هلند نخستین مورد مرگ بر اثر ابتلا به بیماری کرونا (covid-19) را گزارش کرد. تعداد مبتلایان به ویروس جدید کرونا در هلند به ۱۲۸ تن رسیده است.

به گزارش انستیتوی دولتی سلامت عمومی و محیط زیست هلند (RIVM)، صبح جمعه ۶ مارس/ ۱۶ اسفند با مرگ یک بیمار ۸۶ ساله در روتردام اولین مورد مرگ بر اثر ابتلاء به ویروس جدید کرونا در هلند ثبت شد. بیمار فوت‌شده در بیمارستان ایکازیا در روتردام قرنطینه بود.

هنوز روشن نیست مرد فوت شده چگونه به ویروس کرونا آلوده شده است. او یکشنبه گذشته به دلیل مشکل در مجاری ادرار و مجاری تنفسی به اورژانس بیمارستان مراجعه کرد و پس از آزمایش روشن شد به کرونا آلوده است. او در قرنطینه قرار گرفت و مسئولان بهداشت افرادی را که با فرد بیمار در تماس بوده‌اند ردیابی و مورد آزمایش قرار دادند.

مارک رُوته نخست وزیر هلند صبح جمعه با ارسال یک توئیت از مرگ بیمار در اثر ابتلا به کرونا اظهار تاسف کرد و از طرف کابینه هلند به خانواده او تسلیت گفت.

تعداد مبتلایان به کرونا در هلند طی چند روز رشدی جهشی داشته و به ۱۲۸ تن رسیده است.
برونو براونس وزیر بهداشت هلند روز پنجشنبه در پارلمان این کشور گفت آمار مبتلایان به کرونا به ۸۲ تن رسیده است. روز جمعه انستیتوی سلامت عمومی و محیط زیست هلند، تعداد مبتلایان را ۱۲۸ تن اعلام کرد و افزود ۱۰۱ تن از مبتلایان به کرونا در خارج از هلند به این ویروس مبتلا شده‌اند و یا با کسانی که در خارج مبتلا شده بودند تماس داشته‌اند.

بیشتر بیماران مبتلا به کرونا در هلند افرادی هستند که در جریان سفر به ایتالیا به ویروس مبتلا شده‌اند.

منشاء ابتلای سایر بیماران با ویروس هنوز مشخص نشده و تحقیق درباره آن جریان دارد. دو تن از بیماران در بیمارستان به سر می‌برند و بقیه در قرنطینه خانگی هستند.

روز پنجشنبه اعلام شد چند تن از کارکنان بیمارستان‌ها نیز به ویروس مبتلا شده‌اند. از جمله یک پرستار در بیمارستان کاترینا واقع در ایندهوفن، که گمان می‌رود ویروس از یکی از بیماران به او منتقل شده باشد. همچنین یکی از کارکنان بیمارستان یِرون بوس واقع در دِن‌بوس هم در اثر تماس با بیماران به کرونا مبتلا شده است. هر دوی این افراد در قرنطینه خانگی هستند.

وزارت بهداشت و انستیتوی سلامت عمومی و محیط زیست هلند به مردم توصیه کرده‌اند نظافت شخصی را رعایت کنند و در صورت بروز علائم بیماری مانند سرفه شدید، تب، و تنگی نفس در خانه بمانند و با پزشک خانواده یا شماره تلفن ویژه کرونا تماس بگیرند. در صورت لزوم، پزشک خانواده به همراه یک پزشک اداره بهداشت به بیمار مراجعه می‌کنند و اقدامات ضروری را انجام می‌دهند.

حدود ۲۰ درصد افراد مبتلا به کرونا به شدت بیمار می‌شوند. قرنطینه خانگی پاسخگوی این بیماران نیست و در بیمارستان بستری می‌شوند. حدود دو درصد بیماران نیز فوت می‌کنند. مرگ بر اثر کرونا در میان افرادی که به بیماری‌های مزمن مبتلایند و افراد مسن بیشتر است.


در این زمینه: