مقامات اسرائیلی در آخرین روزهای دولت ترامپ مجوز ساخت ۸۰۰ خانه در شهرک‌‌های یهودی‌نشین کرانه باختری را صادر کردند.

۳۰۰۰ واحد مسکونی در دست احداث در کرانه باختری

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نهاد دفاعی اسرائیل که مجوز ساخت شهرک را صادر می کند صدور مجوز برای احداث ۸۰۰ خانه مسکونی در شهرک‌های یهودی‌نشین در عمق کرانه‌ باختری را تأیید کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین بلافاصله این اقدام را محکوم کرد.

گروه نظارت بر شهرسازی (Schalom Achschaw)  که شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در اسرائیل را رصد می‌کند و خواهان صلح پایدار با همسایه‌های فلسطینی آن کشور است اعلام کرد که ۹۰ درصد خانه‌هایی که قرار است ساخته شوند در عمق کرانه باختری قرار دارند که از آن میان ۲۰۰ خانه در مناطقی ساخته می‌شوند که تا قبل از این عاری از شهرک‌های یهودی‌نشین بودند. دولت نتانیاهو قصد دارد این مناطق را ضمیمه خاک اسرائیل کند.

اسرائیل در دوران ریاست جمهوری ترامپ به شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری سرعت بخشید. بر اساس گزارش گروه نظارت بر شهرسازی (Schalom Achschaw) اسرائیل در سال ۲۰۲۰ مجوز احداث ۱۲ هزار خانه در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری را صادر کرده است.

این گروه خواهان صلح در بیانیه‌ای اعلام کرد نتانیاهو در صدد است با سرعت بخشیدن به شهرک‌سازی‌ها و با نادیده گرفتن منافع ملی اسرائیل، به خواسته‌ها و اهداف سیاسی خود برسد:

«این خانه‌سازی‌ها سبب می‌شوند که در درازمدت دستیابی به صلح با فلسطین میسر نشود و در کوتاه‌مدت هم زمینه‌ساز تقابل دولت اسرائیل با دولت بایدن خواهد بود.»

اسرائیل در سال ۱۹۶۷ بخش‌هایی از کرانه باختری را تصرف کرد. در این فاصله شمار شهرک‌نشین‌های یهودی کرانه باختری به بیش از نیم میلیون نفر رسیده است.

نبیل ابوردینه، سخنگوی محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد صدور مجوز خانه‌سازی در مناطق فلسطینی به معنای «تلاش پیشگیرانه دولت اسرائیل برای تضعیف هر تلاشی است که جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده برای از سرگیری مجدد گفت‌وگوهای صلح انجام دهد.»

اردن که با کرانه باختری هم‌مرز است و اتحادیه اروپا نیز اقدام اسرائیل را محکوم کردند. اتحادیه اروپا اعلام کرد صدور مجوز خانه‌سازی در کرانه باختری «مغایر قوانین بین‌المللی است و چشم‌اندازهای یک راه حل مناسب برای دو کشور را قطعاً تضعیف می‌کند.»

 بیشتر بخوانید: