رئیس جمهوری ایران روز شنبه ۹ فروردین اعلام کرد با شهروندانی که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، برخورد خواهد شد. کمیته اجتماعی-انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا روز هفتم فروردین در اطلاعیه‌ای خبر از اجرای طرح «فاصله گذاری اجتماعی» در فاصله روزهای هشتم تا پانزدهم فروردین داد.

حسن روحانی در جلسه ستاد مبارزه با کرونا

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز شنبه ۹ فروردین‌ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام کرد که با آن دسته از شهروندان که بخواهند این طرح را اجرا نکنند برخورد خواهد شد.

او گفت:

«مجازات‌هایی هم برای این افراد در نظر گرفته شده است که امیدوارم هیچ‌وقت در این طرح به مجازات نرسیم. یعنی این‌قدر مردم هوشمندانه عمل کنند و همکاری خوبی با پلیس و نیروی انتظامی که سر جاده‌ها هستند، داشته باشند و آنها هم این‌قدر خوب عمل کنند که نه نیاز به جریمه و نه نیاز به خواباندن ماشین داشته باشیم.»

طرح موسوم به فاصله‌گذاری اجتماعی با هدف ممانعت از موج دوم سفر‌های نوروزی، اعمال قرنطینه آمرانه در کلان شهرها، قرنطینه خانگی و ایزوله‌سازی، جرم‌انگاری و اعمال مجازات برای رفتار‌های خلاف رویه بحران کرونا از طرف قوه قضاییه، بسته شدن پارک‌ها و تفرجگاه‌ها، کنترل ورودی و خروجی کلان شهرها و …، از سوی وزارت بهداشت ارائه شده و مجموعه‌ای از نهادهای دولتی در ایران اجرای آن را بر عهده گرفته‌اند.

اجرای این طرح آن هم پس از یک ‌ماه تعلل نهادهای دولتی در قرنطینه شهرها و جلوگیری از همه‌گیر شدن ویروس کرونا، بسیار دیرهنگام برآورد شده است.

حسن روحانی اما در جلسه امروز ستاد مبارزه با کرونا در مورد این طرح گفت:

«همه باید با هم همکاری کنیم. یعنی بدانیم این طرح، طرحی است که به نفع همگی ماست. بحث امروز این بود که اگر این فرد عمل نکرد و با اینکه می‌دانست کرونا دارد، در جامعه آمد با او چه برخوردی شود و چه کاری انجام شود؟ این کار را به کمیته سیاسی-اجتماعی-امنیتی واگذار کردیم و گفتیم که این طرح را در کمیته امروز بررسی و اگر توانستند تا شب نهایی کنند و به ما بدهند تا تصویب کنیم.»

او همچنین در زمینه مدت اجرای این طرح گفت که این طرح و اصل مصوبه آن تا ۱۵ فروردین و ادامه‌اش تا ۲۰ فروردین خواهد بود.

روحانی در راستای اجرای قرنطینه خانگی از سوی شهروندان، از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند «خواهش کرد» با جداسازی خود از خانواده، به قرنطینه خانگی بروند:

«امروز وزارت بهداشت و درمان یک طرحی به جلسه ستاد آورد که مبنای این طرح به اعتقاد من بسیار مهم و این است که هر کس معلوم شد به ویروس کرونا مبتلا شده، موظف است حدود ۱۴ روز و هر مقداری که پزشک‌های ما تعیین می‌کنند؛ می‌گوییم دو هفته، حدود دو هفته این فرد خودش را از جامعه دور کند و تماس نداشته باشد و به نوعی خودش را قرنطینه کند. حالا در خانه خودش می‌تواند، در استراحتگاه‌هایی که مشخص کرده‌ایم و اگر لازم بود بیمارستان بستری شود. بیمارستان در خدمت این عزیزان است؛ ولی خواهش می‌کنیم این افراد خودشان را از خانواده و از دوستانشان جدا کنند.»

روحانی همچنین در جلسه امروز خود با نادیده گرفتن کمبودها در حوزه بهداشت و درمان و وضعیت نامطلوب بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در ایران گفت:

«خدا را شاکریم که جزو آن کشورهایی نیستیم که بیمارهای ما در سالن‌ بیمارستان روی زمین افتاده باشند. خدا را شاکریم که جزو آن کشورهایی نیستیم که نعش‌های افراد فوت‌ شده‌شان آن‌قدر زیاد باشد که کامیون‌های بزرگ یخچال‌دار را در کنار بیمارستان بیاورند برای اینکه بتوانند نعش‌ها را در کامیون‌های یخچال‌دار بریزند و خدا را شاکریم که جزو آن کشورهایی نیستیم که مریض‌های ما در پیاده‌رو و در چمن بیرون بیمارستان روی زمین افتاده باشند.»

در روزها و هفته‌های گذشته اما فیلم‌ها و عکس‌های زیادی از سوی شهروندان منتشر شد که نشان‌دهنده عدم پذیرش بیماران مبتلا به کرونا از سوی مراکز درمانی به دلیل کمبود جا و امکانات در شهرهای رشت، تهران، قم و کرج بودند.

در یک ماه اخیر و پس از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، تاکنون دست‌کم ۵۰ نفر از کادر درمانی اعم از پزشک و پرستار به دلیل کمبود تجهیزات حفاظتی و پیشگیرانه به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده و جان خود را از دست داده‌اند.

این مسأله چنان در شهرهای مختلف ایران مشهود بوده است که مسئولان محلی و دولتی در روزهای اخیر بارها در مورد کمبود امکانات پزشکی و ناکافی بودن تعداد کادر درمان هشدار داده‌اند.

محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران، روز ۱۹ اسفند در مورد کمبود لوازم حفاظت از پرستاران گفته بود:

«کمبود لوازم حفاظت از پرستاران مانند ماسک و دستکش در استان‌های شمالی نگران‌کننده است.»

وزارت بهداشت اما روز ۲۰ اسفند برای جبران کمبود پرستار و کادر درمانی فراخوان جذب با قراردادهای ۸۹ روزه داد. فراخوانی که خانه پرستار آن را «استثمار نیروی کار» از سوی وزارت بهداشت توصیف کرد.

از سوی دیگر گزارش‌های رسیده از بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها حاکی از عدم پذیرش برخی بیماران به دلیل ناتوانی مالی بیمار و نداشتن بیمه درمانی است.

رئیس جمهوری ایران اما بی‌اعتنا به این آمارها در سخنان امروز خود گفت:

«خدا را شکرگزاریم که در طول این شش سال این‌قدر پایه‌های سلامت را مستحکم کردیم که امروز هر کس به کرونا مبتلا و وارد بیمارستان می‌شود، ۹۰ درصد مخارج را دولت و بیمه پرداخت می‌کند و او فقط ۱۰ درصد را پرداخت می‌کند.»

از دیگر محورهای مورد اشاره حسن روحانی در جلسه امروز اما تأکید او بر فراهم بودن مواد غذایی و بهداشتی مورد نیاز در استان‌های سراسر کشور بود.

او در این مورد گفت که در صحبت تلفنی یا ویدئو-کنفرانسی با استانداران، آنها اعلام کرده‌اند که مشکلی وجود ندارد، همه جنس‌ها فراوان است و مردم هیچ مشکلی ندارند.

این گفته‌های رئیس جمهوری ایران در حالی است که در هفته‌های گذشته اخبار زیادی از کمبود اقلام بهداشتی همچون الکل، ماسک، ژل ضد عفونی و … در سراسر ایران منتشر شده است.

حسن روحانی همچنین از اختصاص معادل ۲۰ درصد از بودجه امسال (حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان) برای مقابله با کرونا خبر داد و گفت:

«این برای دنیا شاید تعجب‌آور باشد که یک کشور در حال تحریم چگونه توانسته بیمارستان‌ها و تخت‌هایش مجهز باشد، پزشک و پرستارانش با روحیه باشند. اصلاً مردم جامعه ما آرامش دارند. درست است ناراحت‌ هستند و عده‌ای از عزیزانشان را از دست داده‌اند اما در کل جامعه آرام است. این آرامش در جامعه وجود دارد و دولت توانسته در عرض همین یک هفته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان بلاعوض یا به عنوان وام و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار افرادی قرار دهد که دچار مشکل شدند.»


  • در همین زمینه