مجلس شورای اسلامی در قالب طرح «اقدام متقابل در برابر ترور قاسم سلیمانی» دولت را به ترغیب کشورهای منطقه به اخراج نیروهای ایالات متحده آمریکا و تامین هزینه امنیت در این کشورها موظف کرد. دولت‌های میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا مسئول هرگونه حمله نظامی به ایران شناخته شده‌ و به اقدام متقابل تهدید شده‌اند. در صورت تصویب این طرح درصدی از ارزش صادرات سالیانه ایران به عراق به صورت مستقیم در اختیار س‍پاه قدس قرار می‌گیرد. همچنین فشار بر ایرانیان خارج از کشور و شهروندان دوتابعیتی تحت اتهامات «تروریسم» و «جاسوسی» افزایش یافته و هرگونه مذاکره خارج از «مسئله هسته‌ای» ممنوع اعلام شده است. حکومت جمهوری اسلامی همچنین قصد دارد برای جذب نیروهای بیشتر در شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، به اتباع خارجی که به خدمت سپاه قدس درآمده‌اند، تابعیت یا اقامت دائم اعطا کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یکشنبه ۱۴ دی/۳ ژانویه جزئیات طرح مجلس شورای اسلامی برای «اقدام متقابل در برابر ترور قاسم سلیمانی» و آنچه جمهوری اسلامی «انتقام سخت» از ایالات متحده آمریکا می‌خواند، را منتشر کرد.

این طرح ۱۶ ماده‌ای چهارشنبه ۱۰ دی/ ۳۰ دسامبر و در آستانه ۱۳ دی ۹۹، یکسال پس از ترور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروهای سپاه قدس، در مجلس اعلام وصول شد.

طرح مجلس براساس گفته‌های پیشین علی خامنه‌ای، رهبر ایران، «اخراج ایالات متحده از منطقه» را «انتقام مناسب» از ترور قاسم سلیمانی درنظر گرفته و ۱۶ ماده را براساس چهار مورد «اخراج آمریکا و اقدام متقابل برای تضعیف آمریکا در منطقه»، مقابله با اسرائیل، مقابله با «تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران» و پیگیری سیاست خارجی «عزتمندانه» مطرح کرده است.

طبق ماده نخست این طرح که به صورت کامل به راهبرد جمهوری اسلامی برای فشار بر نیروهای ایالات متحده در منطقه اختصاص دارد، ایران در قبال «اخراج» نیروهای واشنگتن از کشورهایی که میزبان پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا هستند، به آن‌ها «هزینه» پرداخت کرده و حداقل متعهد به ۵ سال «همکاری نظامی» شده است.

به نظر می‌رسد این بخش از طرح ناظر بر خروج نیروهای آمریکا در افغانستان و عراق تنظیم شده است و ایران می‌پذیرد که هزینه‌های عملیاتی تامین امنیت این کشورها را پرداخت کند.

طرح مجلس به‌شکلی کم‌سابقه دولت‌های میزبان را مسئول اقدامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا و شریک در «اقدام تروریستی» علیه ایران شناخته و آن‌ها را تهدید کرده اگر حضور سربازان ایالات متحده را غیرقانونی اعلام نکنند، با اقدام متقابل «نیروهای مسلح ایران» روبه‌رو خواهند شد.  

یک درصد از صادرات ایران به عراق در اختیار سپاه قدس قرار می گیرد

نیروهای مسلح ایران همچنین موظف شده‌اند «با رعایت سلسله مراتب»  به اقدام نظامی ایالات متحده در کشور مبداء حمله پاسخی«در همان سطح یا بالاتر» بدهند.

به نیروهای قدس سپاه نیز مجوز داده شده «از محل منابع خود» به گروه‌ها یا افرادی که با عوامل ترور سلیمانی «برخورد» کنند، جایزه بدهند. طرح مجلس یک درصد از درآمد حاصل از صادرات بخش دولتی به عراق را به‌طور مستقیم به منابع سپاه قدس اضافه کرده است.

منابع مالی مورد نیاز شاخه برون مرزی سپاه پاسداران برای گسترش فعالیت‌هایی از قبیل «برگزاری جشنواره سالانه بزرگداشت قاسم سلیمانی»، جایزه ملی مقاومت و«حمایت از آسیب دیدگان از اقدامات آمریکا» هم بر اساس این طرح از محل تعیین حقوق گمرکی ۳۰ درصدی بر کالاهای ساخت آمریکا و برندهای آمریکایی خواهد بود.

