سرپرست سازمان رفاه شهرداری تهران از افزایش قابل توجه پذیرش در گرمخانه‌های تهران نسبت به سال گذشته خبر داد. بخشی از این جمعیت افزوده‌شده در گرمخانه‌ها را معتادان یا زندانیان بی‌پناهی تشکیل می‌دهد که به خاطر نگرانی از شیوع کرونا در مراکز نگهداری و زندان به تازگی ترخیص شده‌اند. اما تاکنون ۴۰ مورد مشکوک به کرونا در گرمخانه‌ها شناسایی شده و نگرانی نسبت به همه‌گیری کرونا در گرمخانه‌ها به قوت خود باقی است.

«پذیرش در گرمخانه‌ها از ابتدای اسفند افزایش یافته و نسبت به سال گذشته ۴۹ درصد رشد داشته است»/ عکس از آرشیو

به گفته سید مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه شهرداری تهران از زمان شیوع کرونا تاکنون ۴۰ مورد مشکوک به کرونا در گرمخانه‌ها شناسایی شده است.

حسینی گفت که یکی از نگرانی‌های جدی درباره وضعیت گرمخانه‌ها این است که گروه‌های جدیدی از معتادان که از مراکز ماده ۱۶ (مراکز ترک اعتیاد) ترخیص شده، و زندانیانی که زندان‌ها آزاد شده اند می‌خواهند در گرمخانه‌ها حضور بیابند. اما در صورت ابتلای این افراد به کرونا، خطری جدی گرمخانه‌ها را تهدید می‌کند.

مراکز ماده ۱۵ بر اساس ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر برای نگهداری و درمان اجباری معتادان ایجاد شده است. این مراکز از دو سال پیش تحت نظارت سازمان بهزیستی اداره می‌شوند.

سرپرست سازمان رفاه شهرداری تهران گفته است که برای محافظت از ساکنان گرمخانه‌ها، برای ۶۰ درصد جمعیت ثابت این اماکن تدابیری در نظر گرفته شده و زمان ماندن آنها در گرمخانه بیشتر شده است.

حسینی از اختصاص دو گرمخانه زنان و مردان برای قرنطینه کامل خبر داد و گفت اگر فردی مبتلا به کرونا باشد او را قرنطینه می‌کنند و همچنین افرادی که به گرمخانه‌ها منتقل می‌شوند پیش از ورود غربال‌گری می‌شوند.

به گفته حسینی پذیرش در گرمخانه‌ها از ابتدای اسفند افزایش یافته و نسبت به سال گذشته ۴۹ درصد رشد داشته است.

دلیل افزایش جمعیت گرمخانه‌ها بسته شدن برخی مراکز ماده ۱۶ و آزادی برخی زندانیان بود که یا خانواده نداشته‌اند یا خانواده آنها را نپذیرفته است.

به گفته حسینی بسته شدن مراکز ماده ۱۶ در عین حال موجب احیای پاتوق‌های معتادان در مراکز شوش و هرندی شده است.

در چند روز گذشته انتشار تصاویر و ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی از رفت‌وآمد شبانه در میدان شوش تهران آن هم در شرایطی که بسیاری از مردم به خاطر شیوع کرونا در خانه‌هایشان خود را محبوس کرده‌اند واکنش‌های وسیعی برانگیخت. در ویدئویی که روز گذشته دست به دست می‌شد، تعداد قابل توجهی از افراد، احتمالاً شامل بی‌خانمان‌ها، معتادان، و موادفروش‌ها حدود ساعت ۳ بامداد در حال مراوده و گفت‌وگو دیده می‌شوند.

مسئولان انتظامی و بهزیستی علت حضور چشمگیر معتادان در سطح خیابان‌ها را دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تعطیلی مراکز نگهداری معتادان عنوان کردند. این دستور به خاطر نگرانی از شیوع کرونا در این مراکز و کشتار جمعی ساکنان این مراکز که از مازاد جمعیت و کمبود تمهیدات بهداشتی رنج می‌برند، صادر شد.

بر این اساس، چندی پیش یک عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از ترخیص حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار معتاد خبر داد. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز رها شدن ۱۲ هزار «معتاد متجاهر» را در تهران تایید کرد.

این در حالی است که مالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه شهرداری تهران گفته است که بر اساس مشاهدات این سازمان حدود ۴ تا ۵ هزار معتاد در سطح شهر رها شده‌اند.

همزمان امین شاهرخی، مدیرکل بهزیستی استان تهران نیز در پاسخ به سوال خبرگزاری ایلنا درباره رها شدن ۴ تا ۵ هزار معتاد در سطح شهر تهران گفت: «فقط ۵۲۰ نفر در این مدت از مراکز ماده ۱۶ نگهداری معتادان متجاهر که زیر نظر بهزیستی فعال هستند با حکم قاضی ترخیص شده‌اند و من آماری از معتادان ترخیص شده از مراکز زیر نظر سازمان زندان‌ها و پلیس ندارم.»

به گفته این مقام بهزیستی «معتادان متجاهر» که پیش‌تر از سطح شهرها جمع‌آوری شده بودند در دو بخش نگهداری می‌شدند؛ یکی در مراکز ماده ۱۶ که زیر نظر بهزیستی است، و بخشی دیگر که در مراکز فشافویه زیر نظر سازمان زندان‌ها و پلیس هستند.

شاهرخی درباره تعداد افراز آزاد شده از مراکز فشافویه ابراز بی‌اطلاعی کرد.

مالک حسینی از ستاد مبارزه با کرونا در تهران خواسته است که با توجه به خطر شیوع کرونا مراقبت از مراکز نگهداری از معتادان تشدید شود و مراکز ماده ۱۶ را مجدداً فعال کنند.

مدیریت ناهماهنگ بحران یکی از معضلات و چالش‌های مهم کشور در برابر شیوع ویروس کروناست.

طرح جمع‌آوری معتادان از سطح شهر و نگهداری آنها در شرایط غیربهداشتی و غیرانسانی پیش‌تر انتقادها و مخالفت‌های زیادی را بر انگیخته بود. با این حال رها کردن ناگهانی این افراد در سطح شهر بدون فراهم کردن سرپناه و ظرفیت کافی در گرمخانه‌ها می‌تواند به بحران جدی دیگری منجر شود.


در همین زمینه: