رئیس سازمان هواپیمایی ایران از آمادگی ایران «در خصوص مذاکره برای پرداخت غرامت» خبر داد. ایران و اوکراین تا کنون در چند جلسه در خصوص میزان و نحوه پرداخت غرامت مذاکره کرده‌اند. تعدادی از خانواده‌های قربانیان اما پیش‌تر گفته بودند که پرداخت غرامت کافی نیست.

محل سقوط هواپیمای اوکراینی و جمع‌آوری اجساد جانباختگان/ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، تورج دهقانی زنگنه شنبه اول شهریور/ ۲۲ اوت گفت که هیاتی از مذاکره‌کنندگان ایران مذاکراتی را با طرف اوکراینی انجام داده و یکی از موضوعات مورد مذاکره موضوع پرداخت غرامت بوده است.

رئیس سازمان هواپیمایی ایران گفت ایران مسئولیت سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در دی‌ماه سال گذشته را پذیرفته است:

«آنچه مسلم است اینکه ایران از مسوولیت این خطا را پذیرفته، بنابراین در خصوص مذاکره برای پرداخت غرامت کاملا آماده است.»

هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین، بامداد ۱۸ دی‌ماه سال گذشته پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران به مقصد کی‌یف از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران هدف قرار گرفت و سرنگون شد. در جریان این رویداد تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند.

مقامات جمهوری اسلامی پس از سه روز کتمان حقیقت ماجرا، در نهایت روز ۲۱ دی‌ماه به شلیک موشک پدافندی سپاه به سوی این هواپیما به دلیل «خطای انسانی» اعتراف کردند.

تاکنون چند دور مذاکره میان اوکراین و هیات مذاکره‌کننده ایرانی به سرپرستی محسن بهاروند، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه انجام شده. دور بعدی مذاکرات مهرماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

محسن بهاروند دو هفته پیش از برگزاری دور بعد مذاکرات بین ایران و اوکراین در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری خبر داده و گفته بود:

« مبنای پرداخت غرامت در این خصوص اسناد بین المللی است که نسبت به آن تعهد داریم و سعی می‌کنیم از عرف هم فاصله نگیریم.»

وزیر خارجه اوکراین پیش‌تر گفته بود که پیشبرد مذاکرات در اولویت قرار دارد اما اگر به نتیجه نرسد این کشور موضوع را به دادگاه‌های بین‌المللی خواهد کشاند.

دهقانی زنگنه درباره آخرین وضعیت مذاکرات درباره پرداخت غرامت گفت که بحث‌ها در «حوزه‌های فنی و حقوقی» جریان دارد و بر مبنای تفاهم صورت گرفته غرامت پرداخت خواهد شد.

در رابطه با جان‌باختگان، مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون بارها به طور تلویحی یا مستقیم گفته‌اند از نظر آنها صرف پرداخت غرامت برای بسته شدن پرونده کافی بوده و خانواده جان‌باختگان حقی برای داشتن مطالبه دیگری ندارند.

خانواده‌های جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی تاکنون بارها تأکید کرده‌اند هدف اصلی آنها روشن شدن واقعیت و مجازات افرادی است که در وقوع این سانحه نقش داشته‌اند. آنها همچنین خواستار انتشار اطلاعاتی هستند که اخیرا از جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده استخراج شده است.