جورج فلوید سیاه‌پوست آمریکایی که به‌دست پلیس کشته شد، در حضور هزاران نفر به خاک سپرده شد. در این مراسم سخنران‌ها علیه نژادپرستی حرف زدند. جو بایدن در یک پیام ویدئویی خواهان پایان دادن به نژادپرستی شد.

مراسم تشییع جنازه جورج فلوید در شهر پیرلند تگزاس

مراسم تشییع جنازه جورج فلوید چهارشنبه ۲۱ خرداد / ۱۰ ژوئن در گورستانی در شهر پیرلند تگزاس برگزار شد. تابوت او از هیوستون به آن‌جا آورده شد. فلوید در کنار مادرش که در سال ۲۰۱۸ درگذشته بود خاک شد.

بسیاری از مردم در خیابان‌ها صف کشیدند و به‌هنگام عبور تابوتِ فلوید از خیابان با مشت‌های گره کرده او را بدرقه کردند.

جورج فلوید ۵ خرداد / ۲۵ مه در مینیاپولیس بازداشت شد. چهار مأمور پلیس در بازداشت او مشارکت داشتند. یکی از مأموران زانوی خود را چندین دقیقه روی گردن او گذاشت و آن‌قدر فشار داد که حال فلوید زیر پاهای او بد شد و در هنگام انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. او در زیر زانوی مأمور پلیس می‌گفت: «نمی‌توانم نفس بکشم». شهروندان این خشونت را در گوشی‌های همراه خود ضبط کردند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. شاهدان عینی در محل از پلیس خواسته بودند که به فلوید اجازه بدهد نفس بکشد.

از زمان قتل فلوید به‌دست پلیس، تظاهرات‌ اعتراضی در شهرهای آمریکا و دیگر کشورها برگزار شد.

پیش از مراسم خاکسپاری جورج فلوید، مراسم دیگری با ۵۰۰ میهمان در کلیسایی در هیوستون برگزار شده بود. در این مراسم اعضای خانواده و نزدیکان جورج فلوید، و گروهی از هنرمندان و ورزشکاران نامدار آمریکایی شرکت داشتند. پیکر بی‌جان فلوید روز قبل از آن (دوشنبه) ساعت‌ها در یک کلیسا قرار داشت و مردم با او دیدار می‌کردند.

جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی حزب دموکرات و معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا در مراسم هیوستون در یک پیام ویدئویی  گفت: «هیچ کودکی نباید از مادر خود سئوال‌هایی که چندین نسل از کودکان سیاه‌‌پوست می‌پرسیدند، بپرسد: چرا پدر رفته است؟»

‌او با اشاره به جیانا دختر ۶ ساله فلوید از آمریکایی‌ها خواست به چشم‌های او نگاه کنند و از خود بپرسند چرا بی‌عدالتی نژادی همچنان وجود دارد.

بایدن خواستار پایان دادن به نژادپرستی شد و گفت: «می‌توان زخم‌های این ملت را درمان کرد.»

جو بایدن روز گذشته (سه‌شنبه) نیز به دیدار خانواده فلوید رفت و به آن‌ها تسلیت گفت.

آلفرد شارپتون، کشیش مراسم خاکسپاری جورج فلوید، در این مراسم به تاریخچه کشته شدن سیاه‌پوستان در ایالات متحده اشاره کرد و از مسئولان و سیاستمداران به‌دلیل عذرخواهی دیرهنگام در این مورد انتقاد کرد.

شارپتون از خانواده‌های قربانیان خشونت پلیس و نژادپرستی خواست در کنار هم بایستند. او گفت: «ما می‌توانیم عدالت را در این کشور به‌دست آوریم.»

شارپتون و اعضای خانواده فلوید همه با لباسی سفید، رنگی نمادین از تولدی دوباره، شرکت کرده بودند.

تورگود مارشال، وکیل، فعال حقوق مدنی و نخستین سیاه‌پوست عضو دادگاه عالی آمریکا در این مراسم گفت: «آمریکا می‌تواند بهتر باشد، آمریکا راه دیگری جز این ندارد.»

ال گرین، نماینده کنگره آمریکا در سخنانی «تنها جرم» جورج فلوید را سیاه‌پوست بودن او دانست. شیلا جکسون لی، نماینده سیاه‌پوست تگزاس از حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت فلوید با مرگ خود آمریکا را به «قیام» واداشت.

بیل لاوسون، از فعالان قدیمی جنبش مدنی آمریکا از سال‌های دهه ۱۹۵۰ سخن گفت؛ زمانی که اِمِت لوییس تیل، پسر ۱۴ ساله سیاه‌پوست در می‌سی‌سی‌پی کشته شد و رُزا پارکس، فعال نامدار جنبش حقوق مدنی آمریکا، «مادر جنبش آزادی»، در دسامبر ۱۹۵۵ در شهر مونتگمری آلاباما از دادن صندلی‌اش در اتوبوس به یک مرد سفیدپوست خودداری کرد و بازداشت و جریمه شد.

مرگ فلوید موجب شد تا هیوستون به «مرکز» جنبش مدنی جدید تبدیل شود. جیمز دیکسون کشیش گفت: «مارتین لوترکینگ و رُزا پارکس یک بار مبارزات طولانی خود را در پایتخت جنوب آلباما آغاز کردند، اکنون ما مونتگمری جدید هستیم.»

در این مراسم اعضای خانواده جورج فلوید نیز درباره او سخنانی ایراد کردند.

در روز تشییع پیکر جورج فلوید هزاران نفر تابوت او را با زانو زدن، گره کردن مشت‌ها و فریادهای «جورج! جورج! » بدرقه کردند. آن‌ها از صبح در خیابان‌ها منتظر ماندند، خودروهای خود را پارک کردند، پرچم‌ها را برافراشتند، یخچال‌های خود را با نوشیدنی پر کردند و درخت‌های بلوار کالن، که به سمت قبرستان می‌رفت را با روبان‌های بنفش آراستند.

چانته رُز که به‌همراه مادر و خواهر خود در مراسم خاکسپاری حضور داشت گفت: «۴۰۰ سال برده‌داری! دیگر باید چیزی تغییر کند.»

آلفرد شارپتون هنگام خاکسپاری خطاب به جورج فلوید می‌گوید: «ما تو را در کنار مادرت خاک می‌کنیم. آسوده باش، به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

بیشتر بخوانید: