وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ناو هواپیمابر آمریکایی «نیمیتز» که قرار بود از خلیج فارس خارج شود برای «مقابله با تهدیدهای ایران» در منطقه می‌ماند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که ایران با دقت این تحرکات را زیر نطر دارد.

ناو هواپیمابر آمریکایی «نیمیتز» (شاتر استاک)

جمعه یکم ژانویه / ۱۱ دی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ناو هواپیمابر «نیمیتز» را پس از پایان ۱۰ ماه مأموریت در آب‌های خلیج فارس از منطقه خارج می‌کند. رسانه‌ها اعلام این خبر را به عنوان نشانه‌ای از کاهش تنش در منطقه درک کرده بودند. تنش میان ایران و آمریکا در هفته‌های گذشته شدت گرفته بود و برخی تحلیلگران منطقه‌ای از احتمال درگیری نظامی میان دو طرف در سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی خبر داده بودند.

کریستف میلر، وزیر دفاع آمریکا بامداد دوشنبه ۴ ژانویه / ۲۴ دی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ناو هواپیمابر «نیمیتز» در حوزه عملیاتی سنتکام که منطقه‌ای حدود ۲۰ کشور جهان را در برمی‌گیرد به حضور نظامی خود ادامه می‌دهد:

«به دلیل تهدیدهای اخیر رهبران ایران علیه رئیس جمهوری ترامپ و دیگر مقامات دولت ایالات متحده، من به یواس‌اس نیمیتز دستور داده‌ام که عملیات معمول تغییر موقعیت را متوقف کند.»

همزمان با برگزاری سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس با حمله پهپادهای آمریکایی در حوالی فرودگاه بغداد برخی از مقامات بلندپایه نظامی و کشوری ایران عاملان و آمران قتل سلیمانی را به انتقام تهدید کرده بودند.

رحیم صفوی، دستیار و مشاور خامنه‌ای در مصاحبه با تسنیم گفته بود ایران می‌تواند ناو نیمیتز را با موشک‌هایش هدف قرار دهد و آن را به یک «زیردریایی» تبدیل کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح دوشنبه در نشست خبری خود در تهران که به شکل حضوری برگزار شد در واکنش به دستور پنتاگون برای بازگشت ناو هواپیمابر نیمیتز به خلیج فارس گفت:

«اقدامات و تحرکات و برخی شیطنت‌های آمریکا از چشم ما پنهان نیست و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و نظامی ما به تحرکات به ظاهر پنهان آمریکا در منطقه و عراق اشراف کامل دارند. پیام‌ها با شفافیت به واشنگتن و کشورهای منطقه هم گفته شده است و به این کشورها گفته شده در دام این شیطنت ها نیفتند. با دقت این تحرکات را مدنظر داریم. »

بیشتر بخوانید: