جو بایدن، در اولین سخنرانی خود به عنوان رئیس جمهوری منتخب کشوری که پس از اعلام نتایج انتخابات ۲۰۲۰ ملتهب است از همه خواست که اتحاد پیشه کنند و اجازه بدهند که زخم‌ها التیام پیدا کنند.

جو بایدن و کاملا هریس در جشن پیروزی – عکس از خبرگزاری فرانسه

رئیس جمهوری منتخب مردم آمریکا، جو بایدن و معاونش کامالا هریس، شامگاه شنبه هفت نوامبر  در مرکز «چیس» در شهر ویلمینگتون ایالات دلاور سخنرانی پیروزی کردند.

بایدن گفت کسانی که به دونالد ترامپ رای دادند دشمن نیستند: «آنها آمریکایی هستند.»

تاکید بر اتحاد در تمام سخنرانی‌های بایدن تا کنون تکرار شده است، و این چیزی است که او فکر می‌کند آمریکا به آن نیاز دارد:

«خدمت می‌کنم که رئیس جمهوری باشم که به دنبال فصل کردن نیست، بلکه به دنبال وصل کردن است. من ایالت‌ها را قرمز و آبی نمی‌بینم. آنچه من می‌بینم ایالات متحده آمریکاست.»

در کل سخنرانی، بایدن حتی لحظه‌ای هم به دونالد ترامپ و ادعاهای او مبنی بر تقلب گسترده نپرداخت.

اما پایان دوران دونالد ترامپ پس‌زمینه صحبت‌های او بود. «بگذارید این دوران تلخ دیوانگاری کردن دیگران در آمریکا پایان یابد» – این قدرتمند ترین نقل قول از سخنرانی پیروزی رییس جمهوری منتخب آمریکا بود. او بدون اینکه اشاره به دونالد ترامپ کند از مردم آمریکا خواست که دیوانگاری و نفرت از دیگری را کنار بگذارند.

او اولین اولویت کاری خود در کاخ سفید را هم مشخص کرد. گفت که تا ژانویه صبر نخواهد کرد. از روز دوشنبه گروهی از دانشمندان و متخصصان برجسته را به عنوان مشاوران انتقال برنامه مبارزه با بیماری کوید-۱۹ منصوب می‌کند. کار آنها این است که برنامه‌ای تنظیم کنند که از روز ۲۰ ژانویه، زمانی که بایدن  سوگند ریاست جمهوری می‌خورد، اجرایی شود. برنامه‌ای که به گفته بایدن بر اساس علم، همدلی و همدری تنظیم خواهد شد.

بایدن را معاون رئیس جمهوری منتخب – کاملا هریس – به روی سن دعوت کرد. پیش از بایدن هم او بود که سخنرانی کرد. انتخاب هریس تاریخ‌ساز است. او اولین زن، اولین زن سیاه پوست و اولین زن آسیایی تبار آمریکایی است که بر کرسی معاونت ریاست جمهوری در کاخ سفید می‌نشیند. از این رو جنسیت و نژاد، مضامین ملموس در سخنرانی هریس ۵۶ ساله بود. سخنرانی که هم زمان با آن برخی از دختران و زنان که در جمعیت بودند، اشک می‌ریختند.

سخرانی هریس – سخنرانی‌ای بود که بسیاری از زنان آمریکایی از زمان نامزدی هیلاری کلینتون برای ریاست جمهوری منتظر آن بودند – کسانی که معتقد بودند زمان آن رسیده که یک زن بر کرسی  های کاخ سفید بنشیند.

هریس از مادرش گفت – یک زن مهاجر که ۱۹ سالگی از هند به ایالات متحده آمد. او از زنانی گفت که ۱۰۰ سال پیش برای حق رای زنان جنگیدند و نسل‌های بعد از آنها که مبارزه برای حقوق اساسی را ادامه دادند. او گفت در این مسند ایستاد برای زنان، زنان سیاه پوست، سفید پوست، آسیایی، لاتین و زنان بومی آمریکایی که در طول تاریخ این کشور برای «برابری و آزادی و عدالت» جنگیدند تا راه رسیدن این لحظه را هموار کنند.

کاملا هریس به طور ویژه از زنان سیاه پوست تشکر کرد و گفت:

«آنها اغلب نادیده گرفته می‌شوند اما اغلب ثابت می‌شود که ستون فقرات دمکراسی ما هستند.»

آمارهای آراء که به تفکیک شاخص‌ها جنسیت و نژاد مشخص‌تر می‌شود، این گزاره را در دهان بسیاری از تحلیل‌گران انداخته که آرای زنان رنگین پوست، دمکرات‌ها را در این دور از مبارزات انتخاباتی نجات داد.

هم‌زمان با سخنرانی بایدن و هریس و در تمام طول روز شنبه در کلان‌شهر‌های آمریکا تظاهرات‌های شادی و رقص بر پا بود. در ایالات‌های کلیدی اما درگیری هم بین طرفداران ترامپ و بایدن گزارش شد. طرفداران ترامپ همچنان خواستار رسیدگی ادعاهای ترامپ مبنی بر تقلب هستند. رسانه‌های آمریکایی این ادعاها را بی اساس می‌دانند.

به گفته نیویورک تایمز، کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ از روز انتخابات نزدیک به دوازده پرونده قضایی در ایالت‌های کلیدی تشکیل داده است.

بیشتر بخوانید: