امارات متحده عربی در آخرین روز حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در کاخ سفید، توافقی مبنی بر خرید ۵۰ جت اف-۳۵، ۱۸ پهپاد مسلح و چند سیستم دفاعی را به ارزش ۲۳ میلیارد دلار امضا کرد. اجرای این قرارداد اما تحت تاثیر خبر بازبینی قراردادهای فروش اسلحه در دولت بایدن قرار گرفته است.

یوسف العطیبه، سفیر امارات دوشنبه یکم فوریه/۱۳ بهمن در یک سخنرانی ویدیویی گفت:

 «قرارداد ما روند خود را طی می‌کند و همزمان تحت بررسی قرار دارد. من اطمینان دارم که این بررسی به جای درستی خواهد رسید. ما همه چیز را بر اساس قواعد انجام دادیم و زمانی که بازبینی تکمیل شود، این مسئله مشخص خواهد شد و [قرارداد تسلیحاتی] جلو خواهد رفت.»

۲۱ ژانویه یکی از مقامات وزارت خارجه ایالات متحده به خبرگزاری فرانسه گفت دولت بایدن به صورت موقت اجرای برخی از قراردادهای فروش سلاح به متحدان کاخ سفید را به منظور «بررسی» متوقف کرده است.

او این اقدام را «یک اقدام اداری عادی» و جزو «روند انتقال دولت» خواند.

سفیر امارات هم در سخنانی مشابه گفت بازبینی قراردادهای تسلیحاتی «به خاطر رعایت مقررات و ظواهر امر» انجام می‌شود، اما همزمان دولت بایدن را خطاب قرار داد و افزود:‌

«اگر می‌خواهید حضور کمتر و دخالت کمتری در خاورمیانه داشته باشید نمی‌توانید همزمان ابزارها را از دست شرکای خود که از آن‌ها توقع بیشتری دارید خارج کنید.»

فروش تسلیحات به امارات و همچنین عربستان پیش از روی کار آمدن دولت بایدن نیز با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده بود. مجلس سنای ایالات متحده پیشتر در دسامبر ۲۰۲۰ درخواست مخالفان برای مسدود کردن این قرارداد را رد کرد. آن‌ها می‌گویند قرارداد تحویل این جنگنده‌ها «عجولانه» و «بدون حصول اطمینان از این‌که از آن‌ها سوءاستفاده نمی‌شود یا به بی‌ثباتی در خاورمیانه دامن نمی‌زنند»، صورت گرفته است.

جنگنده جت شناساگریز اف-۳۵ (عکس از Eric BARADAT / AFP)

امضای این قرارداد اما بخشی از وعده‌هایی بود که دولت ترامپ درقبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل به امارات داد و قرار بر این شد که امارات متحده عربی جت‌های جنگنده اف-۳۵ شناساگریز (stealthy F-35 jets) ساخت شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) را به عنوان قرارداد جانبی «توافق ابراهیم» و پس از از سرگیری روابط خود با تل‌آویو تحویل بگیرد.  

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا گفته بود این کشور برای «مهار تهدید ایران» ۲۳ میلیارد دلار اسلحه به ابوظبی می‌فروشد. مقام‌های اسرائیلی اما در هر صورت با تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات مخالفت کرده بودند.

قرارداد دیگری که در دستور کار بازبینی دولت بایدن است، قرارداد فروش تسلیحات به ارزش ۸ میلیارد و یک‌صد هزار دلار به ریاض است که کاخ سفید ۲۴ مه ۲۰۱۹/ سوم خرداد ۹۷ به‌رغم مخالفت‌ها در کنگره منعقد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت به استناد یک قانون فدرال که کمتر مورد استفاده قرار گرفته بود و با «اضطراری» اعلام کردن وضعیت تنش با ایران، مجوز این قرارداد ۸ میلیارد دلاری را صادر کرد.

بحران انسانی ناشی از درگیری‌های نظامی در یمن بر فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات به عنوان دو نیروی اصلی حاضر در ائتلاف عربی تاثیر گذاشته است.

جمعه گذشته ایتالیا قرار داد فروش هزاران موشک به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به دلیل نقش‌شان در جنگ یمن متوقف کرد و تعلیق موقت ۱۸ ماهه قبلی را به حالت دائم درآورد. طبق اعلام شبکه صلح و خلع سلاح ایتالیا، که یک یک گروه مدنی مخالف فروش سلاح برای استفاده در منازعات بین‌المللی است، «قراردادی که لغو شده است بخشی از قرارداد فروش ۲۰ هزار موشک به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون یورو (۴۸۵ میلیون دلار) بود که در سال ۲۰۱۶ و در زمان نخست‌وزیری ماتئو رنزی منعقد شده بود.»

در همین زمینه: