تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت در یک نشست خبری در ژنو با چشمانی به اشک‌نشسته و با گوشه‌چشمی به خروج آمریکا از این سازمان جهانی تا حداکثر سال آینده، خواهان همبستگی جهانی در مقابله با همه‌گیری ویروس جدید کرونا شد.

تدروس آدهانوم گبرایسوس،‌ مدیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) ـ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آدهانوم پنجشنبه ۹ ژوئیه/ ۱۹ تیر در یک نشست خبری در ژنو و در یک فضای نسبتا عاطفی گفت دشمن واقعی ویروس کرونا نیست، بلکه فقدان رهبری در جهان و نبود همبستگی چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی است که مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا را دشوار کرده است. رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت:

«مگر چقدر دشوار است که انسان‌ها در سراسر جهان علیه یک دشمن مشترک  و برای مقابله با آن با هم متحد شوند؟ آیا ما نمی‌توانیم این واقعیت را درک کنیم که اختلاف و دودستگی در بین ما سبب تقویت ویروس می‌شود؟»

رئیس سازمان جهانی بهداشت با صراحت و قاطعیت اعلام کرد که همه‌گیری ویروس کرونا در اغلب نقاط جهان خارج از کنترل است و انتظار می‌رود که اوضاع بدتر و بحرانی‌تر از آنچه که تاکنون بشریت از سر گذرانده‌ است هم بشود.

آدهانوم یادآوری کرد که همه‌گیری ویروس کرونا نظام‌های کارآمد درمان در برخی از کشورهای پیشرفته جهان را ناکارآمد کرده و در همان حال در برخی از کشورهای توسعه‌نیافته با امکانات اندک پیشرفت‌های خوبی برای مقابله با سرعت همه‌گیری حاصل شده است. رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت:

«این همه‌گیری بی‌سابقه درس مهمی را به ما آموخت: هر آینه که سلامت ما به خطر بیفتد، سرنوشت ما با هم درمی‌آمیزد. »

راهنمایی‌های تازه سازمان جهانی بهداشت درباره نحوه انتقال کرونا

سازمان جهانی بهداشت ( عکس: shutterstock)

سازمان جهانی بهداشت برای اولین بار به صراحت اعلام کرد که ویروس کرونا از طریق ناقلان خاموش یا بدون علامت هم قابل انتشار است:
«افراد مبتلا می‌توانند ویروس را هم در زمانی که نشانه‌های بیماری را دارند و هم زمانی که فاقد این نشانه‌ها هستند انتقال دهند.»
این سازمان پیش از این گفته بود انتقال بیماری از طریق ناقلان خاموش پدیده‌ای نادر است.
سازمان جهانی بهداشت در توضیحات جدیدش درباره نحوه شیوع ویروس نوشته انتقال ویروس از طریق ذرات هواپخش ممکن است دلیل شیوع کووید-۱۹ در برخی اماکن سربسته از قبیل رستوران‌ها، باشگاه‌های شبانه، عبادتگاه‌ها یا محل کار باشد، زیرا در این اماکن افراد ممکن است داد بزنند، صحبت کنند یا آواز بخوانند.
ذرات هواپخش، قطرات تنفسی با اندازه‌هایی به قدری کوچک هستند که می‌توانند در هوا معلق شوند.
کرونای جدید یکی از هفت نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. چهار گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

چهارشنبه گذشته ایالات متحده آمریکا بعد از ۷۳ سال اسناد لازم برای خروج از سازمان جهانی بهداشت را به دبیرکل سازمان ملل متحد تسلیم کرد. دونالد ترامپ سازمان جهانی بهداشت را متهم کرده که به وظیفه خود در برابر جلوگیری از همه‌گیری ویروس کرونا عمل نکرده و هشدارهای لازم را به دولت آمریکا نداده است. ایالات متحده که ۱۵ درصد از بودجه سازمان جهانی بهداشت را تامین می‌کند همچنان به تعهدات مالی خود به این سازمان جهانی پایبند است. بخش بزرگی از این بودجه صرف مقابله با فلج اطفال و جلوگیری از بیماری‌های مالاریا، سل، ایدز و ایجاد زیرساخت‌های درمانی می‌شود. خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت این برنامه‌ها را به خطر می‌اندازد.

۲۳۹ نفر از دانشمندان از ۳۲ کشور جهان در نامه‌ای از سازمان جهانی بهداشت خواستند  با توجه به شواهد موجود مبنی بر انتقال ویروس جدید کرونا از طریق هوا، به ویژه در فضاهای بسته در توصیه‌های خود تجدیدنظر کند.  سه‌شنبه گذشته سازمان جهانی بهداشت در یک نشست خبری اعلام کرد که می‌بایست نشانه‌های تازه از راه‌های انتقال ویروس کرونا را جدی گرفت.

 پنجشنبه ۹ ژوئیه/ ۱۹ تیر اما سازمان جهانی بهداشت سرانجام در بیانیه‌ای امکان انتقال ویروس کرونا از طریق هوا را تأیید کرد. در این بیانیه آمده است:

«گزارش‌هایی از شیوع کووید-۱۹ در برخی اماکن سرپوشیده اعم از رستوران‌ها، باشگاه‌های شبانه، عبادتگاه‌ها یا اماکن محل کار وجود داشته است. اینها اماکنی هستند که افراد ممکن است در آنها فریاد بزنند، صحبت کنند یا آواز بخوانند. در اینگونه موارد شیوع، انتقال از طریق ذرات هواپخش به خصوص در اماکن سربسته پرازدحام با فضای تنفس ناکافی که افراد مبتلا ممکن است در آنها ساعات طولانی را با دیگران بگذرانند، منتفی نیست.هنوز به مطالعات بیشتری برای تحقیق درباره این موارد و ارزیابی اهمیت آنها در انتقال کووید-۱۹ نیاز است.»

تدروس آدهانوم، نخستین رئیس آفریقایی‌تبار سازمان جهانی بهداشت، در مرکز انتقادها قرار دارد. منتقدان او را به مدارا با جمهوری خلق چین، نخستین کانون شیوع ویروس کرونا متهم می‌کنند و می‌گویند اگر سازمان جهانی بهداشت از چین می‌خواست که شفاف‌تر عمل کند، ممکن بود بتوان سرعت همه‌گیری را کاهش داد. سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به منتقدان در نشست‌های خبری متعدد اعلام کرده است که اختیارات محدودی دارد و صرفاً می‌تواند امیدوار باشد که کشورهای عضو همکاری لازم را انجام دهند.

آدهانوم نشست خبری ژنو را با این جملات به پایان برد:

«بهترین راه و تنها راه برای پیشرفت راهی است که به اتفاق و در کنار هم طی کنیم.»

پیامی به دولت آمریکا برای تجدید نظر در خروج از این سازمان.

بیشتر بخوانید: