فرهاد سلمان‌پور ظهیر، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ (فشافویه) که بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در کنار زندانیان با جرایم خطرناک به‌ سر می‌برد، با وجود ابتلا به چند بیماری و نیاز فوری به خدمات پزشکی و درمانی، با دستور دادیار ناظر بر زندان‌ها از اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

محمد مقیمی، فعال حقوق بشر و وکیل سابق این زندانی سیاسی، ضمن تأیید این خبر به زمانه می‌گوید:

«فرهاد سلمان‌پور ظهیر که اخیرا از سوی یکی از زندانیان خطرناک از بالای تختخواب به پایین برتاب شده و از ناحیه ستون فقرات دچار شکستگی شده، با تشخیص پزشک زندان مشکوک به بیماری‌ ام‌اس است و نیاز فوری به رسیدگی پزشکی دارد.»

به‌ گفته این وکیل دادگستری، همچنین یکی از مدارک پزشکی این زندانی سیاسی نشان می‌دهد در مغزش کیست وجود دارد و باید به بیمارستان منتقل شده و از او آزمایش ‌ام آر‌ای گرفته شود.

منابع حقوق بشری پیش‌تر اعلام کرده بودند فرهاد سلمان‌پور ظهیر در طول دوران زندان به بیماری‌های قلبی و ریوی مبتلا شده و پزشک زندان پس از انجام معاینه تأکید کرده که او باید تحت نظر پزشک متخصص قلب قرار بگیرد اما مسئولان زندان از ادامه معالجه این زندانی سیاسی ممانعت می‌کنند.

سلمان‌پور ۳۰ مرداد ماه ۹۸ توسط مأموران امنیتی در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او پس از تحمل ۴۵ روز حبس در انفرادی، روز ۱۵ مهر ماه سال گذشته به اندرزگاه چهار زندان اوین انتقال یافت.

فرهاد سلمان‌پور از سوی شعبه سوم بازپرسی دادسرای امنیت اوین بابت اتهامات «مساعدت در فراری دادن سعید ملک‌پور»، «اجتماع و تبانی علیه حکومت»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «انتشار اطلاعات و اوراق طبقه‌بندی شده» تفهیم اتهام شده است.

این زندانی سیاسی در حال حاضر بدون صدور رأی قطعی دادگاه و به‌ صورت بلاتکلیف در زندان به‌ سر می‌برد.

سعید ملک‌پور، زندانی سیاسی سابق اما در طول یک‌سال گذشته بارها اتهام منتسب به فرهاد سلمان‌پور ظهیر مبنی بر دست داشتن او در خروجش از کشور را رد کرده است.

ملک‌پور در ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در حالی که بعد از ۱۱ سال زندان برای نخستین بار با وثیقه یک و نیم میلیارد تومانی به مرخصی آمده بود، به کانادا رفت.

  • در همین زمینه