رضا یونسی برادر علی یونسی، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف که از روز ۲۲ فروردین‌ در بازداشت به ‌سر می‌برد در حساب کاربری توئیتر خود از تداوم بی‌خبری خانواده از برادرش خبر داد و نوشت این روزها پدر و مادرش تحت فشار روحی شدید هستند که نمی‌توانند با فرزند ۲۰‌ساله‌شان صحبت کنند.

امیرحسین مرادی و علی یونسی، دانشجویان نخبه در بازداشت

رضا یونسی با اشاره تلویحی به سابقه قتل پنهانی برخی از بازداشت‌شدگان توسط مأموران امنیتی در بازداشتگاه‌ها، ابراز امیدواری کرد او را «خودکشی»‌ نکرده باشند:

«۱۳ و ۱۴ اردیبهشت، پدرم به دادسرای زندان اوین مراجعه کرد اما به داخل راهش ندادند. مشخص نیست به ‌دنبال چه داستانی هستند که بعد از ۲۴ روز، اجازه نمی‌دهند برادرم حتی تلفن بزند به خانواده تا بدانیم که سالم است.»

بر اساس اعلام خانواده این دانشجوی زندانی، مأموران امنیتی مدارک شناسایی، کارت بانکی، موبایل و اتومبیل شخصی پدر علی یونسی را نیز ضبط کرده و حاضر به باز پس دادنشان نیستند.

رضا یونسی، ‌برادر علی یونسی در روزهای گذشته در حساب کاربری توئیتر خود نوشت که پدرشان به دادستانی مراجعه کرده اما آنجا پاسخی در مورد وضعیت نگهداری و سلامت فرزندش نگرفته و اتهام «اقدام به تخریب» به او اعلام شده است.

این دانشجوی زندانی از لحظه بازداشت تاکنون از دسترسی به وکیل محروم مانده است.

علیرضا قادری، ‌مسئول بسیج دانشگاه صنعتی شریف چند روز پیش در خصوص دلیل یا دلایل بازداشت علی یونسی گفته بود که اتهام‌های مطرح شده علیه این دانشجوی المپیادی مربوط به «خارج از محیط دانشگاه» بوده است.

آیدا یونسی، خواهر علی یونسی اما با انتشار یک ویدئو از این مسئول بسیجی در دانشگاه خواست تا به ‌دلیل دروغ‌پراکنی عذرخواهی کند.

او همچنین خطاب به مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف گفت:

«بر اساس کدام قانون می‌توان یک جوان ۲۰ ساله را با ضرب و شتم بازداشت کرده و پدر و مادرش را با صورت خونی شوکه کرد. وقتی علی را در خیابان آن‌طوری زدید و با آن وضعیت به خانه آوردید، در انفرادی چه شکنجه‌ای می‌کنید؟»

علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۹۵ و همچنین مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در سال ۹۶ از روز ۲۲ فروردین ‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

خانواده این دانشجوی نخبه در تشریح نحوه بازداشت او گفته‌اند که ۱۲ مامور امنیتی او را به شدت مضروب کردند که پیشانی‌اش کامل خونین و سرش ضربه خورده بود.

هم‌زمان با علی یونسی، یک دانشجوی دیگر دانشگاه صنعتی شریف نیز از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌ است.

بر اساس گزارش شورای صنفی دانشجویان کشور، مأموران لباس شخصی، امیرحسین مرادی ، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف را بازداشت کرده‌اند. از وضعیت این دانشجو اما اطلاع دقیقی در دست نیست.

امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۹۶ است.

سیامک ملامحمدی، فعال حقوق بشر و فعال سابق دانشجویی پیشتر در گفت‌و‌گویی با زمانه در مورد این بازداشت‌ها گفته است طبق تجربه‌های قبلی و از آنجا که این دانشجویان بر اساس سوابق ارائه شده، توانایی علمی بالایی دارند، بازداشت‌ شدنشان ممکن است به دلیل امتناع از همکاری با پروژه‌های علمی مرتبط با نهادهای نظامی و امنیتی باشد.

بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی در حالی صورت گرفته است که قوه قضاییه و نهادهای امنیتی با وجود شیوع کرونا در طی دو ماه گذشته همچنان به احضار، بازداشت و همچنین برگزاری دادگاه زندانیان و متهمان سیاسی مشغول بوده‌اند.


  • در همین زمینه