فرمانده انتظامی بهبهان وقوع اعتراضات مردمی در این شهر استان خوزستان را تأیید کرد و آشکارا مردم را از ادامه اعتراضات برحذر داشت. محمد عزیزی گفت: تعداد کمی برای اعتراض به وضع اقتصادی تجمع کرده بودند.  روابط عمومی سپاه پاسداران خراسان رضوی از بازداشت عده‌ای از معترضان خبر داد.

شامگاه ۲۷ تیر ، تجمع اعتراضی مردم بهبهان
شامگاه ۲۷ تیر ، تجمع اعتراضی مردم بهبهان

سرهنگ محمد عزیزی، فرمانده انتظامی بهبهان جمعه ۲۷ تیر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در تایید سرکوب اعتراضات مردمی در این شهر در استان خوزستان گفت:

«در پی یک فراخوان تعداد کمی از مردم بهبهان برای اعتراض به وضعیت اقتصادی در ساعت ۲۱ پنجشنبه در میدان بانک ملی این شهرستان تجمع کردند.  ابتدا پلیس سعی داشت با مذاکره، این افراد را متفرق کند اما آنها نه تنها متفرق نشدند بلکه اقدام به سردادن شعارهای هنجارشکنانه کردند به همین دلیل پلیس هم با صلابت اقدام به متفرق کردن آنها نمود.»

بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده شامگاه گذشته معترضان در گروه‌هایی به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی سردادند. «حکومت آخوندی / نمی‌خوایم، نمی‌خوایم»؛ «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»؛‌ «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم» و «نه غزه نه لبنان/جانم فدای ایران» از شعارهای معترضان بود. سازمان غیردولتی نت‌بلاکس اعلام کرد که از ساعت ۱۰ شب به وقت محلی دسترسی به اینترنت در استان خوزستان محدود شد. پیش از وقوع ناآرامی‌ها در بهبهان شهروندان ایرانی در توییتر در یک حرکت منسجم خواهان توقف حکم اعدام امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی، سه نفر در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ شده بودند.

فرمانده انتظامی بهبهان در ادامه مصاحبه با ایرنا گفت:

«خوشبختانه با تدابیر انجام شده هیچگونه خسارات مالی و جانی در این تجمع به وجود نیامد و افراد تجمع کننده هم به منازلشان هدایت شدند.»

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از بازداشت فرزانه انصاری‌فر، خواهر فرزاد انصاری‌فر یکی از کشته‌شدگان اعتراضات بهبهان در آبان۹۸  خبر داد. بنابر این گزارش نیروهای امنیتی ساعتی قبل و همزمان با تجمع معترضان در بهبهان، اقدام به بازداشت فرزانه انصاری‌فر کردند.

جواد حیدریان، روزنامه‌نگار  با انتشار پیامی در توییتر خبر داد که فرزانه‌ انصاری‌فر صبح جمعه با خانواده‌اش تماس گرفته و گفته منتظر تصمیم قاضی برای انتقال او به زندان اهواز است.

فرمانده انتظامی بهبهان آشکار معترضان را ادامه اعتراضات برحذر داشت. عزیزی گفت:

«پلیس بر اساس وظیفه ذاتی خود با هر گونه بی‌نظمی و یا حرکتی که موجب بر هم زدن آرامش جامعه شود با قدرت و صلابت برخورد خواهد کرد به همین دلیل افراد نباید تحت تاثیر معاندان و مخالفان نظام قرار گیرند.»

علاوه بر بهبهان در ارومیه و اصفهان هم جو امنیتی حاکم بود.

روابط عمومی سپاه پاسداران خراسان رضوی صبح جمعه ۲۷ تیر با انتشار اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد اطلاعات سپاه تعدادی از شهروندان را که با فراخوان‌هایی مردم را به برگزاری تجمعات و اعتراضات خیابای دعوت می‌کردند بازداشت کرده است.

نیروهای یگان ویژه از شامگاه پنج‌شنبه در مناطقی از شهر مشهد از جمله بلوار سجاد این شهر مستقر شده‌اند.

اعتراضات سراسری در ایران در واکنش به افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ بنزین جمعه ۲۴ آبان ۹۸ در اهواز آغاز شد و به زودی به بیش از ۱۰۰ شهر بزرگ و کوچک ایران سرایت کرد. بهبهان در آن زمان یکی از نخستین کانون‌های اعتراضات بود. این شهر در چهلمین روز درگذشت برخی از کشته‌شدگان در اعتراضات آبان ۹۸ شاهد برگزاری مراسم عزاداری بود.

استان خوزستان به سبب تبعیض‌های اجتماعی و سرکوب خیزش‌های کارگری از جمله اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز از کانون‌های اعتراضات اجتماعی است.

 بیشتر بخوانید: