دیوان عالی آمریکا درخواست جمهوری‌خواهان برای ابطال آرای پستی ایالت پنسیلوانیا را رد کرد. به این ترتیب نتیجه آرای الکترال این ایالت کلیدی تغییر نکرد و بایدن همچنان برنده است.

حامیان دونالد ترامپ مقابل دیوان عالی آمریکا – نوامبر ۲۰۲۰. عکس از شاتراستاک

این اولین شکست ترامپ در سطح دیوان عالی در رابطه با پرونده تغییر نتیجه انتخابات آمریکاست.

شامگاه سه شنبه هشت دسامبر /۱۸ آذر، دیوان عالی ایالات متحده آمریکا تصمیم پیشین دادگاه عالی ایالتی پنسیلوانیا برای قانونی شمردن آرای پستی در انتخابات ۲۰۲۰ را تایید کرد و درخواست جمهوری‌خواهان را برای ابطال این آرا رد کرد.

این اولین دعوای حقوقی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا در سطح دیوان عالی است. در پرونده فعلی موضوع آرای پستی در ایالت پنسیلوانیا عمده ‌شد.

شکایتی را که شامگاه سه‌شنبه در دیوان عالی رد شد، مایک کلی نماینده جمهوری‌خواه پنسیلوانیا در مجلس نمایندگان و از متحدان ترامپ به همراه تیم حقوقی ترامپ و چند نفر دیگر ثبت کرده بودند.

او به دیوان عالی گفته بود که آرای پستی ارسالی در پنسیلوانیا، خلاف قوانین این ایالت است و باید به طور کامل باطل شود. او مشابه همین درخواست را به دادگاه عالی پنسیلوانیا برده بود. اما دادگاه عالی پنسیلوانیا این درخواست را رد کرد و گفت جمهوری خواهان برای به چالش کشیدن قانون ۲۰۱۹ مبنی بر رسمیت دادن به آرای پستی زیادی را طول داده‌اند و اکنون دیگر مجالی برای به چالش کشیدن آرای فرستاده شده نیست.

در این ایالت از هر چهار رای پستی، سه رای از آن جو بایدن شد. از این رو جمهوری‌خواهان متحد ترامپ مایل هستند با غیر قانونی شمردن آرای پستی، نتیجه انتخابات را تغییر دهند. اولین تلاش آنها بی‌نتیجه ماند.

آنها از این دیوان خواستند که رای دادگاه عالی ایالتی را رد کند. دیوان عالی این درخواست را نپذیرفت و رای دادگاه ایالتی را تایید کرد.

هیچ یک از نه قاضی دیوان عالی آمریکا که شش نفر آنها جمهوری‌خواه و سه نفر از آنها منصوب مستقیم ترامپ هستند حاضر نشدند درخواست مایک کلی و تیم حقوقی ترامپ را قبول کنند.

شاکیان جمهوری‌خواه می‌خواهند قانونی را غیرقانونی کنند که قانونگذاران خودشان در مجلس ایالتی کنترل شده توسط جمهوری‌خواهان در پنسیلوانیا در سال ۲۰۱۹ به آن رای دادند و آن را تصویب کردند. حالا که نتیجه به نفع جمهوری‌خواهان نبوده، آنها می‌گویند قانون رای دادن با پست خلاف قانون است. پاسخ هم دادگاه عالی ایالتی و هم اکنون دیوان عالی یکی است: دیر شده، می‌بایستی زودتر اقدام می‌کردید.

این اولین اقدام تیم حقوقی ترامپ در سطح دیوان عالی آمریکا برای تغییر نتیجه انتخابات بود. این همچنین اولین شکست این تیم در دیوان عالی در رابطه با پرونده انتخابات ۲۰۲۰ بود. این اقدام اما آخرین اقدام تیم حقوقی ترامپ و جمهوری خواهان متحد در سطح دیوان عالی برای تغییر نتایج انتخابات آمریکا نیست و نخواهد بود.

کن پاکستون – دادستان کل ایالت تگزاس که جمهوری‌خواه و حامی ترامپ است سه‌شنبه هشت دسامبر شکایتی را در دیوان عالی آمریکا علیه چهار استان ثبت کرد. در این شکایت آمده که در ایالت‌های پنسیلوانیا، جورجیا، ویسکانسین و میشیگان مقامات انتخاباتی محلی به بهانه همه‌گیری بیماری کوید-۱۹ تغییرات غیرقانونی در روند انتخاباتی ایجاد کرده‌اند.

پاکستون خواهان ابطال آرای همه این ایالت‌هاست. با توجه به رای امروز دیوان عالی، پیش‌ینی می‌شود که پرونده پاکستون هم نتواند اقبال خوبی را در دیوان عالی به دست آورد.

در همین زمینه: