ویروس عالم‌گیر کرونا از همان ابتدا جهان را با موجی از هراس و سردرگمی مواجه کرد، اما به سرعت یک اتفاق نظر کلی در مورد شیو‌ه‌هایی که برای مقابله با این ویروس لازم‌الجرا بود، شکل گرفت. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان قرنطینه مناطق پرخطر، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی (اجتماعی)، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و مواردی از این دست را نام برد.

اما کشور سوئد تصمیم گرفت با شیوه متفاوتی نسبت به سایر کشورها به جنگ ویروس تاج‌دار برود. شیوه‌ای بر پایه مسئولیت‌پذیری شهروندان و اتخاذ تدابیر نه چندان سخت‌گیرانه یا به قول خودشان «وفاداری به سبک سوئدی» که سعی داشت هویت ملی و پایه‌های شکل‌دهی به جامعه این را کشور را بار دیگر برجسته کند.

اکنون بعد از گذشت قریب به یک سال از ‌شیوع ویروس کرونا در جهان و بیش از ۱۰ ماه در کشور سوئد، روشی که این کشور انتخاب کرده بود به شکست انجامید و دولت در صدد اتخاذ تمهدیدات سخت‌گیرانه و جدی‌تر برای مهار موج دوم ویروس کرونا در این کشور است. زمانه برای بررسی راهکار «تجربه سوئدی» مقابله با ویروس کرونا و درس‌هایی که می‌توان از آن آموخت، با نعیمه دوستدار، دبیر بخش زنان زمانه گفت‌وگو کرده است.

■ گفت‌وگوی زمانه با نعیمه دوستدار را بشنوید:

نعیمه دوستدار می‌گوید روش شکست‌خورده سوئدی‌ها برای مقابله با ویروس کرونا پرده از نقایص و مشکلاتی که از پیش وجود داشتند، برداشت. به گفته او در طول ۱۰ ماه گذشته کشورهای مختلف متوجه شدند که چه ساختارهای معیوبی ممکن است در سیستم بهداشت و درمان و سیستم آموزش عمومی و مواردی از این دست وجود داشته باشد.

به باور دوستدار، همه‌گیری باعث شد آن پوشش ظاهری که مشکلات را پنهان کرده بود، کنار برود و چیزی که در زیر آن نهفته بود، آشکار شود. برای مثال، در حوزه درمان کمبود پرستار و پزشک و در حوزه آموزش کمبود معلم وجود داشت، اما اکنون با بحران کرونا این مشکلات عیان شده است. به گفته دوستدار مهم‌ترین درسی که می‌توان از این تجربه آموخت، تلاش هر چه بیشتر برای رفع چنین کمبودهایی است تا در زمان بحران، جامعه دچار شوک نشود.

در همین زمینه: