چهار زندانی سیاسی کُرد به نام‌های علی احمد سلیمان، احمد تموئی، ابراهیم عیسی پور و کمال حسن رمضان از سه روز پیش از زندان مرکزی ارومیه به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده‌اند.

زندان مرکزی ارومیه

به نوشته ‌سایت خبری شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از یک منبع مطلع، پس از آنکه برای دومین روز متوالی جمعی از زندانیان سیاسی در اعتراض به انتقال این چهار زندانی سیاسی و بی‌خبری از وضعیت آنها از دریافت غذای زندان خودداری کرده بودند، معاون رئیس زندان به بند زندانیان سیاسی مراجعه کرده و اعلام کرده که این چهار زندانی سیاسی برای بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده‌اند.

مسئولان زندان اما درباره دلیل یا دلایل بازجویی از این چهار زندانی توضیحی نداده‌اند.

پس از شیوع کرونا در زندان‌های ایران، بسیاری از زندانیان محبوس در زندان‌های سراسر کشور در اعتراض به کمبود امکانات درمانی، ممانعت از اعزام به مرخصی یا عدم اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه در زندان‌ها از سوی مسئولان، اقدام به شورش کردند.

بیشتر بخوانید:

در ادامه این شورش‌ها از روز ۱۲ فروردین، خبرهایی مبنی بر تغییر و تحولات امنیتی در زندان ارومیه به دلیل هراس از شورش احتمالی زندانیان به‌ گوش می‌رسد.

به نظر می‌رسد انتقال این چهار زندانی به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه نیز در راستای جلوگیری از شورش احتمالی زندانیان صورت گرفته باشد.

علی احمد سلیمان، شهروند تبعه عراق آبان ماه ۱۳۸۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ابتدا به دلیل عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) به پنج سال و نیم حبس محکوم شد.

منابع حقوق بشری نوشته‌اند که این زندانی سیاسی در زمان گذراندن دوره محکومیتش با انتقال دو باره به بازداشتگاه سپاه پاسداران، تحت بازجویی و شکنجه‌های شدید قرار گرفت و نهایتا در پرونده‌ای جدید متهم به «قتل» دو مامور محلی سپاه پاسداران شد. او محکوم به قصاص شد اما پس از مدتی با رضایت خانواده مقتولان حکم «قصاص» به «دیه» تبدیل شد. تا کنون بخشی از مبلغ لازم برای دیه جمع‌آوری و پرداخت شده است و در صورت تأمین مبلغ باقی مانده، او آزاد خواهد شد.

کمال حسن رمضان، شهروند تبعه سوریه در شهریور ماه ۱۳۹۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ابتدا به دلیل عضویت در حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) به هفت سال حبس محکوم شد. سه سال پیش اما به دلیل تشابه اسمی، اتهام فرد دیگری به نام «کمال سور» که به صورت غیابی به اعدام محکوم شده بود، بدون حضور کمال حسن رمضان در دادگاه به او نسبت داده شد.

احمد تموئی، فعال سیاسی اهل سلماس در اوایل آبان ۸۶ در شهرستان مهاباد توسط نیروهای امنیتی سازمان اطلاعات سپاه پاسدران این شهر بازداشت و در بهمن همان سال از سوی شعبه‌ یک دادگاه انقلاب مهاباد‌ به اتهام «محاربه» به ۱۵ سال حبس و تبعید به زندان مرکزی ارومیه محکوم شد.

ابراهیم عیسی‌پور، زندانی سیاسی اهل سردشت در استان آذربایجان غربی است که در ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۰ توسط نیروهای امنیتی در سردشت بازداشت و در فروردین ۱۳۹۱ به همراه یک زندانی سیاسی دیگر به ‌نام سیروان نژاوی که پیشتر در زندان مرکزی تبریز اعدام شده است، بدون حضور وکیل تعیینی در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به ریاست قاضی «جوادی‌کیا» به اتهام «محاربه» از طریق همکاری با پژاک محاکمه و به «اعدام» محکوم شدند.

این حکم اما درباره ابراهیم عیسی‌پور در سال ۱۳۹۴ از سوی دیوان عالی کشور به ۱۱ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

بنا بر گزارش‌ها در روزهای اخیر نیروهای امنیتی در راستای جلوگیری از شورش احتمالی در زندان مرکزی ارومیه، در چند نوبت به داخل این زندان یورش برده و وسایل شخصی زندانیان از قبیل میز، صندلی، میله هالتر و طناب بند رخت لباس را جمع کرده و با خود برده‌اند.

همچنین گزارش‌های رسیده از درون زندان از افزایش چشمگیر پست‌های نگهبانی و تمهیدات امنیتی دیگر در این زندان خبر می‌دهند.