– آنها را از قرنطینه به بند عمومی فرستاده‌اند. 

فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی روز دوشنبه ۲۵ فروردین ‌ماه، به زمانه می‌گوید امضا کنندگان بیانیه ۱۴ نفر از سوی مسئولان زندان و بدون رسیدگی پزشکی تخصصی از قرنطینه خارج شده‌اند.

امضا کنندگان بیانیه ۱۴ نفر

محمد نوری‌زاد به‌عنوان یکی از امضا کنندگان بیانیه ۱۴ نفر با انتشار یک فایل صوتی از درون زندان، خبر داده که او و دیگر زندانیان سیاسی هم‌پرونده‌اش در روزهای اخیر و پس از اینکه هشت روز در زندان اداره اطلاعات مشهد بوده‌اند، به‌دلیل مشکوک بودن به ابتلا به ویروس کرونا مجددا به قرنطینه زندان وکیل‌آباد منتقل شده‌اند.

نوری‌زاد در این فایل صوتی از زندان وکیل آباد مشهد گفته که بیش از هشت روز به همراه هاشم خواستار در سلولی شبیه به یک «شکنجه‌گاه» در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد و بدون در اختیار داشتن هیچ امکاناتی، زندانی بوده است.

او همچنین تصریح کرده که دلیل انتقال امضا کنندگان به زندان اطلاعات و سپس انتقالشان به قرنطینه زندان وکیل آباد، «هراس مأموران امنیتی از وقوع شورش توسط زندانیان سیاسی در زندان وکیل‌آباد» بوده است.

محمد نوری‌زاد همچنین در خلال گفته‌های خود از انتقال محمد‌حسین سپهری، یکی دیگر از امضاءکنندگان بیاینه ۱۴ نفر به بیمارستان به دلیل احتمال ابتلا به بیماری کرونا خبر داده است.

فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد اما با اشاره به مساعد نبودن وضعیت سلامتی همسرش به زمانه می‌گوید:

«شب گذشته متوجه شدیم حال آقای نوری‌زاد زیاد مساعد نیست و دارویی که بهداری داده بود استفاده می‌کند و گویا در زندان اطلاعات هم دچار سردرد و تب و لرز شدید شده‌اند و مشکوک به کرونا هستند.»

ملکی در ادامه می‌گوید که امضا کنندگان بیانیه ۱۴ نفر اساسا جرمی مرتکب نشده‌اند و باید هر چه زودتر برای در امان ماندن از بیماری کرونا از زندان آزاد شوند.

همزمان با بحران کرونا در ایران، فشارها بر زندانیان سیاسی ادامه دارد.

مقامات قضایی و مسئولان زندان نه تنها در اقدامی خلاف قانون از اعزام به مرخصی این زندانیان جلوگیری می‌کنند بلکه در راستای تداوم فشارها بر این زندانیان، آزار و اذیت آنها را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

از جمله، محمد نوری‌زاد در فایل صوتی منتشر شده از درون زندان وکیل‌آباد یکی از دلایل دست زدن به «اعتصاب تلفن» و نافرمانی مدنی از سوی خود را، توقیف کتابی اعلام کرده که در طی دوران حبسش در زندان نوشته است.

او اعلام کرده که علی‌رغم اینکه محتوای کتاب سیاسی نبوده، مأموران اداره اطلاعات مشهد این کتاب را چند روز توقیف کرده‌اند. 

نوری‌زاد در توضیح خود در باره این کتاب و تلاشش برای بازپس گرفتن آن در زندان گفته است:

«برای ما جاسوس گذاشتند که مبادا چیز سیاسی بنویسیم. بابت همین سراغ ادبیات داستانی رفتم و اینها فکر کردند که با گماردن جاسوس مشکل را حل می‌کنند. من یک کتاب غیر‌سیاسی نوشتم در مورد زن ایرانی که یک دوم را توانستم به پایان برسانم و مأموران این نوشته‌ها را در سه دفترچه که مجموعا ۵۱۵ صفحه است، گرفته‌اند و پس نمی‌دهند. تا زمانی که این کتاب را نگیرم در حال اعتصاب خواهم بود.»

نوری زاد همچنین گفته است:

«من اعتصاب تلفن خواهم کرد. اعتصاب ملاقات خواهم کرد. هر حقی که مال خودم است از خودم دور خواهم داشت به خاطر اینکه بتوانم به آن کتاب دسترسی پیدا کنم.»

فاطمه ملکی

فاطمه ملکی، همسر این زندانی سیاسی اما می‌گوید که در پی پافشاری همسرش بر مطالبه خود مبنی بر بازپس گیری کتابش، مأموران امنیتی شب گذشته وادار به بازگرداندن دست‌نوشته‌های محمد نوری‌زاد به او شده‌اند.



از سوی دیگر، با وجود احتمال ابتلای برخی زندانیان سیاسی به ویروس کرونا به دلیل کمبود تجهیزات بهداشتی لازم برای پیشگیری از همه‌گیری این بیماری در زندان‌ها، مقامات قضایی جمهوری اسلامی همچنان با مانع‌تراشی، از اعزام به مرخصی بخش اعظم زندانیان سیاسی جلوگیری می‌کنند.

پس از پیگیری‌های گسترده از سوی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری و همچنین به دنبال درخواست‌های مکرر خانواده‌های زندانیان سیاسی از مقامات قضایی ایران، همچنان صدها زندانی سیاسی از جمله زندانیان بیانیه ۱۴ نفر موفق به استفاده از حق مرخصی خود نشده‌اند.

فاطمه ملکی اما در تشریح تلاش‌ها و پیگیری‌های خود و دیگر خانواده‌های امضا کنندگان بیانیه ۱۴ نفر برای آزادسازی زندانیان سیاسی می‌گوید:

«روز شنبه با طباطبایی معاون دادستان مشهد تماس گرفتم و در مورد مرخصی یا آزادی همسرم سوال کردم. او پاسخ داد که اگر حکم قطعی برای آنها ابلاغ شده باشد، مشکلی در این زمینه نیست و اگر عفو رهبری و مرخصی شامل حالشان شود، آقای نوری‌زاد به مرخصی اعزام می‌شوند.»

به گفته او، معاون دادستانی وعده رسیدگی به این موضوع در دو الی سه روز آینده داده است، در حالی‌ که در تماس تلفنی معاون دادستانی با خانواده‌های هاشم خواستار و محمدحسین سپهری، به آنها اعلام شده که رسیدگی به این مسأله به «هفته آینده» موکول شده است.


  • در همین زمینه