هم‌اکنون مهم‌ترین برند آمریکایی که محصولاتش در بازار ایران حضور دارد شرکت اپل است که در صورت تصویب این طرح، کامپیوتر‌ها و موبایل‌های این برند با افزایش ۳۰ درصدی در حقوق گمرکی مواجه خواهند شد.

هرگونه واردات کالا و خدمات از مبداء آمریکا نیز بدون تاییدیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، ممنوع خواهد بود.

اتهام جاسوسی و تروریسم و تشدید فشار بر ایرانیان خارج از کشور

طرح  مجلس با تشدید فشار بر ایرانیان خارج از کشور و شهروندان دوتابعیتی، «هر گونه مشارکت موثر» اتباع ایرانی با دولت ایالات متحده اعم از انتقال اطلاعات، و هرگونه همکاری با نهادها و سازمان‌هایی که از فیلتر نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی نگذرند، را ممنوع کرده و مشمول عناوین جاسوسی شناخته است.

طبق تبصره سوم این ماده افرادی که در ایران حضور ندارند، با تشخیص مجلس یا وزیر خارجه تحریم شده و «تروریست» شناخته می‌شوند.  این ماده اما همکاری مجوزدار فرهنگی، علمی و آموزشی «با هدف حفظ منافع ایران» را جایز دانسته است.

مجلس در طرح خود دولت را برای کاهش وابستگی به دلار و تجارت خارجی، موظف به  افزایش ۳۰ درصدی ذخائر طلا، بستن پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه پولی و ارزی و گسترش تعاملات اقتصادی با «کشورهای جبهه مقاومت» یعنی چین، روسیه، سوریه و عراق و ونزوئلا و تشکیل اتحادیه پولی و مالی با این کشورها کرده است.

ممنوعیت مذاکره بر سر مسائل «غیرهسته‌ای» و پیش‌شرط «عذرخواهی» از ایران

مجلس همچنین هر گونه مذاکره بر سر «مسائل غیرهسته‌ای» از جمله توان تسلیحاتی جمهوری اسلامی، نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و مسائل «محور مقاومت» را ممنوع و مسئول مربوطه را به انفصال مادام العمر از مناصب و خدمات دولتی محکوم کرده است.

شرط مذاکره دو یا چند جانبه با حضور آمریکا هم «عذرخواهی» مقامات واشنگتن از خروج از برجام و ترور قاسم سلیمانی اعلام شده. جبران خسارت‌های ناشی از «نقض عهد» کاخ سفید و رهبران اروپایی درباره برجام نیز به عنوان پیش‌شرط دیگری تعیین شده است. همچنین بازگشت ایران به تعهدات برجام نیز نیازمند تصویب مجلس خواهد بود.

در بخش‌های دیگری از این طرح دولت مکلف شده به حمایت از غزه و یمن ادامه دهد و در قالب قراردادهای اقتصادی با دولت و بخش خصوصی در عراق، زیرساخت‌های مورد نیاز برای پیاده‌روی اربعین را تامین کند.

ماده دیگر طرح مجلس بدون اشاره مستقیم به گروه‌های شبه‌نظامی افغانستانی و پاکستانی سپاه قدس، مهاجران و پناهندگانی «که در راستای اهداف جمهوری اسلامی، مطابق ساز و کارهای قانونی به صورت مستقیم در نیروهای جمهوری اسلامی حضور یافته و سابقه عملیاتی داشته باشند» را مجاز به درخواست تابعیت ایران یا اقامت دائم اعلام کرده است.

وزارت علوم نیز به گزارش‌دهی درباره وضعیت دانشجویان خارجی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موظف شده است.

روز یکشنبه و به دنبال فراخوان نیروهای حشد شعبی، هزاران نفر در میدان تحریر بغداد به خیابان آمدند و در سالگرد ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، رهبر شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله و از فرماندهان میدانی حشد شعبی  علیه ایالات متحده شعار دادند. در شمال شهر حلب در سوریه نیز راهپیمایی‌ مشابهی انجام شد.

قاسم سلیمانی و المهندس در بامداد روز ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده و با حمله په‍پادی، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد کشته شدند. همزمان با سالگرد این واقعه تنش‌ میان تهران و واشنگتن افزایش پیدا کرده است.

در همین زمینه: