رویترز گفتند که مهاجران سوری روز دوشنبه در اثر مداخله نیروهای امنیتی یونان در اثر مصدومیت جان خود را از دست داده‌اند. آتن اما با تکذیب این خبر آنکارا را متهم به انتشار اخبار جعلی کرد.

بیش از ۱۰ هزار نفر از پناهجویان که عمدتاً از سوریه، افغانستان و ایران‌اند با عبور از مرزهای زمینی ترکیه خود را به یونان و بلغارستان رسانده‌اند. آنکارا پنجشنبه هفته گذشته در واکنش به حمله ارتش سوریه در استان ادلب به نظامیان آن کشور که ۳۲ کشته در پی داشت  اعلام کرد که مرزهای خود را به روی پناهجویان بازمی‌گذارد. در ترکیه بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجوی سوری زندگی می‌کنند.

پلیس یونان و ترکیه آخر هفته گذشته به سمت پناهجویانی که در بین سیم‌خاردار در مرز بین یونان و ترکیه گرفتار شده بودند گاز اشک‌آور شلیک کردند.

مقامات مرزبانی یونان اعلام کرده‌اند که دست‌کم ۱۰۰۰ پناهجو در این فاصله از مرز عبور کرده و وارد جزایر یونان در شرق دریای اژه شده‌اند.

گارد ساحلی یونان گفت: یک کشتی ترکیه‌ای قایق پناهجویان را که در حوالی جزیره لسبوس دچار سانحه شد اسکورت می‌کرد. ۴۶ نفر از پناهجویان نجات یافتند که در میان آن‌ها دو کودک هم بود. یکی از این کودکان در بیمارستان جان باخت. به گزارش رویترز در روز دوشنبه یک قایق با حدود ۳۰ پناهجوی افغان وارد جزیره لسبوس شد. گارد ساحلی یونان اعلام کرد جان ۳۲ پناهجو را که در حوالی جزیره فارماکونسی دچار سانحه شده بودند نجات داد.

آدونیس جورجیادیس، وزیر توسعه یونان روز دوشنبه به تلویزیون اسکای گفت: «این یک تهاجم است.»

ترکیه بر اساس توافق سال ۲۰۱۶ با اتحادیه اروپا در ازای دریافت کمک‌های میلیاردی مرزهای خود را به روی پناهجویان بست.  اما آنکارا اکنون به سبب رویدادهای ادلب، این توافق را نقض کرده است. دولت یونان، آنکارا را متهم کرده که در یک تلاش هماهنگ پناهجویان را به سمت کشورهای اتحادیه اروپا گسیل می‌کند.

 برخی از مهاجران در نزدیکی مرز با بلغارستان چادر زده‌اند.  یک مهاجر سوری به خبرنگار رویترز گفت:

 «چه کاری از ما ساخته است؟ ما اینجا گیر کرده‌ایم، نه می‌توانیم به خانه برگردیم و نه می‌توانیم از مرز عبور کنیم.»

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و اورزولا فن درلاین، رئیس  کمیسیون اتحادیه اروپا ضمن اعلام همدردی با ترکیه به خاطر درگیری‌ها در استان ادلب سوریه، از تصمیم آنکارا برای باز گذاشتن مرزها به روی پناهجویان انتقاد کردند. قرار است که سه‌شنبه ۳ مارس/ ۱۳ اسفند، فن درلاین با کیریاکوس میتسوتاکیس نخست‌وزیر یونان دیدار و گفت‌وگو کند.  بویکو بوریسوف، نخست‌وزیر بلغارستان هم بعد از ظهر دوشنبه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درباره بحران پناهجویی تلفنی گفت‌وگو کرد.

بیش از ۶۰ سازمان غیردولتی روز دوشنبه در نامه‌ای سرگشاده از اتحادیه اروپا خواستند روند رسیدگی به بحران پناهجویی را تسریع کند.

بیشتر بخوانید: