شیرین عبادی، حقوق‌دان و برنده جایزه صلح نوبل، سه‌شنبه ۲۰ اسفند با اشاره به وضعیت نرگس محمدی در زندان زنجان، در مورد تهدید جانی این زندانی سیاسی هشدار داد و گفت هم‌اکنون جان این زندانی سیاسی از سوی نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات در معرض خطر جانی است.

نرگس محمدی در زندان

بر اساس ادعای مقامات قضائی و رئیس سازمان زندان‌های ایران در فاصله ۱۲ روز اخیر بیش از ۷۰ هزار زندانی به علت شیوع کرونا در زندان‌ها به مرخصی اعزام شده‌اند. در این میان اما تنها به تعداد انگشت شماری از زندانیان سیاسی حق استفاده از مرخصی داده شده است: کرونا و پیگیری خانواده‌ها برای آزادی زندانیان: دو زندانی سیاسی به مرخصی آمدند

در تازه‌ترین خبرها و در ادامه پیگیری‌های انجام شده از سوی خانواده زندانیان سیاسی و عقیدتی، هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، شامگاه سه‌شنبه ۱۹ اسفند توانست با تودیع وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی برای مدت یک‌ماه از زندان به مرخصی اعزام شود.

هنگامه شهیدی

مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع این زندانی سیاسی در همین راستا با نامناسب توصیف کردن فضای زندان‌ها به ‌علت شیوع ویروس کرونا گفت که با در نظر گرفتن بیماری قلبی موکلش، امیدوار است مرخصی هنگامه شهیدی مجددا تمدید شود.

بر اساس خبرهای منتشر شده، اعضای خانواده ده‌ها زندانی سیاسی در روزهای اخیر با انتشار نامه و دادخواست خطاب به مسئولان قضایی از آنان خواستند تعدادی از فعالان صنفی معلمان، فعالان محیط زیست، فعالان کارگری و تعدادی دیگر از فعالان مدنی و … را که در حال حاضر در زندان به سر می‌برند، آزاد کنند.

  • دادخواستی در همین زمینه:

پیگیری این خانواده‌ها اما تاکنون منجر به اعزام به مرخصی تنها چند تن از زندانیان سیاسی شده است و این در حالی‌ست که هم اکنون بسیاری از زندانیان سیاسی علی‌رغم داشتن شرایط استفاده از مرخصی یا عفو مشروط، با برخورد مغرضانه از سوی قوه قضاییه مواجه شده‌اند.

بنا بر اعلام منابع خبری، نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و رئیس هیأت اجرایی شورای صلح ایران که هم‌اکنون در زندان زنجان به‌سر می‌برد، با وجود وضعیت وخیم جسمانی و ابتلا به چند بیماری نه تنها از اعزام به مرخصی محروم مانده بلکه با استناد به اظهارات خانواده این زندانی سیاسی، در حال حاضر با تهدید و آزارهای جنسی و جسمی از سوی مسئولان زندان نیز مواجه شده است.

عذرا بازرگان، مادر نرگس محمدی، در نامه‌ای که روز یک‌شنبه ۱۸ اسفند خطاب به ابراهیم رئیسی، ‌ رییس قوه قضاییه ایران نوشته، با انتقاد از عدم رعایت اصل تفکیک جرایم، اعلام کرده که هم اکنون نرگس محمدی با اطلاع مسئولان زندان زنجان از سوی مجرمان خطرناک تهدید شده است:

«وقتی افراد شیشه مصرف می‌کنند [مواد مخدر در زندان در دسترس است] هر لحظه ممکن است اتفاق ناگواری بیفتد که می‌افتد. نرگس توسط یک فرد که مرتکب دو قتل، سرقت و [جرایم مرتبط با] مواد شده، تهدید جنسی و جانی شده است که مسئولان زندان هم در جریان هستند.»

مادر این زندانی سیاسی در ادامه نامه خود اعلام کرده که دخترش در زندان به چند بیماری مبتلا شده است.

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل اما روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند ماه با اشاره به وضعیت نرگس محمدی در زندان زنجان، از تهدید جانی علیه این زندانی سیاسی خبر داد و اعلام کرد که هم‌اکنون این زندانی سیاسی از سوی نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات در معرض خطر جانی قرار گرفته است:

«وزارت اطلاعات قصد کشتن نرگس محمدی را دارد. می‌پرسید چگونه؟ برخلاف قانون او را به زندان زنجان تبعید کردند، در میان زندانیان عادی گذاشتند، زنان بی‌پناهی که خود قربانی اجتماعی هستند که جمهوری اسلامی ساخته است. با وعده اعطای مرخصی و تسهیلات کوچک دیگر، برخی از زندانیان را تحریک به آزار جسمی و روحی نرگس می‌کنند.»

شیرین عبادی در ادامه با اشاره به سابقه مورد آزار و اذیت قرار گرفتن نرگس محمدی از سوی نیروهای امنیتی گفته است:

«قبلاً هم نرگس را به همین شیوه تنبیه کرده بودند که مبتلا به فلج ادواری عضلانی شد، تا جایی که مشرف به موت بود که اجازه درمان در بیمارستان را دادند.»

گزارش‌های رسیده از درون زندان‌ها خبر از احتمال ابتلای برخی زندانیان سیاسی به ویروس کرونا به دلیل کمبود تجهیزات بهداشتی لازم برای پیشگیری از همه‌گیری این بیماری در زندان‌ها می‌دهند: مهرداد محمدنژاد، زندانی سیاسی: کرونا وارد زندان فشافویه شده

مقامات قضایی اما با تکذیب این خبرها مدعی‌اند تمهیدات لازم برای در امان ماندن جان زندانیان سیاسی در نظر گرفته شده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه هفته گذشته با شایعه قلمداد کردن اخبار شیوع کرونا در زندان‌ها مدعی شد که «شرایط نگهداری زندانیان سیاسی و امنیتی به‌مراتب مناسب‌تر از شرایط نگهداری سایر زندانیان است.»

این گفته‌های اسماعیلی در حالی بیان شد که بر اساس گزارش فعالان حقوق بشر، در حال حاضر ده‌ها زندانی از جمله زندانیان سیاسی در زندان‌های فشافویه، اوین، زندان مرکزی کرج، زندان ارومیه و دیگر زندان‌ها در سراسر ایران در حالت قرنطینه قرار گرفته و به دلیل لغو ملاقات‌ها و ایجاد محدودیت برای برقراری ارتباط زندانیان سیاسی با بیرون از زندان، خانواده این زندانیان نگران وضعیت سلامتی آنها هستند.

بنیاد عبدالرحمن برومند، روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند ماه به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد که خانواده زندانیان سیاسی به دلیل محدودیت برای برقراری تماس تلفنی و ملاقات با فعالان سیاسی در بند از یک‌ سو و درز کردن اخبار ضد و نقیض مبنی بر شیوع کرونا در زندان‌ها از سوی دیگر، به ‌شدت نگران وضعیت سلامتی این زندانیان هستند.

در گزارش منتشر شده از سوی بنیاد برومند آمده است که در تماس تلفنی یکی از زندانیان سیاسی محبوس در اوین با خانواده خود، این فعال در بند با نامناسب توصیف کردن وضعیت بهداشتی زندان از دارا بودن برخی زندانیان از علائم بیماری کرونا خبر داده است.

همین منبع به نقل از یک زندانی سیاسی، در تشریح وضعیت تجهیزات بهداشتی موجود در زندان اوین برای پیشگیری از ابتلا به کرونا اعلام کرده که این زندان در حال حاضر از حداقل‌های بهداشتی حتی در بهداری نیز محروم است:

«بهداری زندان اوین امکانات ساده مناسب برای ضدعفونی را هم ندارد و این موضوع طی سال‌های گذشته عامل نگرانی برخی از زندانیان در زمان بیماری بوده است. همچنین هفته گذشته که دو نفر از زندانیان بند زنان زندان اوین به دلیل شرایط جسمی‌شان به بهداری منتقل شده بودند، سرم تنها برای یکی از آن‌ها موجود بوده است.»


  • در همین زمینه