براساس گزارش‌های غیررسمی، دولت اسرائیل به نیروهای دفاعی این کشور دستور داده است که برای حمله احتمالی آمریکا به ایران پیش از پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ آماده شوند.

سربازان ارتش اسرائیل ـ عکس از Shutterstock

باراک راوید، روزنامه‌نگار سایت خبری آمریکایی اکسیوس چهارشنبه ۲۵ نوامبر / ۵ آذر به نقل از چند مقام بلندپایه اسرائیلی اعلام کرد که دولت اسرائیل از نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) خواسته است که در صورت دستور حمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به ایران که می‌تواند زیرساخت‌های هسته‌ای این کشور را هدف قرار دهد، برنامه‌ریزی کنند.

مقام‌های اسرائیلی به راوید گفته‌اند این تدارکات نه تنها به حمله احتمالی بلکه به انتقام‌جویی‌هایی مربوط می‌شوند که می‌تواند از سوی ایران با استفاده از نیروهای نیابتی‌اش که در سوریه، لبنان، نوار غزه و سایر نقاط جهان مستقر هستند، انجام شوند.

با این حال خبرنگار اکسیوس خاطرنشان کرد که این برنامه‌ها نتیجه اطلاعات خاصی نیست بلکه مسئولان براساس پیش‌بینی «یک دوره حساس» پیش از آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن در ۲۰ ژانویه اقدام به صدور چنین دستوری کرده‌اند.

شبکه ۱۳ رادیو اسرائیل نیز چند روز پیش از آمادگی واشنگتن و تل‌آویو برای انجام «عملیات مخفی» علیه تهران در آخرین روزهای ریاست جمهوری ترامپ خبر داد اما جزئیاتی از چگونگی آن ارائه نداد.

پیش از آن نیویورک تایمز در ۱۶ نوامبر / ۲۶ آبان نوشته بود که دونالد ترامپ ۱۲ نوامبر / ۲۲ آبان در کاخ سفید مشاوران ارشد نظامی، امنیت ملی و سیاست خارجی خود را فراخوانده بود تا گزینه‌های حمله به مراکز هسته‌ای ایران را بررسی کنند اما هم مایک پنس، معاون اول ترامپ و هم مایک پمپئو، وزیر خارجه در مورد خطرات احتمالی تشدید درگیری‌ها در منطقه در صورت حمله نظامی آمریکا به ایران ابراز نگرانی کرده‌ و ترامپ را از این اقدام بازداشته‌اند.

در واکنش به این گزارش علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران گفت:

«هرگونه اقدامی علیه مردم ایران، قطعاً پاسخ کوبنده خود را خواهد داشت.»

حسین دهقان، سردار سپاه پاسداران، وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران و مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا شده است، پنج‌شنبه ۱۹ نوامبر / ۲۹ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس در مورد احتمال حمله نظامی به ایران گفت: ‌

«یک درگیری محدود و تاکتیکی می‌تواند به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شود. قطعاً ایالات متحده، منطقه و جهان نمی‌توانند چنین بحران وسیعی را تحمل کنند.»

گزارش‌ها درباره احتمال حمله نظامی به ایران و آمادگی ارتش اسرائیل در حالی منتشر می‌شوند که روز گذشته سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در پیامی به‌مناسبت سالروز تشکیل سازمان بسیج مستضعفین گفت:

«جنگ نظامی از گزینه‌های دشمن خارج شده و این‌ها واقعیت است.»

سلامی «آخر ماجرا» را «غروب مطلق دشمنان» دانست و افزود «تا آخر ایستاده‌ایم» و «لباس جهاد از تن ما بیرون نخواهد آمد».

بیشتر بخوانید: