در حالی که پنج ماه از اعتراضات آبان ۹۸ گذشته است هنوز مسئولان حکومتی جمهوری اسلامی نه تحلیل خود از این رویداد را ارائه داده‌اند و نه حتی شمار کشته‌شدگان را به‌شکل رسمی اعلام کرده‌اند. وزیر کشور گفته است مسئولان تمامی گزارش‌ها و مستندات آن را در اختیار دارند و در آن زمان در مدت ۱۷ تا ۱۸ ساعت «ما وظیفه خود را به‌خوبی انجام دادیم».

اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸
اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸

عبدالرضا رحمانی ‌فضلی در گردهمایی سراسری فرماندهان، معاونان، رئیسان و مدیران نیروی انتظامی که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار می‌شد به اعتراضات آبان ۹۸ اشاره کرد و از سرکوب آن دفاع کرد.

رحمانی ‌فضلی گفت:

«اتفاقات روی‌داده پس از افزایش قیمت بنزین نیازمند تحلیل مستقلی است که خودمان این تحلیل را داریم، دقیقاً مشخص است و گزارش و مستندات‌مان را به تمام مسئولان نظام ارائه دادیم و آماده هستیم درباره تصمیماتی که گرفتیم پاسخگو باشیم و معتقدیم تصمیمات خوبی گرفته شد.»

اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ پس از آن آغاز شد که حکومت شبانه نرخ بنزین را افزایش داد. این اعتراضات به سرعت به تظاهرات علیه حکومت ایران تبدیل شد و در جریان آن بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل دست‌کم ۳۰۴ نفر، از جمله حداقل ۲۳ کودک، کشته شدند. خبرگزاری رویترز اما به‌نقل از منابع امنیتی جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد. بر اساس گزارش‌ها همچنین دست‌کم هفت هزار نفر در جریان این اعتراضات بازداشت و زندانی شدند. نیروهای امنیتی و نظامی برای سرکوب معترضان در برخی از شهرها از اسلحه جنگی و تانک استفاده کردند.

وزیر کشور در حالی از آمادگی مسئولان دولتی برای پاسخگویی درباره رویدادهای آبان سال گذشته سخن می‌گوید که هنوز نه تحلیل رسمی از این وقایع و نه شمار کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان از سوی مسئولان حکومتی ارائه شده است.

رحمانی فضلی افزود:

«در نهایت کار در چند بعد از جمله امنیتی، اقتصادی، فنی و اطلاع‌رسانی تقسیم شد؛ ما وظیفه خود را در بحث اجرای این طرح به‌خوبی انجام دادیم و تقریباً ۱۷ تا ۱۸ ساعت مسئله‌ای درباره اجرای این موضوع نداشتیم.»

این سخنان رحمانی فضلی به‌شکل غیرمستقیم از وجود یک ستاد فرماندهی و هماهنگی برای سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ خبر می‌دهد.

سردار محمد باقری، فرمانده ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز در این مراسم سال ۹۸ را «سال خاص، هم برای کشور و هم برای نیروی انتظامی» عنوان کرد و گفت:

«اما نیروی انتظامی توانست بیش از بسیاری از ارکان‌ با حضور به‌موقع در صحنه بهترین مأموریت‌ها را انجام دهد.»

نهادهای حکومتی ایران مسئولیت اعلام آمار کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ را به دوش یکدیگر می‌اندازند و با سوء استفاده از اتفاقات بعدی که در ایران رخ داد، از جمله سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران و شیوع ویروس کرونا در ایران تلاش می‌کنند تا ابعاد کشتار آبان‌ماه را به فراموشی بسپارند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران در گزارشی که ۳۰ بهمن سال گذشته ( ۱۹ فوریه) منتشر کرد، بخش قابل توجهی از گزارش خود را به سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ اختصاص داد و شمار بالای کشته‌شدگان، جراحت‌های شدید زخمی‌ها و بدرفتاری با بازداشت‌شدگان این اعتراضات را شوک‌آور خواند.

بر اساس تحقیقات گزارشگر ویژه، بازداشت‌شدگان برای اعترافات اجباری شکنجه شده یا سایر بدرفتاری‌ها را تجربه کرده‌اند. همچنین معترضان زخمی نیز از دسترسی به درمان مناسب محروم بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: