برای دومین بار در سه هفته اخیر بمب‌افکن‌های بی‌ـ۵۲ نیروی هوایی آمریکا، پروازهای دور خود را در نزدیکی فضای هوایی ایران انجام ‌دادند. چند کشور عربی نیز در این عملیات شرکت داشتند. آمریکا می‌گوید این اقدام برای جلوگیری از حملات احتمالی ایران انجام می‌شود.

بمب‌افکن‌ بی‌ـ۵۲ آمریکا در لوئیزیانا ـ عکس از Shutterstock

به‌گزارش نیویورک‌تایمز، پنج‌شنبه ۱۰ دسامبر / ۲۰ آذر دو بمب‌افکن‌ بی‌ـ۵۲ آمریکایی در یک مأموریت نمایشی بر آسمان خلیج فارس و در نزدیکی فضای هوایی ایران پرواز کردند. مقام‌های نظامی آمریکا گفتند هدف از این مأموریت این است که ایران و نیروهای نیابتی آن را در میانه افزایش تنش‌ها بین دو کشور از انجام حملات علیه نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه باز دارند.

این بمب‌افکن‌ها از پایگاه هوایی بارکسدیل در لوئیزیانا برخاستند و مأموریت ۳۶ ساعته رفت و برگشت را انجام دادند. پرواز بمب‌افکن‌های بی‌ـ۵۲ برای دومین بار طی سه هفته اخیر در نزدیکی فضای هوایی ایران انجام می‌شد. ایالات متحده به‌طور دوره‌ای چنین مأموریت‌های نمایشی سریع را در خاورمیانه و آسیا انجام می‌دهد تا قدرت هوایی آمریکا را به دشمنان و متحدان آن‌ها نشان دهد، اما دو مأموریت در مدت یک ماه غیرمعمول است.

در این مأموریت چند ملیتی، هواپیماهایی از عربستان سعودی، قطر و بحرین نیز مشارکت داشتند. مقام‌های آمریکایی گفتند که بمب‌افکن‌ها قبل از بازگشت به خانه حدود دو ساعت در منطقه خلیج فارس بودند. دو فروند بمب‌افکن‌ بی‌ـ۵۲  دیگر از پایگاه نیروی هوایی ماینت در داکوتای شمالی ۲۱ نوامبر / یکم آذر همین مأموریت دوربرد را در منطقه انجام دادند.

پروازهای روز پنج‌شنبه در پی ترور دو هفته پیش محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران انجام می‌شود، حمله‌ای که ایران مسئولیت آن را به گردن اسرائیل و آمریکا انداخته است.

ژنرال کنث مک‌کنزی، فرمانده مرکزی نیروهای آمریکایی در منطقه غرب آسیا روز پنج‌شنبه در ارتباط با اعزام دو فروند بمب‌افکن‌ بی‌ـ۵۲ به خلیج فارس گفت:

«دشمنان بالقوه باید بدانند که هیچ کشوری بر روی زمین آمادگی ندارد و قادر نیست در برابر اقدام سریع علیه هرگونه تجاوزی بایستد. ما در پی درگیری نیستیم اما باید آماده پاسخ به هر رویداد یا مقابله با هر ستیزه‌جویی باشیم.»

به‌گزارش آسوشیتدپرس هدف پنتاگون از اعزام دو فروند بمب‌افکن بمب‌افکن بی‌ـ۵۲ آن است که به‌رغم خروج نیروهای این کشور از عراق و افغانستان، بر تعهد آمریکا به منطقه خاورمیانه تأکید کند.

یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا که نام او منتشر نشده گفته واشنگتن براین نظر است که خطر حمله ایران به منافع آمریکا و متحدانش در منطقه، از جمله با حمله‌های موشکی احتمالی یا حتی بدتر از آن توسط شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق، بالاتر از حد عادی است و این ارزیابی اقدامات بازدارنده بیشتر را موجب شده است.

به‌گفته پنتاگون، طی یک سال گذشته، نیروهای نیابتی‌ ایران در عراق بیش از ۵۰ حمله موشکی به پایگاه‌های نیروهای ایالات متحده و همچنین سفارت آمریکا در بغداد و ۹۰ حمله به کاروان‌های حمل تجهیزات به سربازان آمریکایی انجام داده‌اند.

ژنرال مک‌کنزی ماه گذشته در جریان یک کنفرانس مجازی در مورد خاورمیانه گفته بود:

«ایران از عراق به‌عنوان میدان نبرد نیابتی خود علیه ایالات متحده استفاده می‌کند. هدف اصلی ایران خروج گسترده آمریکا و نیروهای ما از عراق و خاورمیانه است.»

آمریکا همچنین طی هفته‌های اخیر یک اسکادران بیشتر هواپیمای جنگنده به عربستان سعودی اعزام کرد و ناو هواپیمابر نیمیتز که ۱۵ نوامبر خاورمیانه را برای شرکت در رزمایش دریایی در سواحل هند ترک کرده بود، ۱۰ روز بعد به این منطقه بازگرداند. این اقدام  در ظاهر برای محافظت از چند هزار نیرویی بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دستور خروج آن‌ها از افغانستان و عراق را صادر کرده بود.

سنای آمریکا نیز چهارشنبه ۹ دسامبر / ۱۹ آذر با فروش کلان سلاح به امارات متحده عربی، از جمله جنگنده‌ها و پهپادهای پیشرفته به ارزش ۲۳,۳۷ میلیارد دلار موافقت کرد.

ژنرال مک‌کنزی می‌گوید:

«توانایی پرواز بمب‌افکن‌های استراتژیک در نیمه دنیا در یک مأموریت بدون توقف و همکاری سریع آن‌ها با چندین شریک منطقه‌ای، روابط نزدیک و تعهد مشترک ما به امنیت و ثبات منطقه را نشان می‌دهد.»

بیشتر بخوانید: