روز دوم جلسه بررسی و مذاکره درباره ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی با حضور هیأت ایرانی و نمایندگان اوکراین برگزار شد. همزمان خانواده تعدادی از جان‌باختگان این سانحه در مقابل محل مذاکرات تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع گروهی از خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی مقابل وزارت امور خارجه

از دوشنبه ۲۸ مهر جلسه بررسی و مذاکره درباره  بررسی‌های فنی و بحث و گفت‌وگو درباره علت وقوع سانحه ساقط کردن هواپیمای اوکراینی و نیز چگونگی پرداخت غرامت با حضور هیأت ایرانی و نمایندگان کشور اوکراین در ساختمان وزارت امور خارجه آغاز شد و سه‌شنبه ۲۹ مهر نیز ادامه یافت.

هیأت اوکرایتی صبح امروز (سه‌شنبه) و پیش از آغاز روز دوم مذاکرات، از محل سقوط هواپیمای اوکراینی بازدید و نسبت به جان‌باختگان این حادئه ادای احترام کردند.

همزمان با روز دوم مذاکرات هیأت ایرانی و اوکراینی، خانواده شماری از جان‌باختگان این حادثه در مقابل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران دست به تجمع اعتراضی زدند.

خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی خواستار حضور یک نفر از آنها به نمایندگی از دیگر خانواده قربانیان در جریان مذاکرات بین هیأت اوکراینی و ایرانی و ملاقات با نمایندگان اوکراین شدند. آنها همچنین خواستار محاکمه افرادی شدند که اقدامشان به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی منجر شد.

در فیلمی که از این تجمع منتشر شده، محسن بهاروند، معاون وزارت امور خارجه با حضور در میان خانواده‌ قربانیان به آنها گفت در روند مذاکرات کوتاهی نمی‌شود و گزارش سانحه و بررسی‌ها آماده است. خانواده قربانیان نیز ضمن اعتراض به سخنان معاون وزارت امور خارجه، اظهار داشتند که گزارش‌ها «دروغ» است. آنها ساقط کردن هواپیمای اوکراینی با پدافند هواپیمای سپاه پاسداران را «جنابت علیه بشریت» خواندند.

تجمع‌کنندگان خواستار ملاقات با هیأت اوکراینی و خواندن متن انگلیسی تهیه شده توسط خانواده‌ها از سوی هیأت اوکراینی شدند. یکی از حاضران نیز خواستار محاکمه عوامل شلیک به هواپیمای اوکراینی بعد از مذاکره شد.

روز دوشنبه ۲۸ مهر وزارت خارجه اوکراین از اعزام هیأتی برای مذاکره با مقام‌های ایرانی در مورد بررسی چگونگی ساقط کردن هواپیمای اوکراینی به تهران خبر داد. یوهنی ینین، معاون وزیر خارجه اوکراین در پیامی ویدئویی از آغاز مذاکرات اوکراین و ایران خبر داده بود. به گفته معاون وزیر خارجه اوکراین، طی این مذاکرات قرار است سرنگونی هواپیمای مسافربری به علت «خطای انسانی» یا دلایل دیگر مورد بررسی قرار بگیرد.

دور اول مذاکرات میان ایران و اوکراین ۳۱ ژوئیه / ۱۰ مردادماه با حضور مقامات دولتی دو طرف در کی‌یف به پایان رسید که بنا به گفته مقام‌های اوکراینی نتیجه مشخصی در بر نداشت.

هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق، شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه خمینی توسط پدافند موشکی سپاه ساقط شد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

دست‌کم ۱۳۹ نفر از مسافران هواپیما ایرانی و ۵۷ نفر از آنها ایرانی-کانادایی بودند. مقامات جمهوری اسلامی پس از سه روز کتمان حقیقت ماجرا، در نهایت روز ۲۱ دی ماه به شلیک موشک پدافندی سپاه پاسداران به سوی این هواپیما به دلیل «خطای انسانی» اعتراف کردند.

  • در همین زمینه: