کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که در سه روز آتش‌بس با طالبان شمار تلفات غیرنظامیان حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.

توافقنامه صلح طالبان و ایالات متحده آمریکا – (عکس از by WAKIL KOHSAR / AFP)

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان چهارشنبه ۷ خرداد / ۲۷ مه در اطلاعیه‌ای از نتایج مثبت آتش‌بس سه روزه با گروه طالبان خبر داد. این کمیسیون گفته است در سه روز اخیر روزانه شش غیرنظامی در سراسر کشور کشته و زخمی شده‌اند، در حالی که در ماه رمضان به‌طور میانگین روزانه ۳۰ غیرنظامی کشته و زخمی می‌شدند. بدین ترتیب نزدیک به ۸۰ درصد از تلفات غیرنظامیان کاهش یافته است.

طالبان شامگاه شنبه ۳ خرداد / ۲۳ مه اعلام کردند که به‌مناسبت عید فطر سه روز آتش‌بس می‌کنند. رهبران طالبان به نیروهایشان دستور دادند تا در این سه روز عید از حالت تهاجمی به تدافعی درآیند و علیه مواضع نیروهای امنیتی اقدام نکنند و در مناطق تحت حاکمیت دولت افغانستان حضور نیابند.

در فردای این اقدام محمد اشرف‌ غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفت برای آزادی زندانیان طالب «اقدامات جدی و سریع» انجام خواهد شد. کابل به این امید که طالبان آتش‌بس سه روزه سراسری را تمدید کنند، آزادی ۹۰۰ زندانی طالب را بعد از ظهر سه‌شنبه ۶ خرداد / ۲۶ مه آغاز کرد.

به‌گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در سه روز آتش‌بس، دو حمله راکتی در ولایت‌های غزنی و لغمان و یک انفجار مین در قندهار ثبت شده است. در این رویدادها، شش نفر کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند که در میان کشته‌شدگان یک کودک و یک زن و در میان زخمی‌ها سه زن و هشت کودک دیده می‌شوند.

این کمیسیون تلفات غیرنظامیان در هر شرایطی را غیرقابل قبول خواند و از طرف‌های جنگ خواست تا به اصل آسیب نرساندن به غیرنظامیان پایبند باشند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همچنین خواستار تمدید آتش‌بس میان طالبان و دولت افغانستان شد.

تا کنون چندین کشور و نهاد بین‌المللی و دولت افغانستان خواهان تمدید آتش‌بس از سوی طالبان شده‌اند، اما طالبان این خواست را بی‌پاسخ گذاشته است.

بیشتر بخوانید: