اتحادیه جهانی معلمان موسوم به آموزش بین‌الملل (EI) و اتحادیه معلمان انگلستان (NASUWT) در بیانیه‌ای بازداشت مجدد اسماعیل عبدی و تداوم بازداشت محمد حبیبی و صدور حکم اخراج او از کار را محکوم کردند و خواستار آزادی فوری آن‌ها شدند. این دو معلم از فعالان صنفی معلمان هستند که به جرم دفاع از مطالبات معلمان و خواست آموزش عادلانه محکوم و زندانی شده‌اند.

اسماعیل عبدی

اسماعیل عبدی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران چند روز پیش از نوروز با حکم مرخصی از زندان اوین آزاد شده بود اما روز دوم اردیبهشت که برای تمدید مرخصی به دادیاری زندان اوین مراجعه کرده بود، مجددا بازداشت شد.

محمد حبیبی

محمد حبیبی عضو دیگر هیات مدیره کتنون صنفی معلمان تهران به جرم فعالیت‌های صنفی به هفت و نیم سال حبس و ضربات شلاق محکوم شده و دو سال است در زندان به سر می‌برد.

در پی همه‌گیری کرونا برغم آن که بسیاری از زندانیان بطور موقت ازاد شدند اما قوه قضائیه از آزادی زندانیان سیاسی خودداری کرد و برخی مانند محمد حبیبی حتی اجازه نیافتند به مرخصی بروند. وزارت آموزش و پرورش نیز در همنوایی با قوه قضائیه، چند روز پیش حکم انفصال از خدمت او را برای خانواده‌اش ارسال کرد. محمد حبیبی ۱۸ سال سابقه کار دارد و به دلیل بیماری نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

در بیانیه آموزش بین‌الملل و اتحادیه معلمان انگلستان به تاریخ ۲۲ آوریل/ سوم اردیبهشت صادر و توسط اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران ایران به فارسی برگردانده شده آمده است:

«حکم انفصال حبیبی و بازداشت مجدد عبدی و بسیاری از فعالان حقوق بشر، نشانه موج جدیدی از سرکوب با هدف ایجاد ترس در آستانه اول ماه مه، روز جهانی کارگر است.»

در پی همه‌گیری کرونا، سازمان‌های بین‌المللی و فعالان صنفی بارها نسبت به خطر ابتلاء زندانیان به بیماری کووید ۱۹ هشدار داده و خواستار آزادی فوری زندانیان سیاسی و عقیدتی شده‌اند.


در همین زمینه: