اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله رقیب او، بنا بر اعلام سخنگویان هر دوی آنها به امضای یک توافق برای حل اختلافات بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری نزدیک هستند.

اشرف غنی – عبدالله عبدالله هر دو مراسم تحلیف برگزار کردند./ عکس از آرشیو

اختلاف میان اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت در پی اعلام پیروزی هر دوی آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری و برگزاری مراسم تحلیف از سوی هر دو، بالا گرفت.

اما حالا فریدون خوازون سخنگوی تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله گفته است که متن توافقی نهایی شده  که بر اساس آن عبدالله شورای عالی گفت‌وگوهای صلح را بر عهده خواهد داشت و سهم برابری در تعیین مقام‌های عالی‌رتبه حکومت ایفا خواهد کرد.

خوازون گفت که توافق در اصول حاصل شده اما چند مورد محدود باقی مانده که باید نهایی شود. او گفت که این موارد مانعی جدی نیستند و برطرف خواهند شد.

نزاع میان غنی و عبدالله ترس زیادی در افغانستان ایجاد کرده بود مبنی بر اینکه این اختلافات می‌تواند به قدرت گرفتن بیشتر طالبان و کندی بیشتر در گفت‌وگوهای صلح منجر شود.

صدیق صدیقی، سخنگوی غنی در ساعات نهایی روز جمعه در توئیتر خود گفت که در حل اختلاف‌ها پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

هر دو طرف برای قبول این توافق زیر فشار بین‌المللی بودند. مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده در ماه مارس به افغانستان رفت تا در یک دیدار یک روزه شرایطی را برای گفتگوی دو طرفه ایجاد کند.

یک دیپلمات ارشد غربی شنبه دوم مه به خبرگزاری رویترز گفت که دو طرف تهدید شده بودند که اگر این هفته به توافق نرسند، از بسته‌های کمکی خبری نیست.

سخنگوی سفارت آمریکا در کابل و سخنگوی غنی در این باره اظهار نظری نکردند. اما یک سخنگوی عبدالله گفته است که وام‌دهندگان تاکید کرده بودند که مشکل باید حل شود اما ضرب‌العجلی تعیین نکرده بودند.

پمپئو اعلام کرده که یک میلیارد دلار از کمک‌ها به افغانستان کاسته شده و تهدید کرده است که سال آینده نیز مقدار مشابهی کاسته می‌شود تا عبدالله و غنی به اختلافات خود پایان دهند.

بعد از حدود ۲۰ سال جنگ با طالبان، ایالات متحده به دنبال راهی برای خروج افغانستان و ایجاد صلح با این گروه شبه‌نظامی است.

معاهده صلحی که در تاریخ ۲۹ فوریه میان آمریکا و طالبان امضا شد قرار بود راه را برای گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و دولت افغانستان فراهم کند.

اما گفت‌وگوهای رسمی به خاطر اختلافات سیاسی درون دولت و همچنین به خاطر ادامه خشونت‌ها از سوی طالبان آغاز نشده است.


در همین زمینه: