وزير آموزش و پرورش افغانستان می‌گويد با وجود پيشرفت‌ها در عرصه آموزش و پرورش در اين کشور هنوز هم بيش از سه ميليون کودک از رفتن به مدرسه محروم مانده‌اند.

فاروق وردک، وزير آموزش و پرورش افغانستان اين موضوع را امروز شنبه ۲۳ دی‌ماه در نشست مشترک با مقام‌های اين وزارت و مسئولان آموزش و پرورش ولايت‌های اين کشور در کابل اعلام کرد.

وی گفت ناامنی و کمبود ظرفيت کاری و علمی از مشکلات عمده در اين راستا بوده و باعث شده است که اين تعداد کودک نتوانند به مدرسه بروند.

به گفته وردک، در حال حاضر ۵۰۰ مدرسه به دليل مشکلات امنيتی بسته است و حتی در ۲۰۰ منطقه اين کشور، آموزگار ماهر زن وجود ندارد.

اما وزير آموزش و پرورش افغانستان گفت در صورتی که به مسئولان محلی وزارت آموزش و پرورش در ولايت‌های اين کشور “صلاحيت لازم” داده شود، سطح مصرف بودجه توسعه‌ای نيز افزايش خواهد يافت.

بر پايه آمار تازه وزارت آموزش و پرورش افغانستان، در حال حاضر شمار دانش‌آموزان در اين کشور در حدود ۹ و نيم ميليون نفر است که نزديک به ۳۸ درصد از آنان را دختران تشکيل می‌دهند

پس از سقوط طالبان در سال ۱۳۸۱ و روی کار آمدن دولت تحت رهبری حامد کرزی، ‌ زمينه ارائه خدمات آموزشی در افغانستان توسعه يافت و دختران نيز از حق مساوی برای آموزش ابتدايی و عالی برخوردار شده‌اند.

بر پايه آمار تازه وزارت آموزش و پرورش افغانستان، در حال حاضر شمار دانش‌آموزان در اين کشور در حدود ۹ و نيم ميليون نفر است که نزديک به ۳۸ درصد از آنان را دختران تشکيل می‌دهند.

در بيش از ۱۰ سال گذشته جامعه بين‌المللی کمک‌های بسياری را برای توسعه خدمات آموزشی در اختيار دولت افغانستان قرار داده است که در تازه‌ترين مورد شش ماه پيش ۳۰۰ ميليون دلار از سوی بانک جهانی و دانمارک به وزارت آموزش و پرورش اين کشور کمک شد.

اما ضعف مديريت و کمبود ظرفيت انسانی در ادارات دولتی افغانستان باعث شده است که دولت اين کشور نتواند از بودجه ملی و کمک‌های بين‌المللی برای توسعه سالم اين کشور به درستی استفاده کند.

هفته پيش مجلس نمايندگان افغانستان اعلام کرد در نظر دارد تا روز دوشنبه ۲۵ دی‌ماه ۱۱ وزير از جمله وزير آموزش و پرورش را استيضاح کند.

ناتوانی در مصرف بيش از نيمی از بودجه توسعه‌ای دليل اصلی اين استيضاح اعلام شده است.