در دوران شیوع کرونا و با اصرار کاشناسان بهداشت عمومی بر ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی، مردم ناچار شده‌اند که برای ثبت‌نام جهت دریافت وام حمایتی دولت به میزان یک میلیون تومان در دفاتر پیشخوان دولت ازدحام کنند.

ازدجام جمعیت در دفاتر پیشخوان دولت برای دریافت سیم کارت جهت ثبت درخواست وام یک میلیون تومانی/ عکس از ایرنا

دولت ایران در نظر دارد که برای حمایت از خانواده‌های یارانه‌بگیر در دوران شیوع کرونا، وام یک میلیون تومانی با بهره ۱۲ درصد و اقساط ۳۰ ماهه به آنها ارائه دهد.

برای دریافت این وام نیاز است که متقاضیان با ارسال پیامکی درخواست خود را ثبت کنند. این پیامک باید از شماره سرپرست خانوار ارسال شده باشد. به این جهت جمعیت زیادی از سرپرستان خانوار به دفاتر پیشخوان محل زندگی خود مراجعه کرده اند تا سیم‌کارت خریداری کرده و برای وام یک میلیون تومانی ثبت‌نام کنند.

ازدحام جمعیت در دفاتر پیشخوان دولت در حالی رخ می‌دهد که مقامات قوه مجریه بارها تاکید کرده بودند که نسبت به اصل فاصله‌گذاری اجتماعی پایبند هستند.

ارائه وام یک میلیون تومانی یکی از برنامه‌های حمایتی دولت برای کمک به خانواده‌های یارانه‌بگیر در دورانی است که شیوع کرونا بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد و اقشار محروم را در تنگنای اقتصادی و معیشتی قرار داده است.

وزارت رفاه از روز چهارشنبه ۲۷ فرورودین پیامکی را به شماره همراه سرپرستان خانوار ارسال کرده و از آنها خواسته است که در صورتی که «متقاضی استفاده از بسته حمایتی دوران کرونا بر اساس شرایط اعلامی دولت» هستند، «تنها از خط تلفن همراه اصلی خود» پیامکی را به شماره ۶۳۶۹ ارسال کنند.

سرپرستان خانوار تنها تا یکشنبه ۳۱ فروردین فرصت دارند تقاضای خود را ثبت کنند.

سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا گفته است که ۲۵ میلیون سرپرست خانوار یارانه نقدی دریافت می‌کنند، اما از این تعداد ۲,۵ میلیون نفر سیم کارت ندارند.

حسین میرزایی افزوده افرادی که فرصت دریافت سیم کارت را ندارند تا ۱۸ اردیبهشت مهلت دارند که تقاضای خود را ثبت کنند اما در این صورت وام یک میلیون تومانی را تا پایان ماه رمضان یعنی بیش از یک ماه دیگر دریافت خواهند کرد.

دولت وعده داده که متقاضیان وام یک میلیون تومانی در صورت ثبت درخواست تا ۳۱ فروردین، مبلغ وام را تا ۴ اردیبهشت دریافت خواهند کرد.

بر اساس اعلام اولیه دولت، قرار بود که وام یک میلیون تومانی با سود ۱۲ درصد و اقساط ۲۴ ماهه برای حمایت از خانواده‌های یارانه‌بگیر پرداخت شود.

اما پس از انتقادات گسترده از سود بالای این وام و میزان کم آن، دولت اعلام کرد که این وام را به قرض‌الحسنه تغییر داده و پرداخت بهره بانک‌ها را خود بر عهده می‌گیرد. دریافت‌کنندگان وام هنوز باید چهار درصد بهره وام را بپردازند، و هشت درصد مابقی بر عهده دولت است. همچنین اقساط وام از ۲۴ ماه به ۳۰ ماه تغییر کرده است.


در همین زمینه: