محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از گروه طالبان خواست که آتش‌بس دایمی را بپذیرد و هرچه زودتر مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان را آغاز کند. برخی منابع دولتی گفته‌اند که باقی‌مانده زندانیان طالبان در صورت آزادی کماندوهای زندانی افغانستان از سوی طالبان آزاد می‌شوند. در حملاتی به ولایت‌های تخار و ننگرهار دست‌کم ۱۸ نفر از نیروهای امنیتی و «خیزش مردمی» افغانستان کشته شدند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان ـ عکس از آرشیو

اشرف غنی پنج‌شنبه ۳۰ مرداد / ۲۰ اوت در یک پیام ویدیویی به‌مناسب یک‌صدویکمین سالروز استقلال افغانستان، صلح در این کشور را «آرزوی مردم و آرمان ملی» خواند و گفت:

«ما بارها از طالبان خواسته‌ایم که آتش‌‌بس دایمی را بپذیرند و فوراً مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان را آغاز کنند.»

غنی افزود دولت افغانستان برای دست‌یابی به «صلح پایدار و با عزت» و آغاز مذاکرات هیئت دولت با گروه طالبان تمامی موانع و بهانه‌ها را برداشته و «تمامی شرایط آماده شده است».

به‌گفته منابع خبری افغانستان، قرار بود یکشنبه ۲۶ مرداد / ۱۶ اوت مذاکرات بین‌ کابل و طالبان در دوحه قطر آغاز شود اما طالبان می‌گویند که تکمیل‌ نشدن روند آزادی زندانیان این گروه سبب تأخیر در آغاز مذاکرات شده است.

ارگ ریاست‌ جمهوری افغانستان نیز گفته است که آزاد نشدن شماری از اسیران نیروهای دولتی از سوی طالبان، مانع صلح است.

محمد اشرف غنی ۲۱ مرداد / ۱۱ اوت حکم آزادی ۴۰۰ «زندانی خطرناک» طالبان را امضا کرد اما تنها ۸۰ نفر از آن‌ها آزاد شدند و سپس روند آزادی آن‌ها متوقف شد.

بر اساس توافق صلح دوحه طالبان متعهد شده یک‌هزار تن از نیروهای امنیتی افغانستان را که به اسارت گرفته در ازای پنج هزار تن از زندانیان طالب آزاد کند.

در همین حال، شبکه «طلوع‌نیوز» افغانستان به‌نقل از منابع دولتی اعلام کرد که تا هنگامی‌که ۲۲ کماندوی زندانی افغانستان از سوی طالبان آزاد نشوند، روند آزادی ۳۲۰ زندانی طالبان متوقف خواهد ماند.

این منابع گفته‌اند که استرالیا و فرانسه بر سر آزادی شش نفر از این زندانیان طالبان ایرادهایی دارند و به‌همین دلیل روند آزادی ۳۲۰ زندانی طالبان با مشکل روبه‌رو شده‌ است.

آن‌ها گفته‌اند که آمریکا در حال‌ رایزنی با فرانسه و استرالیا برای آزادی این شش زندانی طالبان است.

اشرف غنی به‌تازگی در گفت‌وگویی با نشریه تایمز بریتانیا هشدار داد که در صورت آزاد شدن ۳۲۰ زندانی طالبان موجی از مواد مخدر ممکن است به آمریکا و اروپا سرازیر شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به این سخنان غنی در توئیتر نوشت کشت مواد مخدر در زمان حاکمیت این گروه در افغانستان صفر بود و پس از ورود آمریکایی‌ها به کشور آغاز شد. او تأکید کرد که زندانیان طالب در تجارت و انتقال مواد مخدر هیچ نقشی ندارند.

در حالی‌که پیشبرد مذاکرات صلح میان دولت و طالبان با وقفه روبه‌رو شده خشونت‌ها در افغانستان نیز بیشتر شده است. یک منبع امنیتی پنج‌شنبه ۳۰ مرداد / ۲۰ اوت به «طلوع‌نیوز» گفته است که ۱۳ نیروی «خیزش مردمی» و یک نیروی مرزی شب گذشته در حمله طالبان به شهر خواجه بهاءالدین ولایت تخار کشته و شش نفر دیگر از جمله دو نیروی مرزی، زخمی شدند.

این درگیری ساعت ۱۲ شب گذشته هنگامی آغاز شد که طالبان در روستاهای لاله گذر، لب جر، میدان بزکشی، گلبهار و دروازه کن شهر خواجه بهاءالدین حملات تهاجمی را آغاز کردند. این درگیری‌ها سه ساعت به‌درازا کشید.

طالبان تاکنون درباره این حمله واکنشی نشان نداده‌اند.

عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در حمله طالبان به این ولایت چهار نفر از نیروهای امنیتی جان باختند و دو نفر زخمی شدند.

این درگیری شب گذشته در شهر خوگیانی رخ داد و در آن ۱۰ نفر از نیروهای طالبان کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

طالبان مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفته‌اند.

در روزهای گذشته نیز حملات خونینی به کابل صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: