سه روز پس از انفجار مهیب انبار نیترات آمونیم در بندر بیروت، رئیس جمهوری لبنان گفت این حادثه یا به دلیل بی‌توجهی و یا دخالت خارجی رخ داده است. رهبر حزب‌الله لبنان نیز می‌گوید برخی از این رویداد در جهت تضعیف حزب‌الله استفاده می‌کنند و می‌گویند انفجار در انبار مهمات این گروه رخ داده است. سیدحسن نصرالله گفت حزب‌الله در بندر بیروت هیچ انبار مهماتی ندارد. سازمان ملل خواهان تحقیقات مستقل در این زمینه شد. 

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان ـ عکس از آرشیو

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان جمعه ۱۷ مرداد / ۷ اوت با اعلام این‌که دلیل انفجار مهیب در بندر بیروت همچنان نامعلوم است احتمال دخالت خارجی در این انفجار را رد نکرد و گفت:

«این حادثه یا به‌دلیل سهل‌انگاری و یا دخالت خارجی با موشک یا بمب رخ داده است.»

عون افزود:

«من از [امانوئل مکرون] رئیس جمهوری فرانسه خواستم تصاویر هوایی را در اختیار ما قرار دهد تا ببینیم آیا موشکی در کار بوده یا خیر. اگر فرانسه تصاویری در این زمینه نداشته باشد از کشورها برای بررسی احتمال حمله خارجی کمک خواهیم گرفت.»

انفجار در بندر بیروت سه‌شنبه ۱۴ مرداد / ۴ اوت پس از یک آتش‌سوزی رخ داد. حمد حسن وزیر بهداشت گفته است که در این انفجار تاکنون دست‌کم ۱۵۴ نفر کشته و ۵۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند، اما انتظار می‌رود که این تعداد افزایش یابد. عملیات جست‌وجو و نجات افراد گمشده ادامه دارد. بر اثر این رویداد شاهرگ اقتصادی لبنان منهدم و نیمی از بیروت ویران شد، ۳۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند و به سبب انهدام سیلوهای ذخیره غلات، کشور در آستانه گرسنگی قرار گرفت.

میشل عون با بیان این‌که ملت لبنان از حادثه انفجار بیروت خشمگین است، تأکید کرد تحقیقات در مورد مقصران مستقیم این حادثه انجام و «عدالت حتماً اجرا خواهد شد».

رئیس جمهور لبنان  گفت:

«این انفجار، موجب از میان برداشتن محاصره لبنان شده و به‌زودی روند بازسازی آغاز می‌شود.»

در همین حال سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز شامگاه جمعه ۱۷ مرداد / ۷ اوت نسبت به حادثه انفجار در بیروت واکنش نشان داد و در یک سخنرانی آن را «حادثه‌ای بسیار عظیم و با پیامدهای خطرناک» نامید.

نصرالله درباره متهم کردن حزب‌الله در این انفجار انتقاد کرد و گفت:

«از ابتدای این فاجعه برخی نیروهای سیاسی و رسانه‌ها آمدند و گفتند که این انفجار در انبار موشک‌های حزب‌الله رخ داده است. این مواضع، واقعیت را وارونه جلوه می‌دهند. حزب‌الله هیچ مواد و انبار مهماتی در بندر بیروت نداشته و ندارد و آن‌چه گفته شده برای گمراه کردن افکار عمومی است.»

رهبر حزب‌الله به سفر امانوئل مکرون به بیروت نیز اشاره کرد و گفت:

«ما به هر کمک یا همدردی یا هر سفری در این روزها که با هدف یاری به لبنان یا دعوت به اتحاد انجام شود با دید مثبت می‌نگریم.»

رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته (پنج‌شنبه) وارد بیروت شد و در دیدار با مقام‌های لبنانی بر ادامه اصلاحات در لبنان و کمک‌های فرانسه تأکید کرد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل در مورد انفجار بیروت شده است و اصرار دارد که «باید برای پاسخگویی به بازماندگان گوش فرا داده شود». روز گذشته نیز فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که این سازمان کاملاً آماده کمک به لبنان برای تحقیقات در مورد انفجار بندر بیروت است.

سازمان جهانی بهداشت نیز با انتشار فراخوانی خواهان کمک ۱۵ میلیون دلاری برای پوشش نیازهای بهداشتی فوری در لبنان شد.

در حال حاضر به دلیل ‌آن‌که ۸۵ درصد غلات از بین رفته و با انفجار بندر بیروت امکان ذخیره‌سازی نیز از دست رفته است، دولت لبنان مقدار کمی غلات را می‌تواند ذخیره کند. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرده است که در تأمین غلات به لبنان کمک می‌کند.

آمریکا ۱۷ میلیون دلار و بانک جهانی ۱۵ میلیون دلار به لبنان کمک کردند.

بیشتر بخوانید: