دونالد ترامپ و ۱۷ ایالت جمهوری‌خواه همگی از دادستان جمهوری‌خواه ایالت تگزاس که پرونده‌ای را در دیوان عالی برای تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا ثبت کرده است، حمایت کردند.

حامیان دونالد ترامپ مقابل ساختمان دیوان عالی آمریکا – عکس از شاتر استاک

چهارشنبه ۹ دسامبر/ ۱۹ آذر، دونالد ترامپ – رئیس جمهوری کنونی آمریکا – و ۱۷ ایالت جمهوری‌خواه از شکایت دادستان جمهوری‌خواه ایالت تگزاس – کن پاکستون- به دیوان عالی آمریکا حمایت کردند. ترامپ از دیوان عالی خواسته است که در کنار پاکستون شاکی این پرونده باشد.

کن پاکستون که از حامیان ترامپ است یک روز قبل از آن (سه شنبه ۸ دسامبر/ ۱۸ آذر) شکایتی را در دیوان عالی آمریکا علیه چهار ایالت ثبت کرد. در این شکایت آمده که در ایالت‌های پنسیلوانیا، جورجیا، ویسکانسین و میشیگان در شرایط همه‌گیری کووید-۱۹ قوانین و مقرارات انتخاباتی‌ را اجرا کرده‌اند که قانونی نبوده‌اند.

‌تیم حقوقی ترامپ اکنون دیگر به دنبال اثبات تقلب نیستند. آنها می‌گویند کارهای قانونی که این ایالت‌ها برای اخذ رای کرده‌اند قانونی نیستند و دیوان عالی باید تمامی آراء این ایالت‌ها را لغو کند. از جمله شکایت آنها در مورد آرای پستی است که در میان آنها دمکرات‌ها بخت بهتری داشتند.

در خواست فعلی ترامپ از ۹ قاضی دیوان عالی ایالات متحده آمریکا این است که به او اجازه دهند مستقیم به عنوان شاکی در این پرونده مداخله کند و در کنار کن پاکستون نام او هم بیاید.

اگر قضات دیوان عالی به ترامپ اجازه دهند که شاکی این پرونده شود، مفهوم حقوقی پرونده کاملا تغییر خواهد کرد. دیگر یک ایالت علیه ایالت دیگری اقامه دعوی حقوقی نکرده است. بلکه شخص رئیس جمهوری کنونی و یکی از نامزدهای انتخاباتی از دادگاه عالی آمریکا درخواست دارد که میلیون‌ها رای ریخته شده بر اساس قوانین هر ایالت را لغو کند.

ترامپ در توییتر خود نوشت:

«حداقل ۱۷ ایالت در پرونده فوق العاده بزرگترین تقلب انتخاباتی در تاریخ ایالات متحده به تگزاس پیوسته‌اند. متشکرم».

۱۷ ایالت جمهوری‌خواه وکلای خود را به رهبری اریک اشمیت، دادستان جمهوری‌خواه ایالت میزوری به دیوان عالی می‌فرستند.

علاوه بر میزوری ایالت‌هایی که وکلایشان را برای حمایت از کن پاکستون فرستاده‌اند: عبارتند از آلاباما، آرکانزاس، فلوریدا، ایندیانا، کانزاس، لوئیزیانا، میسیسیپی، مونتانا، نبراسکا، داکوتای شمالی، اوکلاهما، کارولینای جنوبی، داکوتای جنوبی، تنسی، یوتا و ویرجینیا غربی.

همه این ایالت‌ها را مقام‌های جمهوری‌خواه نمایندگی می‌کنند و سه ایالت در میان آنها فرماندارشان هم جمهوری‌خواه است.

مقامات جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین که این کیفرخواست علیه آنها در دیوان عالی مطرح می‌شود، این حرکت را حمله‌ای به دمکراسی آمریکایی توصیف کرده‌اند.

تد کروز – سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از تگزاس اعلام آمادگی کرده است که اگر دیوان عالی پذیرفت که پرونده را بخواند، ترامپ را نمایندگی کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، ۳۰۶ رأی الکترال کسب کرده و ترامپ ۲۳۲ رای. اگر چنانچه درخواست کن پاکستون در دیوان عالی پذیرفته شود و آرای چهار ایالت باطل اعلام شوند، ۶۲ رای الکترال از بایدن کم خواهد شد. کارشناسان حقوقی می‌گویند از نظر حقوقی چنین اتفاقی بعید است.

در همین زمینه: