حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان حکم اعدام ۱۶ زندانی محکوم به اعدام را که از سوی دادگاه‌های این کشور صادر شده است، تائید کرد.

ایمل فیضی، سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان گفت حکم اعدام این افراد در نشست مقام‌های بلندپايه قضائی این کشور که روز دوشنبه برگزار شد، مورد تأيید قرار گرفت.

به‌گفته وی شماری از این افراد به جرم تجاوز جنسی به کودکان و زنان و قتل محکوم شده بودند.

فیضی گفت قرار است احکام اعدام این افراد طی دو مرحله اجرا گردد اما وی زمان اجرای آن را مشخص نساخت.

افغانستان از جمله کشورهایی است که حکم اعدام را در موارد خاص و به‌ندرت اجرا می‌کند

دادستانی کل این کشور اعلام کرده است ۲۶۰ تن دیگر نیز از سوی دادگاه به اعدام محکوم شده‌اند که منتظر تأيید حکم آن از سوی رئیس‌جمهور است.

نهادهای قضائی افغانستان طی سالیان اخیر به دلیل آن‌چه که “ضعف در رسیدگی به پرونده مجرمان” خوانده شده همواره مورد انتقاد قرار داشته‌اند.

اما عدم رعایت عدالت به دلیل فساد اداری از دلایل عمده‌ای شمرده می‌شود که باعث شده است رسیدگی نهایی به پرونده‌های جرایم سنگین از سوی رئیس‌جمهور افغانستان با کندی صورت گیرد.

در یک خبر دیگر، روز گذشته (دوشنبه) یک دادگاه نظامی در کابل درخواست تجدید نظر در حکم یک شهروند افغانستان را که به جرم کشتن پنج سرباز فرانسوی به اعدام محکوم شده بود، رد کرد و خواستار اجرای حکم وی شد.

این سربازان در اوایل سال جاری هنگامی که در پایگاه نظامیان فرانسوی در شمال کابل در حال ورزش بودند، هدف گلوله قرار گرفتند.

افغانستان از جمله کشورهایی است که حکم اعدام را در موارد خاص و به‌ندرت اجرا می‌کند. سال گذشته یک عضو گروه طالبان که پس از به گلوله بستن شماری از مردم در یک بانک در شهر جلال‌آباد بازداشت شد، با تائید حامد کرزی اعدام گردید.