در حالی که بیماری کووید-۱۹ به صورت گسترده در ایران شیوع پیدا کرده و زندان‌ها نیز از ویروس کرونا در امان نمانده‌اند، نگرانی‌ها در مورد جان و سلامت زندانیان سیاسی و سایر زندانیان افزایش یافته است. این در حالی است که مقامات قضایی ایران ادعا می‌کنند در این مدت به بیش از یک‌صد هزار زندانی از جمله تعداد زیادی از زندانیان سیاسی مرخصی یا آزادی مشروط اعطا شده‌ است. همچنان اما تعداد زیادی از زندانیان سیاس-عقیدتی در زندان به سر می‌برند و با آزادی آنها نه تنها مخالفت می‌شود، بلکه با اعمال فشار و پرونده‌سازی‌های جدید روبه‌رو هستند.

جعفر عظیم‌زاده، فعال کارگری و عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران از جمله این زندانیان سیاسی است که با وجود اینکه مشمول ضوابط بخشنامه قوه قضاییه مبنی مرخصی زندانیان می‌شود، اما دادستانی با اعطای آزادی یا مرخصی به او مخالفت کرده است.

اکرم عظیم‌زاده، همسر جعفر عظیم‌زاده در گفت‌وگو با زمانه از آخرین وضعیت این فعال کارگری محبوس در زندان اوین می‌گوید. به گفته خانم عظیم‌زاده پرونده جدیدی برای جعفر عظیم‌زاده تشکیل شده که آنها هیچ اطلاعی از اتهامات مندرج در این پرونده ندارند.

■ گفت‌وگو با اکرم عظیم‌زاده را بشنوید:

به گفته اکرم عظیم‌زاده، دادستانی دلیل مخالفت با آزادی جعفر عظیم‌زاده را اعلام نمی‌کند:

«یک کلام فقط می‌گویند دادستانی مخالفت کرده است، هم برای مرخصی‌اش همین را گفتند و هم برای آزادی‌اش. حالا چرا و به چه علت، چیزی نمی‌گویند. نه به خودش و نه به ما. می‌توانست با این عفو بیرون بیاید، اما پرونده جدیدی برایش درست کرده‌اند تا ما که توانستیم و پیگیری کردیم تا آزادی‌اش را بگیریم، بتوانند بگویند یک پرونده دیگر دارد و به او آزادی تعلق نمی‌‎گیرد. من دو بار در رابطه با پرونده جدید به دادگاه رفتم و گفتند لزومی ندارد ما به شما توضیح بدهیم، هر وقت نیاز شد ما به خود زندانی توضیح می‌دهیم.»

اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای به تاریخ سه‌شنبه ۲۶ فروردین نوشت که نه تنها با آزادی جعفر عظیم‌زاده مخالفت شده، بلکه برای محکم‌کاری پرونده جدیدی در شعبه دوم دادسرای اوین برای او گشوده شده است.

همزمان دستگاه قضایی قصد دارد خانه پروین محمدی، فعال کارگری را که او هم عضو اتحادیه آزاد کارگران است، به حراج بگذارد. پروین محمدی خانه خود را به عنوان وثیقه برای آزادی جعفر عظیم‌زاده گذاشته بود.


در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/499096
https://www.radiozamaneh.com/497971