جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید معتقد است که همکاری‌های سابق آمریکا با نیروهای وابسته به ایران که برای شکست داعش صورت گرفته بود، به تقویت قدرت جمهوری اسلامی در منطقه منجر شده است.

جان بولتون، روز ۶ اوت (۱۶ مرداد) در مصاحبه ای با تلویزیون «روداو»، خبرگزاری نزدیک به حکومت اقلیم کردستان عراق گفت: « به باور من این بخشی از مشکل همسویی با نیروهای ایرانی، شبه‌نظامیان ایرانی ، شبه‌نظامیان عراقی  و نیروهای ارتش ایران در تلاش برای نابودی خلیفه‌گری داعش بود.»

جان بولتون

اقای بولتون نقطه آغاز این تلاش‌ها را در دوره اوباما دانست و افزود: « وقتی اوباما این کار را شروع کرد، ما ندانسته یا دستکم ناخواسته، دست ایران در منطقه را قوی کردیم و به نظر من این مساله اکنون گریبان ما را گرفته است.»

نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به «حشد الشعبی» از زمان تشکیل که همزمان با دوران جنگ باد اعش در عراق بود نسبت به ادغام کامل در نیروهای امنیتی عراقی از خود مقاومت نشان داده‌اند. واحدهایی از این نیرو که به ایران نزدیک هستند به مواردی نظیر آدم‌ربایی، کشتن معترضان درجریان تظاهرات ضد دولتی در عراق، و سرپیچی از عقب نشینی واحدها از مناطق شمالی عراق متهم شده‌اند.

در بخش دیگری از این مصاحبه آقای بولتون به حمایت تمام و کمال خود از ترور قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: « من فکر می‌کنم که کار درستی بود و این ( احتمال) که گام‌های دیگری علیه سپاه پاسداران برداشته شود را رد نمی‌کنم.»

جان بولتون معتقد است که آمریکا باید سیاست فشار بر ایران را برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی دنبال کند: «به نظر من یک راه برای محقق شدن آن این است که ارتش  و سپاه پاسداران متلاشی شوند. در این صورت بی‌ثباتی که اکنون در ایران حاکم است تشدید می‌شود زیرا که رژیم بسیار نامحبوب است.»

بولتون دراین مصاحبه گفت که گمان نمی‌کند که ترامپ واقعا به براندازی رژیم ایران علاقمند باشد. از نظر او اگر وزارت امورخارجه آمریکا بخواهد که واقعیت‌های سیاسی  را به رسمیت بشناسد باید کاخ سفید را ترغیب به حمایت ازایجاد کردستان مستقل از عراق کند.

«با درنظر گرفتن سیاست ایران به طور خاص، هیچ راه موثری برای این که در عراق دولتی تشکیل شود نیست، نظیر دولتی که در پایان جنگ جهانی اول در عراق تشکیل شد و به نظرمن با سقوط صدام به طرز موثری پایان یافت.»

او گفت که رفراندوم، دستکم  از نظر اصولی ، ایده خوبی برای متقاعد کردن مردم به حس قوی است که در میان کردها برای استقلال وجود دارد.

بولتون در این مصاحبه همچنین در مورد  خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: ما ترامپ را «متقاعد کردیم که ایده خوبی نیست، اما آنچه که سال بعد اتفاق افتاد این بود که اردوغان و ترکیه برای خروج فشار آوردند و اواخر ۲۰۱۹ موفق شدند. این بخشی از مشکلی است که برای متقاعد کردن ترامپ در داشتن یک سیاست منسجم در یک دوره زمانی ثابت وجود دارد»

جان بولتون بین آوریل ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود. در مورد خروج بولتون از کاخ سفید دو روایت وجود دارد، در حالیکه رئیس جمهور آمریکا می‌گویداو را اخراج کرده، بولتون خروجش از کاخ سفید را استعفا توصیف می‌کند.

او به تازگی با انتشار کتابی با نام «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» به شرح خاطرات خود از دوران خدمتش در کاخ سفید پرداخت.

دونالد ترامپ در توئیتر مطالب کتاب را داستان‌های ساختگی و دروغین خواند و بولتون را یک «احمق کسالت‌بار» و «برزخی» که تنها دلش می‌خواست به جنگ برود توصیف کرد.

جان بولتون، از طرفداران حمله نظامی به ایران در دولت ترامپ بود. بولتون حامی گروه مجاهدین خلق ایران نیز  بود و در گردهمایی‌های سالانه این گروه نیز شرکت می‌کرد.

در همین رابطه